Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten tass på syv måneder nå (hjelpes tiden flyr) og han begynte å snu seg fra rygg til mage da han var 3 1/2 mnd gammel. Siden har det stagnert fullstendig! Han ligger på magen og går rundt sin egen akse men slik har det vært i måneder. Han første min var eksepsjonelt tidlig og krøp da han var fem mnd og ålteseg fram da han var fire mnd. Men han her har tydeligvis ikke travelt. Prøver å stimulere han m å legge leker foran han slik at han akkurat ikke rekker dem men nei... Får han ikke fatt på det stresser han fint lite m det. Det er helt greit. Jeg har hørt og lest at normalen stort sett ligger rundt 8 mnd. Erfaringer fra andre mødre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Krizzy
Skrevet

8 måneder - åle seg

9 måneder - krabbet i et hurtig tempo

:) Det gikk fort når vi begynte å gå i åpen barnehage (0-1 år). Det stimulerte han bra! :fnise: De lærer jo av å se på andre. :)

Skrevet

Eldste min ålte seg da hun var 5,5 måneder og krøp da hun var 6. Har en nå som blir 6 mnd om 2 uker, og han aker seg bare bakover foreløpig.

AnonymBruker
Skrevet

Frøkna her var veldig bedagelig...hun snudde seg forsåvidt begge veier ganske tidlig, men hatet å ligge på magen, så fram til hun var iallefall 7-8 mnd, lå hun stortsett på ryggen -til min store frustrasjon! Men så da hun var 9 mnd, begynte hun å dra seg framover, og da hun var 10 mnd, krøp hun. Nå er hun som en virvelvind, men går ikke enda (er snart 13 mnd) -elsker å klatre opp trappa, og går med gåvogn. I barselgruppa vår var det store variasjoner. Den første begynte vel å dra seg fram i 6 mnd-alder, men det var også flere som var senere enn dattera mi. Etterhvert har det jevnet seg ut, og da de var akkurat et år, var det bare ei som såvidt hadde begynt å gå.

Skrevet

Gjennomsnittet for krabbing er 10 mnd, og ikke alle åler seg før den tid ... så han er nok helt normal.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Min lærte aldri å åle seg, men begynte å krabbe ved åtte måneders alder. Nabogutten begynte ikke å krabbe før han var året, kanskje litt seint, men en helt flott og normal gutt.

Jeg tror egentlig ikke at stimulering alltid funker. Noen ganger tar de uansett ting i sitt eget tempo, og tenker "hastverk er lastverk.." :fnise:

Skrevet

Mine byrja å krype rundt 7 mnd, krabbe rundt 8-9 mnd.

Skrevet

Min ålte seg da han var fem måneder, og krabbet godt da han var seks måneder. Da begynte han også å reise seg opp og tok noen skritt langs møbler. Jeg trodde derfor at han skulle begynne å gå alene supertidlig, men han er nå snart ett år og nøyer seg fortsatt med å krabbe i superhastighet og går to-tre skritt uten støtte før han setter seg ned igjen.

Tror det meste er helt normalt, jeg :)

Skrevet

Jeg krabba aldri, jeg. Gikk fra å hoppe bortover på rumpa til endelig å gå da jeg var over året. Men som voksen er jeg greit utrusta med intelligens og motorikk likevel :) Det tar den tida det tar, men barna tar igjen de andre til slutt! :)

• Liker 1
Skrevet

Begynte å åle seg da han var nærmere 8 måneder gammel, krabbet da han var 10 måneder og gikk da han var 13 måneder gammel.

Skrevet

Han ålte seg aldri. Stod i krabbestilling fra 6-8 mnd, og krabbet da han var akkurat 8 mnd. Reiste seg opp og gikk rundt bordet 8,5 mnd.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jenta mi begynte å åle seg baklengs og rundt i ring da hun var 5 måneder, åle seg framover ved 8 måneder. Etterhvert begynte hun å ake seg på rumpa - og først når hun var ca 1 år begynte hun å krabbe ordentlig :)

Nå er hun nesten 13 måneder og har et voldsomt tempo på krabbingen. :)

Skrevet

Min begynte å åle seg ca 5 mnd, kryping starta han med rundt 7 mnd. Da han passerte året gikk han.., nå løper han.. er no 14,4 mnd.

Skrevet

Jenta vår ålte seg for første gang da vi var på nimånederskontroll. Krabbet da hun var nesten 11 mnd, og jeg tror ikke hun reiste seg opp etter møbler før den tid heller. Nå (14 mnd) krabber hun i superfart, har så vidt begynt å reise seg og stå uten støtte, og har akkurat begynt å gå når vi leier henne. Ikke kjapt ute akkurat, men innenfor normalen. Både faren og jeg gikk sent.

Jeg synes det virkelig var en stor milepæl da hun begynte å krabbe. Hun var sur og utålmodig i et par måneder, og nektet å ligge noe særlig for seg selv på gulvet, selv om hun kunne åle seg fremover. Da hun endelig knakk krabbekoden ble hun som en helt ny unge. :fnise: Jeg husker at mange sa at det kom til å bli mye mer slitsomt med en krabbende unge som var overalt, enn en unge som var ganske immobil, men jeg synes alt ble mye enklere fordi hun ikke krevde full oppmerksomhet hele tiden lengre. :ler:

Skrevet

Jeg tror jenta vår krabbet ordentlig rett før hun var 9 måneder gammel. Før det hadde hun flere måneder hvor hun kom seg bakover, og stadig vekk ble sittende fast med rumpa under møbler, begge beina på hver sin side av et bordbein, osv. :fnise:

Her var nok hunden en stor krabbemotivasjon, og da hun endelig mestret det, var det stor jubel fra hennes side. :)

Hun reiste seg også opp fra samme alder, og gikk langs møblene lenge før hun endelig begynte å gå ordentlig, noe som skjedde mellom 13 og 14 måneder, tror jeg. Det var en gradvis overgang, så ikke helt enkelt å huske.

AnonymBruker
Skrevet

Hun krøp en uke før hun var 7mnd, på 17. mai:D: Men ålte seg en god stund før den tid:) 10 dager etterpå røyste hun seg opp, og i går satt hun seg opp:D

Skrevet

Eldstemann begynte å krype (åle) da han var 7 mnd. Han begynte faktisk å reise seg opp selv og gå langs møbler før han begynte å krabbe. Han var 8 mnd da han gikk med støtte og 8½ mnd da han begynte å krabbe. Tydelig at han ikke hadde sett behovet da ålingen fikk ham dit han ville. Han gikk uten støtte da han var 10 mnd.

Skrevet

Takker for gode svar! Alle disse svarene viser jo bare at noen er tidlig, noen sene og andre midt i mellom. Alt går som normalt. Det er ikke slik at jeg tror han er unormal, det er bare så utrolig fascinerende å se hvor to forskjellige barn jeg har fått. Han her har all verdens m tid! Og han plages ikke av å ligge på magen. Ligger lenge, snakker timer og koser seg. Fornøyelig gutt, klager ikke og nyter livet. Kanskje litt for mye ;-)

Skrevet

5- åler seg

6- krabber

7- reiser seg om hun holder seg i noe. Går med hjelp.

Venninnen min sin baby på 6 mndr sliter med å holde hodet oppe fortsatt. Klarer ikke løfte det. Så det er nok veldig individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...