Gå til innhold

Hvordan bli mer feminin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg tok meg i å sitte på en benk i byen her en dag og bare se på oss norske jenter. Det slo meg at 90 % av de som bor i min by er stort sett i joggesko og "slaske klær, eller converse. (Jeg er ikke noe stor forkjemper for converse sko).

Ser man nedover mot for eksempel Russland, Tyrkia, Italia, Asia og lignende land er forskjellen enorm i forhold. De kan gå i høye sko og trange olabukser til daglig. De ser brått mye mer feminine ut. Smykker og lignende. Jeg ønsker å bli en av de. En mer classy chick som ser naturlig ut, men feminin ut.

Noen som forstår hva jeg ser etter?

Problemet er at jeg er ikke der nå, og jeg vet ikke hvor begynne. Jeg trenger å bytte ut garderoben min, og gjør det så gjerne.

Hva trenger man av basisklær?

Jeg sliter med å finne meg både smykker og klær, som er innen for kategorien. Jeg kan heller ikke ta med meg ei venninne for å handle det, siden jeg ikke *har* noen i den kategorien selv. De er alle stort sett der jeg er nå, nemlig med joggesko og/eller mer "ekstremsport" jenta.

Har noen stilletthæler og ei trang olabukse. Må kjøpe en eller to basisbukser til, samt mye overdeler. Det er jo der den store variasjonen kommer. Samt "dill og dall".

Info om meg.

170 høy

Lyst halvlangt hår (rett over BH stroppen på ryggen)

Blå øyne

Slank (str 38-36 pr i dag, men jobber meg nedover igjen til 36. Gått opp litt pga en medisinkur).

Ganske så trent...

Bruk gjerne bilder til å illustrere forskjellige klesvariasjoner man kan handle seg og lignende?

Jeg sitter å ser litt selv, men ikke helt funnet bilder jeg føler viser hva jeg mener.

Oppdaterer ettersom jeg finner:)

Håper på god hjelp her nå. Hehe! :takke:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal bli mer feminin, så bruk mer kjoler! Jeg bruker kjoler til hverdags og fest, og føler meg veldig feminim :duskedame: Det viktigste er at du kler deg i noe du føler deg vel i, samtidig som det skal reflektere hvem du er som person.

• Liker 3
Skrevet

Ja, men jeg finner ingen kjoler jeg liker eller føler meg vel i. Enten for stusselige eller for "dressed up", også de sedvanlige skoene som skal til da.

Jeg liker trange bukser og stilletthæler, men jeg synes tilbehør og overdeler er v a n s k e l i g.

Blargh.. :sjenert:

• Liker 1
Gjest idakaroline
Skrevet

Ja, men jeg finner ingen kjoler jeg liker eller føler meg vel i. Enten for stusselige eller for "dressed up", også de sedvanlige skoene som skal til da.

Jeg liker trange bukser og stilletthæler, men jeg synes tilbehør og overdeler er v a n s k e l i g.

Blargh.. :sjenert:

Jeg har hatt det sånn selv, og vet hvordan det er! Hadde også kjoleproblemer, men det gikk over etter at jeg fant hvilken kroppsfasong jeg hadde. Jeg har begynt å kjøpe litt "dressed up" kjoler som du kaller det og bruker det til vanlig. Hva gjør vel litt pynt i hverdagen? Syns det er fint jeg, med jenter og kvinner som pynter seg til hverdags!

Hvis du vil gjøre det veldig enkelt, hva med trange jeans, en singlet, en cardigan med et feminint snitt og et litt lengre smykke? Også høye hæler da, selvfølgelig. Om du har langt hår, kan du jo sette opp det også.

Det finnes en haug med fine blogger som du kan titte på! Du vil helt sikkert finne noe du liker og få inspirasjon. Du kan jo også ta en titt på Lookbook.nu.

Gjest Tirkes
Skrevet

Heisann!

Jeg hadde samme skjebne som deg. Så jeg kan dele litt, men NB: Jeg er ingen moteguru eller moteslave. Jeg har bare min stil, men får endel skryt av den. Litt om meg:

Jeg er normalt slank, aldri likt høye hæler, litt stor i bysten og har ”utnyttet” det ved å tenke feminint =litt kløft så er alt bra og ellers gått med sorte joggesko, jeans, enkle tskjorter, hettejakker osv. Dette funket fint det gjennom studenterliv og deltidsjobber. Så fikk jeg jobbintervju i et større og internasjonalt firma. Jeg sleit med å finne klær til jobbintervjuet og da jeg fikk jobben så var jeg akkurat der du er nå. Hvordan begynne den litt mer voksne, liltt mer kvinnelige og ordentlige stilen og beholde litt klasse i prosessen?

Jeg hater skjørt og kjoler – hvertfall om de er vide. Så kjenner meg igjen i å best like trange bukser.

De siste årene så er det tre ting jeg tyr til veldig ofte i antrekkene mine:

Høye hæler.

Boleroer, korte jakker.

Blyantskjørtet.

Blyantskjørt fås i litt forskjellige lengder, på jenter på min alder synes jeg det ser litt tilgjort ut når knærne dekkes og forsøker å enten finne, eller legge opp mine til noen fingerbredder over kneet hverfall. Har noen litt kortere også, men disse brukere jeg ikke på jobb. Det som er digg, er at man får de gjerne trange og får den trang-over-rompa og lårene-følelsen som trange bukser gir men man går med skjørt. Et skjørt man ikke frykter skal blåse opp eller noe. Formen på blyantskjørt, hvertfall om de er formsydde eller litt elastiske, gjør at de smalner inn nedover lårene og du får en veldig feminin figur.

Blyantskjørtet kan kobineres med tskjorter med trykk og lette sandaler for en lett sommerlig look, med en fin bluse og lukkede pumps for en akseptert konsevartiv look, du kan lesse på med smykker, eller buke svart blyantskjørt og svart topp sammen med knallgule sko og clutchveske. På vinteren, ta på leggings og høye støvletter og legg til en stor veske. Ikke noe kaldere enn jeans.

Jeg har tre blyantskjørt i sort, litt forskjellige type stoff, det ene er litt asymmetrisk nede og ett i nålestriper. Så har jeg ett i grå tweed og ett i en varm rødfarge. Sistnevne bruker jeg minst, for jeg er lite flink til å kjøre på med tilbehør med en sånn grunnfarge.

Boleroen: Kortermet, ¾ ermet, en som er lang fremme og veldig kort bak, et par sorte, en hvit og en grå. Kort-kort lys denimjakke. Korte jakker og boleroer på meg lar meg bruke singletter og topper med vid og feminin utringing uten å fryse på overskyede dager. Jeg lager meg topper med det, og kan variere topper. Bruker det også som tilbehør. Feks jeans, sorte ankelboots, sort baggy veske, knall rosa V-topp og en svart bolero som plukker opp sko og veske.

Boleroen og de korte jakkene lar midjen min komme frem og funker bra som alternativ til formsydde jakker og topper alene til trange bukser og blyantskjørt. Jeg har veldige hofter, så jeg understreker timeglassfigueren på denne måten.

Høye hæler: Jeg begynte å trene med ”kitten heels”, hæler på 2-3 cm høyde. Så mer opp i høyden på kilehæl som er stabil og fin. Nå kan jeg løpe etter bussen på 11-13 cms hæler i sko både med og uten platå. Det verste er vel å kjøre bil langt med så høye hæler. :fnise:

Jeg brukte skopunkten i Oslo. De har (litt kjedelige) rimelige sko og et permanent tilbud med ”Kjøp 3 betal for 2” som gjorde at jeg brukte nesten 700kr og fikk meg 6 par sko – alle med hæler. Noen brune, noen grå og mest sorte. Noen åpen tå. Noen lukket. Her skulle hun bli Kvinne med stor K. Etterhvert som jeg ble glad i skoene, begynte jeg å handle litt mer, jeg fikk lyst på sko og vesker som matchet.

På dette tidspunktet måtte samboeren flytte klærne sine ut av hovedsoverommet og inn på skapet i gjesterommet. :fnise:

Tilbehør: Vesker, sko, små jakker, sjal, belter og smykker. Bruk de på feil måte. Jeg har brukt tynne sjal som belter i jeans som jeg ikke trenger belte til, og gjerne latt beltet i livet ha en farge til felles med enten smykker eller sko dersom jeg ikke har matchet vesken med noe spesielt og MÅ ha den grå vesken men VIL ha de sorte skoene med rødt på. Ok da, litt rødt i smykket og armbåd... eller et sjal med litt rødt i rundt livet. Knytte på siden. Okay, da kan vi gå ut.

Dette høres dyrt ut, og kan også bli det. :P Jeg kjøper mye på nettet og har kjøpt vanvittig mye sko på amazon av alle ting. Jeg legger ikke to pinner i kors for å kjøpe en billig clutch på Nille om jeg finner en der jeg liker og har en durabelig samling nå. (Dette er vel ting jeg kan gjøre når vi har to inntekter og ingen barn)

Snitt, farger og kombinasjoner:

Jeg var veldig glad i tskjorter. Og jeg tenkte ikke mye på form og snitt, bare den var kul. Innså etterhvert at jeg har litt stor byste, så runde halser ser ikke bra ut på meg. Jeg lærte meg derfor å kjøpe V-hals, draperte halser og til og med firkantede halser. Jeg har noen ”off the shoulder” topper også- (En litt lang og trang hvit off-the-shoulder topp, sort blyantskjørt og sorte sko med en hvit clutchveske til gjorde suksess på en firmafest og følte meg som en dronning).

Skjorter ble så... bleh, kjedelig. Med, hvit skjorte med opprullet erme, armbånd med farger på og litt store smykker og kanskje en knapp for mye åpen i halsen, så følte jeg meg minde stiv og mer ungjente med en gang.

Rosa. Herregud, jeg som var gother i mine tenår, går nå i ROSA. Jeg har mørke farger og fant ut at ”hot pink” og rosatoner som nesten skjærer i lilla er fint på meg, jeg råd roser i kinnene og liker fargen. Jeg er ikke lengre redd for rosa, men holder det alltid kun til ett plagg eller til et par biter tilbehør.

Jeg lærte også etterhvert å ikke være redd for tilbehør. Jeg har gått med store gotiske svart perlekjeder, sammen med hvit singlet, liten sort bolero, jeans og svarte stiletter. Enkelt, greit, litt fancy og veldig meg.

Jeg kjørter en veldig safe stil. Jeg har stort sett ensfargede plagg, et par mønstrede og stripete og de fleste toppene mine er enkle i halsen. Det gjør meg mindre redd for store, skrikende smykker eller sjal og vesker som stjeler oppmerksomheten. Om jeg har en topp med fin draperingshals, så har jeg på enkelt gull eller sølvsmykke, føler halsen i seg selv er smykke nok og at to smykker blir smør på flesk, på en måte.

Fant også en kjole, enkel og svart med 2 cm brede ermer og rund utringing. Kjøpte den fordi den satt fint over rompa og var perfekt lengde, til rett over knærne. Etterpå angret jeg litt en stund fordi jeg ikke liker kjoler. Men fant et antrekk! En grå kortermet pologenser under, brettet ikke ned halsen, men lot den være døy og drapert... Grå sko og gå veske og den sorte kjolen på. Funket.

Tips: Finn plagg du liker. Finn farger du liker. Finn vesker eller sko du liker og forsøk å finne antrekk som passer rundt den ene tingen eller det ene plagget. Kjøper du den noen RÅ sko og tenker ”Disse vil jeg vise frem” så finn et skjørt eller slim fit jeans som passer godt og som viser frem skoene, så kan du forsøke å finne en topp som passer. Er skoene svarte kan det meste passe, men om jeg da valgte en blå topp, så ville jeg gått for sort veske og kanskje smykker med noe sort i. Lek litt, finn stilen din.

Det vil ta littegrann tid, men det er morsomt når du kommer i gang.

Tirkes har på seg i dag et antrekk satt rundt et par sko hun elsker:

http://www.amazon.com/T-U-K-A7739L-Womens-Pump/dp/B002UN6TKU/ref=sr_1_23?s=shoes&ie=UTF8&qid=1308725981&sr=1-23

Disse skoene, solbrune strømper, sort blyantskjørt i bomullsjersey (lett og luftig, men stramt og glatt nok til å være fancy. Behagelig som en joggebukse!) og en hvit topp med ¾ erm og drapering i utringingen. Enkelt gullsmykke, gullfarget klokke og forlovelsesringen som eneste smykker. En stor sort baggy veske med to hvite blomster på.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å lese noen moteblogger for å få litt inspirasjon. Stilen til Nettenestea og Leneorvik er vel ganske feminin. Du kan jo også slå på stortromma og kjøpe et par med Christian Louboutin :gjeiper: Akkurat nå er slengbukser inn, men jeg vil ikke oppfordre deg til å kjøpe det, fordi... det er ikke så veldig fint. Skinny er det tryggeste og fineste, synes jeg. Du finner en del på Nelly og Shopbop. Samme med Zara og Mango. Kommer an på hva slags kvalitet og prisklasse du tenker på. Jeg går tilnærmet aldri i kjoler og skjørt selv, men er allikevel feminin :) bruker aldri joggesko, men Converse er greit en gang i blant.

Endret av defaitist
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg digger slengbukser. :P

Eller, vid bootcut, lave i livet jeans + kortermet tee og sko og veske med knæsj farge så føler jeg meg både feminin og rocka. Jeg har for korte bein til at skinny jeans ser pent ut.

• Liker 1
Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg også digger slengbukser! Syns det er skikkelig kult når det blir kombinert på en kul måte. Når slengbuksa er på, pleier jeg å ha en kul t-skjorte, blazer, høye hæler, en litt stor veske og kanskje et par armbånd og øredobber. Da føler jeg meg fresh og fin!

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg synes slengbukser er dritstygt selv når de kombineres riktig.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Uff, jeg synes slengbukser er dritstygt selv når de kombineres riktig.

Deg om det. :)

Jeg synes slim bukser og tights får føttene mine til å se abnormt store ut, pipestilk og liker det ikke på megselv. Noen ganger tenker jeg litt i samme baner om andre, men om et antrekk er velkombinert så synes jeg kordfløyelsbukser i rustbrunt kan være kult. Selv om jeg ikke ville ha gått med det selv. Skulderputer synes jeg også i utgangspunktet er totalt feil, men i noen plagg og på noen personer blir det kult.

Jeg synes den "Æsj, stygt"-holdningen er litt tanketom. Sikkert ærlig, men det jeg blir litt oppgitt og sitter her og tenker "Og så da?".

Kom med flere tips til TS du, så kan dette bli en morsom tråd for mange av oss i stedet for at vi skal sitte å rakke ned på de plaggene vi absolutt ikke liker.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette kan gå... kanskje. Men ikke på meg selv.

edit: mens dette derimot var umenneskelig stygt :sukk:

Endret av defaitist
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Phaedra,mod

Gjest Raindrops
Skrevet

Wow, Tirkes, takk for et bra innlegg, jeg ble kjempeinspirert! :jepp::sjenert:

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Dette kan gå... kanskje. Men ikke på meg selv.

edit: mens dette derimot var umenneskelig stygt :sukk:

Baggy bukser kan passe på noen, men jeg er ikke blant dem så er tilbøyelig til å være enig.

Jeg savner de buksene som fantes mye av da jeg gikk på VGS... 1999-2003 og rundt den tiden. Der var mye bukser i tynt stretchstoff, i denimfarger (kvaliteten så som så), de var trange over rumpe og lår og med sleng/bootcut som går fra kneet eller midt på leggen og ned.

Jeg er avhengig av litt bootcut, fordi jeg er 165, litt lang i overkroppen i forhold til underkroppen, så litt kortere i beina enn jeg hadde foretrukket å være. Stiletter og bukser som når lengre ned mot bakken enn jeg har bein til = Tirkes tror hun lurer verden til å tro hun er langbeint. :fnise:

Gjest Tirkes
Skrevet

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/kjolar/rut-mfl-540/price-tube-skirt-540303-14/ <- har to stk av dette, er litt langt, ett drar jeg bare oppover magen litt, det andre har jeg lagt litt opp.

Det er sagt at for å beholde en slank form bør skjørtet slutte rett over, ved eller rett under kneet. Slutter det på lårene bør du ha bein verdt synet, slutter de på det tykkeste på beina så blir beina dine ledig stokkete og mindre kvinnelige/kurvede.

Så siest de lærde. (Go go Susannah & Trinny!)

Er ikke alt som må være dyrt, brusende og fullt av blonder for å være femining.

Men jeg hadde gitt min førstefødte for et par Louboutins...

• Liker 1
Skrevet

Tirkes, du fortjener berømmelse for innlegget ditt - helt utrolig bra.

TS - hør på Tirkes. Og Mad Men. Hvor gammel er du, forresten? Det har en hel del å si, synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baggy bukser kan passe på noen, men jeg er ikke blant dem så er tilbøyelig til å være enig.

Jeg savner de buksene som fantes mye av da jeg gikk på VGS... 1999-2003 og rundt den tiden. Der var mye bukser i tynt stretchstoff, i denimfarger (kvaliteten så som så), de var trange over rumpe og lår og med sleng/bootcut som går fra kneet eller midt på leggen og ned.

Jeg er avhengig av litt bootcut, fordi jeg er 165, litt lang i overkroppen i forhold til underkroppen, så litt kortere i beina enn jeg hadde foretrukket å være. Stiletter og bukser som når lengre ned mot bakken enn jeg har bein til = Tirkes tror hun lurer verden til å tro hun er langbeint. :fnise:

Samme her!

Da er vi like gamle :) Sorry, men jeg trodde du var eldre ;)

Skrevet

kjoler och midjeskirt är lösningen! Allt som går in i midjan ger en mer feminin och elegant look. Håll dig undan pösiga kläder (lösa t-shirtar och baggy byxor) och håll dig till en timglassiluett. :) Skor är också viktigt, det måste inte vara högklackat, det räcker med att det inte är en sportsko. Detsamma med ytterplagg, köp en trenchcoat istället för en midjekort sportjacka. Det är inte så krångligt att vara feminin när man väl fått in snitsen. ;)

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Samme her!

Da er vi like gamle :) Sorry, men jeg trodde du var eldre ;)

PGA klesstilen eller? :P

Jeg er en -83'er.

Kler meg veldig damete på jobb pga stillingen min. Mye storkunder og mye kundebehandling face to face, møter, foredrag... Sjefen sa det rett ut at det er forventet at jeg er foretningsmessig og kanskje litt ekslusiv i klesveiien. Hun sier jeg har lykkes, selv om jeg handler mest på HM, Kappahl, Cubus, Nelly.com, Ellos.cno og Laredoute.no. Utrolig hva man finner. :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tirkes, du fortjener berømmelse for innlegget ditt - helt utrolig bra.

Jeg er uenig. Og jeg skal i motsetning til Tirkes skryte på meg å faktisk være en moteguru.

Feminint? JA. Stilig? Det er noe helt annet.. Du er f eks for opptatt av overmatching, typisk nybegynnerfeil og et dårlig råd å gi. Ellers var det jo et velskrevet innlegg med mange gode råd om å følge kroppens former etc. Men de skoene du postet er de styggeste jeg har sett på en stund..

Beklager frekkheten. Men du virker flink til å eksperimentere, om noen år så er du der og innser kanskje at Skopunkten er skomotens innerste ring i helvete.

TS: Jeg var også lenge litt "redd" for å gå i kjoler, i tidlige tenår så gikk jeg som de fleste andre mest i jeans. Stramme jeans da, jeg har alltid vært feminin selv om jeg brukte (og fremdeles bruker!) converse ;) Det er en litt gradvis prosess, begynn f eks med litt hverdagslige skjørt med t-skjorter til og så se om du ikke finner noen hverdagslige kjoler. Kanskje skjortekjoler eller jerseykjoler. Vi har vel alle brukt litt tid på å gå fra bukse til kjole til hverdags.

Virker som du bor et sted hvor alle er slasker, da skiller man seg kanskje fortere ut enn hvis man bor i Oslo hvor de fleste tripper rundt i feminine antrekk. Men ikke la det stoppe deg, søk inspirasjon utad i blogger og blader og la deg påvirke av dem i stedet for miljøet rundt deg. Høye hæler er et bra sted å begynne, det er femininitet på boks. Samme med alle plagg som følger figuren.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...