Gå til innhold

Penger på gavebordet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at vi kommer til å få noe penger til bryllupet (Gamle tanter og besteforeldre og slik, som heller gir litt penger enn å fly på butikker for å kjøpte gave/gavekort).

Og så kom et sprøsmål; Om vi foretrakk pengene på konto, en sjekk/remisse eller pengene i en konvolutt.

Jeg tenker at rett på konto er det tryggeste, med så mange gjester så har jeg ikke lyst til at det skal ligge x antall 1000 på gavebordet.... Er jeg ute på tur eller er det litt fornuftig?

Men da, hva om feks tante Ågot setter inn 1000 kr til oss. Hun vil jo bli skuffet om hennes gave ikke vises på gavebordet! Hvordan har dere gjort dette???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det sånn at alle pengegaver ble notert ned på et fint ark som lå på gavebordet, og så ble pengene passet på av en av de som hjalp til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skrev dere da

Tante Ågot 1000 kr

Onkel Per 200 kr

Eller

Tante Ågot "pengegave"

Onkel Per " pengegave" ?

Har så lyst til å gjøre alt riktig! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Skrev dere da

Tante Ågot 1000 kr

Onkel Per 200 kr

Eller

Tante Ågot "pengegave"

Onkel Per " pengegave" ?

Har så lyst til å gjøre alt riktig! ;)

Såvidt jeg husker sto det "Pengegaver" øverst og så sto navnene under (uten sum). Men tror ikke det er noe rett og galt her, gjør det som føles greiest for dere :)

AnonymBruker
Skrevet

En liten tilføyelse; summen var selvfølgelig notert ned et annet sted, men altså ikke på gavebordet.

Skrevet

Vi har kun ønsket oss penger i gave, og synes det var en fin tanke å skrive opp på et pent ark hvem som har gitt pengegave. Men vi har også tenkt at vi ikke kommer til å legge på gavebordet hvor mye den enkelte har gitt til oss. Hadde en venninne som spurte om dette, og når jeg ser hennes reaksjon er jeg helt sikker på at ikke alle føler seg vel med at deres sum evt. skulle bli lagt ut til innsyn for alle.

Skrevet

I et bryllup jeg var med å pakket opp gavene i ordnet vi pengegaver ved at vi skrev summen inni kortet og på listen over hvem som hadde gitt hvem. Kortet ble plassert på gavebordet sammen med resten av gavene. Pengene hadde vi i en konvolutt som far til bruden tok vare på etter at alle gavene var pakket opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer bare på disse motforestillingene mot å skrive summen opp et sted på gavebordet? En sum er jo en gave.

Skal man tenke slik at ingen skal skjønne verdien av hva andre gir burde jo alle gavene vært pakket inn i en anonym eske og skrevet f. eks lysestake, blomstervase e.l på? :klo:

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Jeg lurer bare på disse motforestillingene mot å skrive summen opp et sted på gavebordet? En sum er jo en gave.

Skal man tenke slik at ingen skal skjønne verdien av hva andre gir burde jo alle gavene vært pakket inn i en anonym eske og skrevet f. eks lysestake, blomstervase e.l på? :klo:

Nei, men av samme grunn som der ikke er prislapp på gavene, vil jeg tro? Om folk kjøper noe billig eller noe dyrere, så er det ikke alltid like lett å se forskjell og noen ganger får folk gode avtaler eller står som importør av ting selv. Det endrer ikke den mentale verdien av å gi en gave. Å skrive opp summene vil distrahere gjestene til å mumle om hvem som gav mest/minst.

Som brud vil jeg være like glad for tante Ågots sum som tante Pers sum. Det er folk jeg har invitert til mitt bryllup og derfor bryr meg om. Da bryr jeg meg ikke om summen. Men jeg skriver ned summen i en egen bok/notatblokk - evt de som pakker opp gaver vil skrive det ned, slik at jeg vet hvem som gav hva, og senere kan si

"Nei men tante Ågot.. Du skulle da ikke. TUSEN takk, nå ble det Paris-tur på oss også."

Tenker jeg da.

Edit: Jeg stemmer for "Pengegave" istedet for sum.

Endret av Tirkes
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Jeg stemmer for "Pengegave" istedet for sum.

Absolutt. Det vil neppe være moro for en gjest å se "Kari 100 kroner, Onkel Ivar 1000"... :)

Skrevet

Er så enig med de to overstående!!!!! Har fundert en del på dette, og kommet fram til at det vil være det eneste rette, og i hvert fall når vi kun ønsker oss pengegaver. Noen vil kanskje reagere, men det er jo kun fordi de er nysgjerrige, og det bryr jeg meg ikke om!

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det bare er meg, men jeg synes det er litt rart om brudeparet skal skrive opp navnene, på de som har gitt penger, på en egen liste som ligger på gavebordet slik at folk kan se. Hva om de som gir penger skriver en liten hilsen på et kort som kan stå på gavebordet, der de feks. også opplyser på en fin måte at penger er satt inn på konto. Trenger jo ikke skrive beløp, men da ser iallefall andre at denne personen har gitt gave. :)

Skrevet

fordi de setter inn penger på konto, og ikke nødvendigvis har med seg et kort

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er viktig at folk kan se hva jeg har gitt brudeparet i gave. Hadde vel blitt litt sjokkert hvis det lå en lapp der med Kari, 500 kroner cash. Hvis folk ikke har noe bedre å gjøre enn å saumfare gavebordet for å finne ut hvem som har gitt hva, kan det være det samme. Det viktigste er at brudeparet vet det. :)

AnonymBruker
Skrevet

fordi de setter inn penger på konto, og ikke nødvendigvis har med seg et kort

Er jo selvfølgelig klar over dette :fnise: men det var jo snakk om en måte en kunne løse dette på. Hvis de som gir penger vil vise sin gave til andre kan de jo skrive et kort der de som sagt nevner at de har satt over penger til konto.

Skrevet

Hvis de som setter inn penger ikke gir kort, så kan de ikke forvente at gaven stilles ut på gavebordet heller.

Vi skrev forresten beløp inn i en gavebok, noterte "pengegave" (uten beløp) på kortet, og så tok en av gjestene vare på pengene.

Skrevet

Kontanter skal uansett ikke ligge på gavebordet etter at konvoluttene er åpnet.

De som åpner gavene skriver pengebeløpet i konvolutten (+evt bok eller liste), og legger alle pengene i én konvolutt.

Når alle gavene er pakket opp leveres konvolutten til brudgommen eller brudens far eller en annen person med innerlomme på jakka som man stoler på at kan passe godt på dem (og ikke tar av seg jakka).

Hvis dere i tillegg får penger inn på konto føres dette på samme måte - beløpet i kortet (da har sikkert giveren skrevet det inn selv), og i tillegg i gaveliste/bok.

Skrevet

I broren min sitt bryllup hadde de en liten notisbok, der det ble skrevet hva de fikk fra hvem, sum og alt. Den boken lå ikke på gavebordet når gjestene kom, både den og pengene tok en tante vare på. Hun var med å pakke opp.

Det fungerte fint, for da visste brudeparet i senere tid hva de skulle takke for. Så stod kortene ved siden av gavene.

Ingen av gjestene som har noe med hvor mye de andre gjestene gir...

Synes dette var en fin ordning, og tror vi også blir å gjøre det slik :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...