Gå til innhold

lavkarbo og kaloriunderskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig når man skal gå ned i vekt må man jo ligge i kaloriunderskudd i forhold til hva man putter i munnen.

Hvordan er det med lavkarbo? hvordan fungerer dette? Må man ligge i underskudd her også? eller fungerer kroppen på annet vis når man er på lavkarbo i forhold til fettforbrenning? :gjeiper:

Noen snille lavkarbere som kan forklare meg dette? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ned i vekt, må du ha energiunderskudd, også på lavkarbo, men fordi du spiser mer proteiner og fett (metter mer) vil du nesten automatisk være i energiunderskudd hvis du spiser til du er mett, så de fleste oppelever at de ikke trenger telle kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Aha,så man kan ikke bare trykke innpå liksom :fnise:

Skrevet

Du trenger ikke tenke kalorier nei. Jeg spiser mye i kalorioverskudd hver dag, og går fortsatt ned :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke tenke kalorier nei. Jeg spiser mye i kalorioverskudd hver dag, og går fortsatt ned :)

Hvordan vet du at du er i kalorioverskudd? Hvor mange kalorier spiser du hver dag og hvor stort er dagsbehovt ditt for kalorier?

Skrevet (endret)

Hvordan vet du at du er i kalorioverskudd? Hvor mange kalorier spiser du hver dag og hvor stort er dagsbehovt ditt for kalorier?

Diett.no

2-3000

1400 (nå trener jeg en del, så skal ligge på 1700-1800)

Endret av Redbull
AnonymBruker
Skrevet

Diett.no

2-3000

Du spiser 2000 kalorier hver dag, men dagsbehovet ditt er 1400?

Høres merkelig ut. Mitt dagsbehov er på rundt 2200 kalorier, 1400 kalorier om dagen ville bety ekstremt vekttap for meg.

Skrevet

Jaja, du om det :) så fordi at du ligger på 2200 bør jeg også gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, du om det :) så fordi at du ligger på 2200 bør jeg også gjøre det?

Nei, men det er ikke så stor forskjell på folk. At du har et dagsbehov på 1400 kalorier høres usannsynlig ut, for å si det som det er. Rundt regnet er dagsbehovet for en vanlig kvinne ca 2000 kalorier om dagen, uten trening. Jeg tror du lurer deg selv hvis du tror at du er kalorioverskudd.

• Liker 2
Skrevet

Grete roede kurset som har sagt det, så er nå ikke noe jeg finner opp. Dessuten så ser jeg ikke helt hvorfor DU, som ikke har peiling på kroppen min, kan vite hva jeg skal ligge på. Når jeg sier jeg ligger på 2-3000 hver dag, så kan det ikke være underskudd, så ser ikke helt hva du kverulerer over?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sier jeg ligger på 2-3000 hver dag, så kan det ikke være underskudd, så ser ikke helt hva du kverulerer over?

Det som er morsomt er at du virkelig tror på at de fysiske lovene ikke gjelder for deg. Hvordan klarte du å bli overvektig i første omgang, hvis det er så enkelt å gå ned ved å være i kalorioverskudd?

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg spiste mye karbs? Det som er morsomt her, er at du ikke har peiling på hva du snakker om ;)

Gjest petre
Skrevet

Diett.no

2-3000

1400 er nok din BMR, det kroppen må ha om du sover hele døgnet.

Jeg har BMR på drøyt 1200 (jeg er ganske liten), men forbrennningen min er rundt 2200-2400 da jeg trener ganske mye.

AnonymBruker
Skrevet

Grete roede kurset som har sagt det, så er nå ikke noe jeg finner opp. Dessuten så ser jeg ikke helt hvorfor DU, som ikke har peiling på kroppen min, kan vite hva jeg skal ligge på. Når jeg sier jeg ligger på 2-3000 hver dag, så kan det ikke være underskudd, så ser ikke helt hva du kverulerer over?

Jeg skal ikke krangle med deg, men dette forstår jeg ikke, og jeg håper du kan forklare hvorfor min tankegang er feil...

At du har behov for 1400 kcal med tanke på BMR er greit, det er også det GR, vektklubb.no m.fl. tar utgangspunkt i når de setter opp plan for vektreduksjon.

Når du da plusser på for vanlig hverdagsaktivitet, vil du vanligvis ha behov for ytteligere 400-500 kcal, avhengig av hvor aktiv du er i hverdagen. Ditt energibehov vil da være 1800-1900 kcal før trening.

I tillegg kommer trening, som gjerne også plusser på 200 - 500 kcal på dagsbehovet, alt etter hvor mye du trener.

Når du i gjennomsnitt spiser 2400 - 2600 kcal om dagen (du sier selv at du spiser 2000-3000 kcal om dagen, det blir i snitt 2500 om dagen), og forbrenner omtrent tilsvarende gjennom BMR, hverdagsaktivitet og trening, så kan jeg ikke forstå at du er i energioverskudd.

Men til trådstarters spørsmål: Jeg kan ikke vise til forskning, men jeg min far gikk opp i vekt de periodene han hadde energioverskudd, selv om han spiste lavkarbo.

• Liker 5
Skrevet

Da spiste nok ikke ar din rett, for både jeg, kjæresten min og to overvektige kompiser spiser ketogent, å vi raser ned i vekt alle sammen. Vi frotser (tuller ikke!) i ost, rømme, fløte, (kjøtt) med hvert eneste måltid. MEN det er ikke alle lavkarbo/ketolyse virker på kanskje? Jeg skrev også i samme innlegg at jeg ligger på 17-1800 nå når jeg trener så mye. Og det er så absolutt ikke vits å krangle om det, for jeg vet jo selv hvordan min kropp funker :) men jeg kan kanskje være enig i at jeg trenger litt mer, for jeg begynner bli ganske tynn nå, så jeg skal ikke si bestemt atdu tar feil heller :) men jeg har økt inntaket på maten betraktelig å det gir ingen utslag på vekta. Jeg er overbevist om at jeg må ha karbs inn i kostholdet for å legge på meg igen (har gjort dette her før for noen år siden) og det skjer ikke. Ikke ennå hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Da spiste nok ikke ar din rett, for både jeg, kjæresten min og to overvektige kompiser spiser ketogent, å vi raser ned i vekt alle sammen. Vi frotser (tuller ikke!) i ost, rømme, fløte, (kjøtt) med hvert eneste måltid. MEN det er ikke alle lavkarbo/ketolyse virker på kanskje? Jeg skrev også i samme innlegg at jeg ligger på 17-1800 nå når jeg trener så mye. Og det er så absolutt ikke vits å krangle om det, for jeg vet jo selv hvordan min kropp funker :) men jeg kan kanskje være enig i at jeg trenger litt mer, for jeg begynner bli ganske tynn nå, så jeg skal ikke si bestemt atdu tar feil heller :) men jeg har økt inntaket på maten betraktelig å det gir ingen utslag på vekta. Jeg er overbevist om at jeg må ha karbs inn i kostholdet for å legge på meg igen (har gjort dette her før for noen år siden) og det skjer ikke. Ikke ennå hvertfall :)

Min far spiste "riktig" lavkarbo i nesten 20 år, men ikke ketogent. Han holdt seg rundt 50-70 g karbohydrater pr dag, og han økte i vekt når han hadde kalorioverskudd.

Når det gjelder deg, som du sier, du kjenner din kropp best, men jeg håpet likevel du kunne gi en forklaring på hvorfor du har så mye lavere energibehov enn "alle andre"...

Slik jeg ser det, har du enten har du glemt å ta med hverdagsaktiviteten din inn i energiregnskapet, eller så har du et ekstremt lavt energiforbruk på BMR og hverdagsaktivitet.

Som jeg sa i innlegget mitt over, har "alle andre" et energibehov på +- 1800-1900 kcal før trening for å ha energibalanse, men du sier at dette er energibehovet ditt etter trening, selv om du trener veldig mye, og det er dette jeg ikke forstår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Prøv å regne ut energiforbruk på denne kalkulatoren.

Kanskje du får et annet svar?

Skrevet

Jøssøs!! Jeg sier jo at det var de på Grete roede kurset som sa det!! Jeg har da virkelig ikke bestemt eller funnet ut av dette her selv!! Var det noe mer??

Gjest strykebrett
Skrevet

Energi kan aldri forsvinne av seg selv (termodynamikkens første hovedsetning). Mer energiinntak enn man forbruker fører til lagring samma hvordan man vrir og vender på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...