Gå til innhold

Hva med oss som HATER styrketrening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir vi ikke stramme om vi kun trener kondisjon??

Gidder virkelig ikke presse meg til å gjøre ting jeg hater, virker litt meningsløst. Men vet jo at styrke strammer opp kroppen da. Men fett vil man jo ha om man ikke trener kondis for å fjerne det.

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vi ikke stramme om vi kun trener kondisjon??

Gidder virkelig ikke presse meg til å gjøre ting jeg hater, virker litt meningsløst. Men vet jo at styrke strammer opp kroppen da. Men fett vil man jo ha om man ikke trener kondis for å fjerne det.

Erfaringer?

Litt styrketrening vil forebygge belastningsskader ved kondisjonstrening. Styrketrening er på ingen måte meningsløst, selv om du synes utførelsen er kjedelig. En som hater kondisjonstrening kan ikke påstå at det er meningsløst, ettersom man får god utholdenhet og styrker hjertet hvis man presser seg til å trene kondisjon. Men kjedelig, ja, det kan man alltids synes det er.

Svaret til deg er: tren styrke i små mengder av gangen. For eksempel planken i 1 minutt etter kondisjonstrening. Neste gang kan du ta 3x12 sit-ups, neste gang 3x12 pushups, neste gang 3x12 knebøy.

Så å si alle som trener utholdenhetstrening vil erfare vektnedgang, og er du riktig heldig har du en kroppsmasse som gjør at du ser stram og muskuløs ut uten annen trening. Men det gjelder bare et lite, gudbenådet mindretall. Resten av oss må belage oss på å slite litt for å shape kroppen og stramme den opp - å "stramme opp" er egentlig å bygge opp musklene slik at kroppen får de rette formene.

Men viktigst av alt er selvsagt fordelen man får rent helsemessig av styrketrening (sammen med kondisjon): sterkere skjelett, bedre holdning, mer funksjonalitet i hverdagen, forebygging av belastningsskader.

Skrevet (endret)

Tja, hvor "stram" vil du bli?

Da jeg startet med styrketrening synes jeg ikke det var så veldig gøy jeg heller, men jeg hadde satt meg bestemte mål og var fast bestemt på å nå dem. Nå, fem år senere, gleder jeg meg til nesten hver treningsøkt.

Når det gjelder å få vekk fett er kondisjonstrening én måte å gjøre det på. Det som er mest avgjørende for fettprosenten hos de fleste er hva de spiser.

Endret av Fairchild
Skrevet

Blir det kjekkere hvis du går på styrke-gruppetime? Du kan også gjøre styrkeøvelser under f.eks en joggetur ute: stopp ved en benk - her kan du gjøre armheninger, dips.. Eller finn deg noen trapper og gjør spensthopp, dype utfall, legghev (stå kun med tærne innpå og løft), pull-ups i rekkverket ++ Mulighetene er utallige. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Gjør øvelsene til en hverdagsting. Ta en titt på puls på nrk, Yngvar har masse enkle tips. Du trenger heller ikke å svette og pese i en hel time i strekk, ta litt nå og da med et minimum i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Tung styrketrening lager fine muskler. Lett styrketrening (typ hjemme i stua/gruppetimer med mange repetisjoner) gir ingen synlig forskjell. Disse + kondisjonstrening forbrenner kalorier, slik at de musklene man har fra før synes bedre. Men matinntak har mye mer effekt på fettprosenten enn det man kan oppnå med trening.

Ikke at jeg har testet alt dette selv, men det er det som gjentas og gjentas hvis man leser litt dypere om temaet enn KK og Dagbladet.

Skrevet

Du vil nok få synlig muskler i bein og rumpe av å f.eks gå eller løpe, men armene, ryggen og brystet vil være like udefinerte. Får ikke muskler i bryst av å trene kondis.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha en fin og stram kropp, så er det ingen vei utenom. Sorry, men SUCK IT UP. Lette løsninger finnes ikke.

Winners don't cheat, cheaters don't win :)

Gjest *Maja*
Skrevet
:jepp: Et godt tips er klatring...knallbra styrketrening, men er knall morro...en tenker ikke på at det er trening... :jepp:
Skrevet

Tung styrketrening lager fine muskler. Lett styrketrening (typ hjemme i stua/gruppetimer med mange repetisjoner) gir ingen synlig forskjell. Disse + kondisjonstrening forbrenner kalorier, slik at de musklene man har fra før synes bedre. Men matinntak har mye mer effekt på fettprosenten enn det man kan oppnå med trening.

Ikke at jeg har testet alt dette selv, men det er det som gjentas og gjentas hvis man leser litt dypere om temaet enn KK og Dagbladet.

All styrketrening gir synlig resultat, men selvfølgelig med forskjellig resultat. Hvis en går på gruppetime med lettere vekter og mange repetisjoner (f.eks Elixia Power/BodyPump)trener en utholdenhet i musklene. Dette vil helt klart gjøre musklene større/mer synlige, men ikke like mye som trening med tunge vekter/færre repetisjoner (f.eks Elixias Styrke&Core). Her bygger en fortere muskler, men det vil likevel ikke gjøre deg (les kvinner) til bodybuildere etter to måneder.

Kombinert med et sunt kosthold vil dette gi mer markerte muskler

AnonymBruker
Skrevet

meningsløst

Styrke har jo ikke bare med utseende å gjøre, men er godt for deg! Du vil klare hverdagsoppgaver lettere, forebygger skader og smerter, gir en bedre holdning, større basalforbrenning og mye, mye mer. Det som er meningsløst er å tenke at trening = utseende, og ikke helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...