Gå til innhold

Shit. Angående pass..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøre til Nederland, ta båten fra Hirtzhals, trenger vi pass??

To voksne og to barn.

Jeg har rett og slett glemt det. :-/ Noen som vet hvor lang tid det tar før man har de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er passfrihet innenfor norden. Men i resten av Europa er pass nordmenns eneste gyldige leg. Har svigers i NL så er der ofte, men har fortsatt tilgode å bli spurt om leg siden grenseovergangene internt i EU ble åpnet for ørten år siden. Dog, skal dere bo på hotell er det overveiende sannsynlighet at de vil avkreve pass. Uansett dumt å kjøre uten pass om dere skulle være uheldig å komme utfor noe.

Tror det bare tok underkant av en uke sist gang noen i familien fornya passet. Men sjekk dette på lensmannskontoret.

God tur!

Gjest idakaroline
Skrevet

Så lenge man skal utenfor norden, må man ha pass. Har dere ikke pass, må dere til lensmannskontoret for å ordne dette! Det kan ta fra et par dager til uker før man får passet i posten, så man lønner seg på å være tidlig ute. Har selv opplevd å få passet etter fire dager en gang og etter nesten to uker en annen gang. Det varierer veldig alt ettersom når på året man skaffer seg pass, tror jeg. Vet at når man skal ut å fly så er det mulig med et nødpass, men om det er mulig når man skal på båt vet jeg ikke. Nødpass er så vidt jeg vet mye dyrere enn et vanlig pass også.

Minner også om at det er veldig, veldig lurt å ha europeisk helsetrygdkort når man skal ut å reise! God tur!

Skrevet

Vi måtte vise passene på campingen i Nederland.

Skrevet

Jeg synes de sa 10 virkedager da jeg var på passontoret denne uken.

Skrevet

De har 10 virkedager som garanti, har man ikke passene innen da, får man gratis nødpass til det virkelige passet dukker opp.

Du bør ha pass uansett når man reiser, da det er eneste gyldige ID.

Det er fort gjort at et eller annet skjer der man trenger det, alt fra å sjekke inn på hotell, hvis noen blir syk/skader seg, bulke en annen bil, tyveri osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...