Gå til innhold

Må søskens navn passe sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dette diskuteres her ofte. Folk ber om forslag til navn som skal passe sammen med brorens eller søsterens navn. Men hvorfor må de egentlig passe sammen? Jeg synes det er like irrelevant om mitt navn passer til min søsters, som om det passer til min manns eller min venninnes navn. Jeg skjønner rett og slett ikke greia med at de må "klinge godt sammen". Hvis det derimot er snakk om at navnet skal klinge godt med barnets eget mellomnavn eller etternavn, ja da forstår jeg det. Men jeg skjønner altså ikke hvorfor ikke to søsken utmerket godt kan hete Franscesca og Åsleik, hvis det er det foreldrene liker. En ting folk typisk drar frem i sånne diskusjoner er at det ikke må høres rart ut når barna ropes inn til middag sammen. Er ikke det en merkelig ting å legge vekt på, egentlig? Barna skal bo sammen en liten stund, senere skal de bo sammen med andre igjen, eller alene. Ofte vil jo barn ha navn i samme stil fordi det er de samme foreldrene med den samme smaken som velger navnene. Men det kan jo også være at mor og far har ulik smak, og da kan man altså ende opp med Oddrun og Matheo. Hva synes dere? Ikke om de konkrete navnene jeg har oppgitt her (jeg vet de er grusomme). Men legger dere vekt på at barnas navn må klinge godt sammen, og isåfall, hvorfor? Er det middagsropegreia, eller at folk skal synes det er rart? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker at navnene passer noenlunde sammen. De må ikke matche veldig, som Morten og Mari, de må bare ikke skjære helt. Som Oddrun og Matheo. Da blir det pussig, og man lurer på om barna er stesøsken eller halvsøsken nesten.

• Liker 1
Skrevet

Det handler kanskje mest om at hvis du velger et norrønt navn til barn nr 1, så er det den stilen du liker, og kanskje ønsker å videreføre i søskenflokken. Navn er identitet, og gjennom navnevalget signaliserer foreldr noe om hvem de er og hvilke verdier de har. Selv om Kåre og Carmen klinger ok sammen, signaliserer navnene forskjellige ting, uten at det trenger å ligge noe negativt i det. Derfor tror jeg at den som liker Kåre også gjerne vil velge et navn i samme stil til neste barn, heller Astrid enn Aleksandra... Og den som velger Veronika Jeanette til barn nr 1 vil heller velge Nicolai Andre til barn nr 2 enn Ingvald.

• Liker 2
Gjest Tirkes
Skrevet

Tror alle har egne preferanser der og det er mye som funker.

Jeg kommer nok til å sikte meg inn på lik antall stavelser i navnene til mine barn for noenlunde lik rytme. Men ellers vil jeg velge individuet hva jeg liker.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler kanskje mest om at hvis du velger et norrønt navn til barn nr 1, så er det den stilen du liker, og kanskje ønsker å videreføre i søskenflokken. Navn er identitet, og gjennom navnevalget signaliserer foreldr noe om hvem de er og hvilke verdier de har. Selv om Kåre og Carmen klinger ok sammen, signaliserer navnene forskjellige ting, uten at det trenger å ligge noe negativt i det. Derfor tror jeg at den som liker Kåre også gjerne vil velge et navn i samme stil til neste barn, heller Astrid enn Aleksandra... Og den som velger Veronika Jeanette til barn nr 1 vil heller velge Nicolai Andre til barn nr 2 enn Ingvald.

Hvis man liker navn kun i en bestemt stil, så er det greit nok. Men det jeg lurer på er hvorfor man ikke helt fint kan velge navn fra ulike stilarter om man liker begge? Jeg kan heller ikke se at det ligger noen ulike verdier i Kåre og Carmen, egentlig. :)

• Liker 1
Skrevet

Eg bryr meg ikkje om midddagsopprop, men tykkjer syskennamn bør passe saman, ja. Nei, eg tykkjer ikkje at dei skal rime eller vera nesten heilt like (Maja og Kaja eller Jens og Jenny), men eg tykkjer syskennamn bør tilhøyre same kategori. Eg tykkjer rett og slett det er penast. Eg svarar jo berre for meg sjølv, andre får kalle ungane sine kva dei vil, men når andre ber om råd til namnevalet, seier eg jo meininga mi - som er at syskennamn bør passe rimeleg godt saman.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det er en merkelig ting å henge seg opp i. Men det er kanskje fordi jeg har et navn som absolutt ikke passer sammen med resten av søskenflokken, der alle har "normale" navn bortsett fra meg.

Skrevet

Einig i dette :)

Hvis man liker navn kun i en bestemt stil, så er det greit nok. Men det jeg lurer på er hvorfor man ikke helt fint kan velge navn fra ulike stilarter om man liker begge? Jeg kan heller ikke se at det ligger noen ulike verdier i Kåre og Carmen, egentlig. :)

Namna ein velgjer til ungane sine, seier mykje om foreldra. Det seier noko om alder, interesser, verdiar og sosioøkonomisk status.

Skrevet

Nei , det syntest ikke jeg de må. Søsken er forskjellige , og foreldre liker ulike navn i ulike perioder , at navn skal passe sammen kan være viktig for noen , for meg var det ikke viktig. Noen liker p kle barna likt også , uavhengig av både alder og ønske fra barna selv , syntest det også er litt sært jeg da. Men det er en annen diskusjon ;)

AnonymBruker
Skrevet

Namna ein velgjer til ungane sine, seier mykje om foreldra. Det seier noko om alder, interesser, verdiar og sosioøkonomisk status.

Da blir det vel vanskeligere å sette foreldrene til Kåre og Carmen i bås. Noe som egentlig er helt greit. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen vil kalle tvillingene Pia og Mia så ropes det om at det er for likt, og de vil ikke utvikle egen identitet, osv. Men så kan det heller ikke være for ulikt? For da får ungene alt for mye identitet, eller? :fnise:

Skrevet

Da blir det vel vanskeligere å sette foreldrene til Kåre og Carmen i bås. Noe som egentlig er helt greit. :)

Er vel difor folk reagerar, kanskje. Eller tenkjer at foreldra har fått gjennomslag for eit namn kvar seg, eller at ungane er halvsysken.

Skrevet

Hvis man liker navn kun i en bestemt stil, så er det greit nok. Men det jeg lurer på er hvorfor man ikke helt fint kan velge navn fra ulike stilarter om man liker begge? Jeg kan heller ikke se at det ligger noen ulike verdier i Kåre og Carmen, egentlig.

Du kan da det.

Det finnes selvfølgelig ikke noen objektive verdier i navnene, men de fleste vil kanskje oppleve navnet Kåre som tradisjonelt og at det kanskje signaliserer noe stødig og trygt, mens navnet Carmen kanskje kan gi assosiasjoner til kunst, kultur og har et mer internasjonalt preg.

På samme måte som hvis du går kledd i miniskjørt signaliserer du noe annet enn hvis du har på deg bunad, men det IKKE noe galt i noen av delene, bevares. Vi lever i en fri verden, også når det gjelder navnevalg:)

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Er vel difor folk reagerar, kanskje. Eller tenkjer at foreldra har fått gjennomslag for eit namn kvar seg, eller at ungane er halvsysken.

Men jeg kan ikke fatte hvorfor dette skal være noe folk tenker så mye på, eller noe de reagerer på. For min del er det fullstendig likegyldig om ungene heter Leif og Cassandra, eller Kari og Per. Jeg kan ikke huske en eneste gang at slike navnekombinasjoner har fått meg til å lure på hva som skjer innad i familien. Eneste som får meg til å reagerer er egentlig om navnene rimer, eller er nesten helt like (vet om et tvillingpar som heter Charlie og Charlin for eksempel), men det er bare fordi det er morsomt å si dem etter hverandre, og jeg lurer på om foreldrene ser humoren selv.

Skrevet

Men jeg kan ikke fatte hvorfor dette skal være noe folk tenker så mye på, eller noe de reagerer på. For min del er det fullstendig likegyldig om ungene heter Leif og Cassandra, eller Kari og Per. Jeg kan ikke huske en eneste gang at slike navnekombinasjoner har fått meg til å lure på hva som skjer innad i familien. Eneste som får meg til å reagerer er egentlig om navnene rimer, eller er nesten helt like (vet om et tvillingpar som heter Charlie og Charlin for eksempel), men det er bare fordi det er morsomt å si dem etter hverandre, og jeg lurer på om foreldrene ser humoren selv.

Tenkjer eg så mykje på det då? Det er tema for tråden, ergo diskuterar me det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes det er viktigst at foreldrene liker navna.

Endret av wahaj
Gjest Raindrops
Skrevet

Tenkjer eg så mykje på det då? Det er tema for tråden, ergo diskuterar me det.

Ja, og jeg prøver jo å diskutere det. Jeg sier ikke at du personlig tenker mye på det, jeg lurer på hvorfor "folk", som du sa, tenker på det.

Skrevet

Ja, og jeg prøver jo å diskutere det. Jeg sier ikke at du personlig tenker mye på det, jeg lurer på hvorfor "folk", som du sa, tenker på det.

Eg ville i alle fall reagert om ein syskenflokk hadde veldig ulike namn. Ikkje nødvendigvis tenkt så forferdeleg mykje på det, men hadde nok tenkt "jøss litt av ein kombinasjon" eller noko sånt akkurat når eg fekk høyre namna. Ikkje verre enn det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe som opptar meg veldig, men jeg må innrømme at jeg ville syntes det var litt rart om Gerd Olaug hadde ei søster som het Bianca Jasmine. Jeg ville lurt litt på om de hadde samme foreldre eller om det var veldig stort sprang i alder mellom dem. Men ellers tenker jeg ikke at navn skal passe godt sammen som i lik førstebokstav, lik rytme eller lignende, bare at de gjerne skal tilhøre litt samme kategori.

Selv har jeg et litt spesielt navn (som ble sett på som jålete da jeg var lita, men er mer vanlig i dag), mens mine søsken har trauste norske navn. Jeg opplevde i oppveksten faktisk at søsknene mine var sjalu på meg pga navnet mitt. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at det er finest med navn som passer sammen..

Kjenner forøvrig et tvillingpar hvor mor er norsk og far fra somalia, den ene gutten har et typisk norskt navn, den andre et somalisk navn.. Egentlig ganske stilig det og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...