Pasjonsblomst Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 (endret) Inspirert av følgende oppslag i Aftenposten, lurer jeg på følgende? Har du jukset i skolen, og i hvilket omfang? I hvor stor grad tror du dette har påvirket karakter, videre studier og evnt karriere? Meg selv: Har aldri jukset, grunnet moralsk overbevisning I guess, pluss jeg likte så godt følelsen av å få god karakter etter hardt slit. MEN: jeg tenker at dersom "ALLE" andre (flertallet) har jukset i stor omfang, så ville jeg angre og tenke at min moralske overbevisning jaggu ikke var mye verdt. Så, har du jukset? Endret 21. juni 2011 av Aurelia
CoffeeCup Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Nei, aldri! Hadde nok aldri turt om jeg så hadde villet. Husker jeg fikk vite at noen jukset i klassen, helt opp til vgs. Følte meg litt snytt hvis de fikk bedre karakter enn meg. Men man kan bare styre seg selv, og for meg er det bedre å ha god samvittighet med C/B, enn dårlig samvittighet med A. Selv om det er mange luringer som kommer langt her i verden da...
Tears.of.the.Sun Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 Jeg har heller aldri jukset. For det første så har jeg vært ganske genuint opptatt av skolen siden tidlig skolealder og har dermed gjort det bra på skolen jevnt over uansett. Jeg har aldri hatt noen grunn til å jukse, og de få gangene jeg har tenkt at jeg skulle ha jukset har jeg ikke gjort det og tatt den fornuftige veien ut av det med å møte opp, ta prøven/eksamen og la det gå som det går. Juksing er å lure seg selv, og jeg er smartere enn som så. Jeg elsker den følelsen av å være oppriktig og ærlig på tross av at det kanskje medfører dårlige resultater for seg selv Jeg kjenner dog en person som har jukset på absolutt alt av skolearbeide gjennom alle år. Han har oppnådd gode resultater, obviously, men jeg kan tenke meg at selvfølelsen hans er dårlig. Og når det kommer til stykket så blir jo alt av juks oppdaget en gang, så jeg bare venter på det.
Bloodflowers Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 Jeg har jukset én gang i løpet av min skolegang. Det var på barneskolen, på en engelsk gloseprøve som jeg ikke hadde fått vite om, fordi jeg hadde vært syk. Jeg ble oppdaget, noe som ikke var gøy. Har aldri jukset siden, for som det TS, min moral stikker litt dypere, og gode karakterer basert på juks gir meg absolutt ingenting!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #5 Skrevet 21. juni 2011 Jeg jukset en gang, men det var det dårligste resultatet jeg noen gang har fått. , så jeg jukset aldri igjen. Ikke så mye vits i det når man egentlig er bedre enn den man prøvde å skrive av hos. Men jeg har sett mange jukseforsøk. Ei hadde hånden fullskrevet, men jukset da selvsagt ikke og ble indignert da hun ble tatt. Noen er virkelig tette i pappen.
Miss moneypenny Skrevet 21. juni 2011 #6 Skrevet 21. juni 2011 Jeg har aldri jukset, for det første vil jeg at de resultatene jeg får skal være ekte, for det andre hadde jeg nok aldri turt heller.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #7 Skrevet 21. juni 2011 Jeg fikk ikke 5'er på vitnemålet mitt i fransk kun på grunn av gode språkkunnskaper for å si det slik. Og en 5'er på en historieprøve. Leste inn diverse årstall og sammenhenger på mp3 spilleren min, er så dårlig med historiske årstall.. Men tror jeg aldri i verden ville jukset på fag i høyere utdannelse eller fag som er grunnlag for den fremtidige jobben. 1
Sofiemor Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 Jeg fusket èn gang på videregående. Men fusket ikke da jeg gikk videre på skole.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Jukset litt på barneskolen, på gangeprøver i 4.klasse hadde jeg en linjal som viste gangetabellen når jeg snudde litt på den. Kan fortsatt ikke hele gangetabellen... I engelsken i 5. klasse brukte læreren å skrive glosene vi skulle ha prøve i på timeplanen. Da reiv jeg av lappen og la den godt gjemt nede i penalet mitt (fikk 6 i engelsk muntlig 3 året på vgs vell og merke). Husker ei i klassen min på barneskolen hadde skrevet glosene på armen sin, ble avslørt ved at hun dro genseren opp og ned hele tiden. Det endte med gangen på henne og jeg slutta med juksinga mi ;p
Marionette Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 På vgs gjemte vi en bok på do.. av en merkelig grunn fikk vi alle ta oss en tur på do under prøven uten at læreren fikk mistanke. I grunn en god måte å fuske på, bortsett fra at vi bare kunne gå en gang hver..
bukett Skrevet 22. juni 2011 #11 Skrevet 22. juni 2011 Så, har du jukset? Nei, har aldri klart det. Jeg ble ganske overrasket over hvor mange som faktisk jukset i videregående skole i den klassen jeg var i.
Gjest Raindrops Skrevet 22. juni 2011 #12 Skrevet 22. juni 2011 Opptil flere ganger. Mest på ungdomsskolen, et par ganger på videregående og litt på barneskolen. Har ikke jusket på høyere utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #13 Skrevet 22. juni 2011 Ja, det har jeg. Ikke så mye på barneskolen, det var ikke så mye prøver og sånn da. På ungdomsskolen hadde jeg jukselapper i penalet av og til. Har aldri jukset på eksamener og heldagsprøver på ungdomsskolen/vgs da. På vgs hadde jeg og litt jukselapper og 1 gang bok på do. I fag med mye huske-ting som historie og biologi. På høyere utdanning har jeg jukset en eneste gang. Var mye puggestoff og jeg hadde en lapp i lommen jeg fisket frem på do. Men det var ikke så mye hjelp i den pga var så stressa. Juks har nok hjulpet meg litt, men har aldi turd å jukse alvorlig nok til at det har hatt mye å si på karakterene. Har aldri blitt tatt.
Mettalie Skrevet 22. juni 2011 #14 Skrevet 22. juni 2011 Jeg har aldri jukset. Jeg tror ikke jeg hadde likt følelsen av å jukse meg til en karakter. Foretrekker gode karakterer jeg har jobbet for.
Chord Skrevet 22. juni 2011 #15 Skrevet 22. juni 2011 Jeg har jukset 1 gang, og det var på barneskolen. En gang mellom 4. og 6. klasse. Husker ikke helt. Men det var ivertfall en gloseprøve, og jeg hadde en papirbit i lommen med alle svarene på, så jeg bretta svararket (det vi skulle levere inn) en god del ganger, tok det med på toalettet, og skrev av de ordene jeg ikke fikk til (som egentlig ikke var så mange). Jeg ble aldri tatt for det, noe jeg selv synes var veldig merkelig, siden arket var brettet så mye. Måtte jo sett veldig mistenkelig ut.. Jeg var ellers ganske flink på skolen, for jeg elska skolen, gjorde alt jeg skulle og mer til. Denne jukseepisoden var nok et resultat av for dårlig pugging, og jeg hadde elendig samvittighet i ettertid. Juksa ivertfall aldri igjen
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #16 Skrevet 23. juni 2011 Jeg jukset meg gjennom hele videregående. Det var fullstendig ukomplisert og passet mitt late vesen perfekt. På universitetet, derimot, var jeg av det pliktoppfyllende slaget.
Gjest Jente1990:) Skrevet 23. juni 2011 #17 Skrevet 23. juni 2011 Jepp. Har jukset flere ganger. Spesielt på ungdomskolen. jeg var litt av en latsabb da. Ble aldri tatt for å jukse heller.
cellar Skrevet 23. juni 2011 #18 Skrevet 23. juni 2011 Jeg hadde en jukselapp i penalet en gang på ungdomsskolen, men det hjalp lite, for jeg husket jo selvsagt det jeg hadde skrevet på den Har ikke sett behovet for å jukse i ettertid, og er jo ganske kjedelig om man blir tatt.
Vera Vinge Skrevet 23. juni 2011 #20 Skrevet 23. juni 2011 Jeg skulle nesten ønske jeg kunne si at jeg har jukset, men jeg har aldri gjort det. Til og med ikke på en prøve på barneskolen da vi skulle ha en lettlurt vikar og alle andre planla å jukse (det ble for øvrig oppdaget og alle måtte ta ny prøve). Jeg har for det første alltid vært veldig prinsippfast og for det andre pleide jeg å ha god oversikt over prøvepensum. Jeg var også en av to elever som møtte til en time på slutten av barneskolen hvor alle de andre skulket og gjemte seg på guttedoen for å protestere mot en lærer de ikke likte. Merkelig nok ble jeg ikke upopulær av den grunn - tror heller jeg ble respektert for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå