Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fleksilån og sparer i BSU. Er det egentlig noen kontroll på hva pengene brukes til dersom vi velger å løse inn BSU-en mot lånet? Da kan vi jo i teorien ta ut pengene neste dag og reise på ferie eller dra på shopping...

Ikke at vi har tenkt å gjøre noe sånt, altså, kom bare til å tenke på det. Vi letter nemlig etter nytt sted å bo og samtidig nærmer vi oss max oppspart på BSU. Tenker egentlig mest at det er litt i mot hensikten med BSU dersom det er såpass lettvint :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Siden BSU gir skattefradrag, vil det si at hvis dere tar ut pengene og ikke benytter det til boligformål, må dere betale tilbake skattefradraget dere har fått.

(Dette har skjedd med venninner av meg)

Det beste dere kan gjøre er å spare opp til max (for å få full fradrag på skatten) og enten benytte det når dere kjøper ny bolig, eller få banken til å betale husleie/avdrag på lånet fra BSU kontoen.

Da benyttes pengene til boligformål, og kan bruke de pengene du/dere vanligvis bruker til bolig/-lån, til andre ting, f.eks shopping :jepp:

Dere kommer dere "unna" å betale tilbake skatten :tommelsmil:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har (snart) spart opp max på BSU, og skal snart kjøpe ny og større bolig, derfor begynte jeg å tenke på dette. Men jeg tenkte mer i forhold til fleksilån, for det er jo sånn at jeg fritt kan overføre fra lånekontoen til brukskontoen innenfor rammen for fleksilånet. Per i dag har vi f.eks. nærmere 500.000 "disponibelt" på fleksilånet som vi kan velge å bruke på hva vi vil (ikke at det er en god ide).

Det var sånn jeg kom til å tenke på at det er vanskelig å kontrollere hva BSU-pengene går til dersom vi løser dem inn i lånet, og så tar dem ut av lånet igjen neste dag.

Skrevet

Hei,

jeg er litt usikker hvordan banken behandler et BSU lån når dere har et fleksilån.

Det viktigste er vel å dokumentere at det har gått til flekilånet, og ikke tatt ut direkte av banken...

Det beste er nok å kontakte banken hvis dere vurderer det.. uansett vil jeg annbefale dere å ikke ta ut BSU pengene, for å få "straffe" skatt er ikke hyggelig :)

Skrevet

Det var sånn jeg kom til å tenke på at det er vanskelig å kontrollere hva BSU-pengene går til dersom vi løser dem inn i lånet, og så tar dem ut av lånet igjen neste dag.

Du kan sette dem inn på fleksilånet, og du kan bruke av fleksilånet, innenfor de vilkårene som finnes. Så lenge BSU-pengene går inn der så vil ikke noen reagere videre på hva som skjer med fleksilånet.

De som ikke har fleksilån, men som ønsker å frigjøre BSU-pengene til noe annet enn boligformål gjør det ofte slik at de trekker til boliglånet fra BSU-kontoen til den er tom, og dermed har man flere måneder uten både renter og avdrag på lån. Er ingenting ulovlig med det.

Skybert: Dersom BSU brukes til det den skal brukes til, i dette tilfellet boligformål via fleksilån, så må man ikke betale tilbake noen ting. Vilkårene for BSU brytes ikke på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...