Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen fellesbetydning mellom at en mann er dårlig på husarbeid og dermed blir en dårlig far?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Nei. Mannen er min er ganske dårlig på husarbeid. Han ser ikke støv eller rot, så jeg må fortelle ham alt som må gjøres ganske i detalj. Slitsomt til tider.

Samtidig elsker han å være far, og er veldig god og påpasselig med ungen vår. Jeg pleier å si at han er skapt til være pappa :)

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Nei.

Eller om det statistisk sett er det eller ikke vet jeg ikke, men min erfaring er at det ikke er slik.

Kjenner en del menn som er fedre. Noen av dem er skikkelig dårlig til å gjøre husarbeid, men helt fantastiske sammen med barna.

Min erfaring er at de menn som er kjempeflinke til å gjøre rent hjemme, jobber en del osv osv, ikke bruker like mye tid med barna.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen fellesbetydning mellom at en mann er dårlig på husarbeid og dermed blir en dårlig far?

Ikke direkte, vel? Om jeg hadde blitt bekymret for det hadde det vært fordi en fyr som ikke gjør husarbeid ikke tar sin del av jobben, og jeg hadde lurt på om han også kom til å unnlate å ta sin del av alt arbeid med barna og om det bunnet i manglende respekt for meg eller et litt for gammeldags (for meg) kjønnsrollesyn. Det kommer jo an på hvordan du definerer "dårlig på husarbeid", men når jeg hører det uttrykket, tenker jeg "gjør ingenting", og det synes jeg ikke det er noen unnskyldning for når man er voksen. Jeg har heller ikke noe husarbeidsgen som gjør at jeg synes det er gøy å vaske badet eller støvsuge trappen, men det må jo gjøres. Ikke er jeg god på å huske det hele tiden heller, så da skriver jeg det opp i kalenderen min. Sånn er det bare å være voksen, og det hadde bekymret meg om han ikkes skjønte det.

Skrevet
Om jeg hadde blitt bekymret for det hadde det vært fordi en fyr som ikke gjør husarbeid ikke tar sin del av jobben, og jeg hadde lurt på om han også kom til å unnlate å ta sin del av alt arbeid med barna og om det bunnet i manglende respekt for meg eller et litt for gammeldags (for meg) kjønnsrollesyn.

Det har antakelig mer med latskap å gjøre i de fleste tilfeller.

Skrevet

Absolutt ikke. Jeg har en samboer som ikke gjør så mye i huset, men han er ekstremt flink til å se og finne på ting med ungene. Han tar seg av all matlagingen så og si da så det veier opp. Jeg tar meg av mesteparten i huset.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det ingen statistikk som har bekreftet såvidt jeg vet,nei. Og som du vet er det kun ved bruk av vitenskapelige tester at slikt kan bekreftes =)

Da går det kanskje andre veien også da. Jeg er samboer med en mann som er enormt flink i huset. Han er flinkere enn meg. Jeg "ser" faktisk ikke hvis det henger et laken over døra til tørk men det kan ha hengt der i 3 dager. Noen ganger kan jeg se det og tenke "ja skal ta det om 5 minuttet" men så glemmer jeg det og så ser jeg det ikke igjen.

Han er 10 ganger bedre enn meg. Han lager også mat.. jeg lager mat ca 2 ganger i uka, og når jeg synes det er ryddig med 2 glass + en bok på bordet, så synes han det er rot =) Men han gnåler ikke, og jeg setter igang mine egne rydde-tokter selv.

Så utifra dette spør du om dette kan være ensbetydende med å være en dårlig forelder. Saken er at jeg som kvinne devierer litt fra standardkvinnen som ser ut til å bruke mye tid på husarbeid etc. Og at jeg av den grunn skal komme til å vike fra ansvaret mitt ved barn. Jeg har katter som jeg tar godt vare på, som jeg får dårlig samvittighet å være borte fra hvis jeg er borte mer enn 8 timer, jeg har ansvaret for katte-doene og katte-mat, og her følger jeg opp fordi dyrene er VIKTIG for meg. Men husarbeid oppleves ikke for meg som så viktig, selv om det går ut over min egen trivsel hvis det blir for mye. Det er jo ikke koselig å leve i rot heller...

Så nei, selv om man er dårlig på husarbeid, det finnes flere grunner,man kan være lat, man kan ha terskler for rot/ikke rot og som mange menn sier "Jeg ser det faktisk ikke" ,akkurat som meg, så tror jeg neppe dette har noe å si for foreldrerollen.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis sammenheng med hva du eventuelt definerer som god/dårlig på husarbeid og god/dårlig far med hvordan han faktisk er.

AnonymBruker
Skrevet

I barnevernets øyner, ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Mannen er min er ganske dårlig på husarbeid. Han ser ikke støv eller rot, så jeg må fortelle ham alt som må gjøres ganske i detalj. Slitsomt til tider.

Samtidig elsker han å være far, og er veldig god og påpasselig med ungen vår. Jeg pleier å si at han er skapt til være pappa :)

Han ser ikke støv eller rot? Det er ikke rot å la halvbrente stearinlys stå liggende, det er økonomisk! Kvinnfolks generelle deffinasjon av rot er prippent og snobbete. Skjønner han godt, stakkars mann som blir kontrollert på den måten du holder på med.

Skrevet

Jeg tenker at hvis far ikke klarer i gjøre nok husarbeid til at det er ryddig og rent nok i hjemmet til at det er et OK sted for barn å være, ja da har han dårlig omsorgsevne, selv om han er glad i barna og en kmorsom lekekamerat. Men dette mener jeg når en foreldre er så dårlig til å gjøre husarbeid at hjemmet er preget avc kaosrot hvor man ikke finner klær og leker, hvor det er skittent med uhygieniske forhjold på kjøkken, etc.

Hvis far saboterer alt husarbeid og overlater alt til en mor som ikke ønsker å ha eneansvaret for det, så saboterer han jo også parforholdet, og jeg kan ikke se hvordan man kan se parforholdet som helt adskilt fra familiesituasjonen.

Så mitt svar er vel at en mann som er dårlig på husarbeid sikkert kan være en grei og morsom far. Men normal hygiene og orden i hjemmet vesentlig for å ivareta grunnleggende behov hos barna, så dette henger til en viss grad sammen.

Gjest Tirkes
Skrevet

Kvinne dårlig på husarbeid = dårlig mor?

Det er forskjell på dårlig husarbeid og neglisjering.

At mor ikke tørker smulene av kjøkkenbordet og lar klesvasken hope seg opp i fjorten dager er ikke tegn på dårlig mor. Eller far.

Om barnet blir sendt i barnehagen i skitne klær med brød med mugg på i matboksen, da er er dårlig oppførsel ute og går.

• Liker 1
Skrevet

Nei!

• 1 år senere...
Gjest Darizz
Skrevet

Jeg vil stille spørsmålet tilbake: Er hun en dårlig mor fordi om hun er dårlig til husarbeid?? Det er vist mange her som glemmer at et foreldreforhold er en sak om å utfylle hverandre. Jeg blir så lei av å lese at "han ikke ser.., hun lytter ikke.." HVORDAN kan to personer være like flinke til begge deler?? Da hadde man ikke trengt hverandre, og prøverør hadde vært den eneste og beste løsningen! Forøvrig er jeg blitt så lei av denne debatten at jeg har bestemt meg for å leve uten en kvinnelig partner. JA, jeg elsker mitt barn og bruker all min tid for at han skal ha det godt. Jeg og barnets mor er ikke lengre sammen (som vanlig) men så lenge jeg vet at hun har det bra, og jeg kan levere både penger, kjærlighet og lykke til mitt barn, har han det godt. Desverre er ikke mitt barns mor like åpen for dette, og kaller meg en dårlig far hver gang jeg ikke er enig med hennes beslutninger... Selv om jeg elsker han av hele mitt hjerte, og savner han hvert bidige minutt han ikke er hos meg.

AnonymBruker
Skrevet

nei. jeg gjør absolutt alt i hus,men han er en flott far:)

Anonym poster: 4e86dd40d912506b583771f0b10a25cc

Gjest Hedra
Skrevet

Nei !

Det ligger ikke i menns natur å styre rundt i huset og tørke støv. Han har egne ting i hjemmet å ta seg av. Det har ingenting med hans evner som far å gjøre.

Tvert i mot !

Skrevet

Bullshit at det ikke ligger i mannens natur å like at det er rent og r

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...