ellapille Skrevet 14. november 2003 #1 Skrevet 14. november 2003 Hvorfor kaller vi det egentlig det. Er det for å presisere at nå har jeg det slik,nå har vi blitt bitt,nå er hverdagen tøff,en forklaring på at ungen er vrang,sta,bestemt,vanskelig og ja til tider en :evil: . Men vi forklarer jo bare i korte trekk. tenk så mye de skal lære seg,forstå,oppfatte,skille imellom. De er født med totalt blanke hjerner som bare er reddy for å ta imot en masse informasjon og lærdom. Og det er slitsomt å være lærer,ja for vi foreldre er jo det. Sønnen min var uhyre vanskelig da han var liten. Og det pågikk i 13 år,da slapp han taket. I alle år fikk jeg høre,det er bare alderen,det er bare trass. Jeg ble irritert av at menneskene rundt meg bortforklarte alt han gjorde. Men det er jo en helt annen historie. Men så begynte jeg å tenke,hvorfor skal vi finne en forklaring på alt,unnskylde det med noe. Kan vi ikke enkelt å greit bare innfinne oss med at hverdagen er litt tøff i stedet for å sette ungene i kategorier. Jeg synes trass blir brukt mot så mye også er det kanskje foreldrenes manglende evne til tålmodighet og forståelse som blåser opp saken. Klyping,slåing og lugging er ikke noe ukjent,men er dem i trassalderen for det? Kanskej de har sett det på tv,sett at de større ungene gjør slik,tenk om ungen ser at mamma og pappa er stygge med hverandre. Jeg tror kanskje at man bruker ordet trass litt for ofte. Kanskje har man litt av skylden selv for at dagene kan være litt tøffe.
Linemor Skrevet 15. november 2003 #2 Skrevet 15. november 2003 det er vel uttrykk som har oppstått fordi "alle" foreldre opplever å ha barn i trassalderen, og det er veldig normalt. at barnet er i trassalder er ikke det samme som en tøff dag. det yngste av søskenbarna mine er ei kjempe koselig snill og grei jente. hun er sta og har egne meninger og det har hun alltid hatt, men hun har vært snill. selvfølgelig som unger flest med krangler og det vanlige. de bor ganske nære meg, 5min md bilen og i perioder har jeg vært mye der borte. men når hun har trassperioder, kanskje bare noen få dager om gangen, er ikke ungen til å kjenne igjen. alt er galt og den suttringa, kjefting det er så ulik hvordan hun normalt sett er. alle kan være sure og suttrerte men trassing er mye mer ekstremt, i hvertfall etter de erfaringer jeg har gjordt. nå har ikke jeg hatt egne barn i den alderen og etter det jeg har sett oss andre er det ikke det jeg gleder meg mest til. å si at det er f eks 3års trassen er kanskje ett feil uttrykk men jeg tror at det gjør at de fleste foreldre liksom bare kan si aha det er derfor. dette er vel litt satt på spissen,men jeg tror det er sånn i hvert fall. jeg synes det er værre at vi kaller sunne aktive barn for hyperaktie, for det er to så forskjellige ting, men det tror jeg er en ting vi skyller på når jobben eller andre ting rundt oss krever så mye av oss at vi ikke klarer eller bare ikke gidder og prioritere tid til barna.
lille larven Skrevet 15. november 2003 #3 Skrevet 15. november 2003 Det er jo noe vi "alle" kjenner seg igjen i som foreldre. Men jeg skal være enig i at man lett akn skylde på trass!! Jeg tror det har noe med alderen å gjøre, og at det er mest synlig i 2 til 4årsalderen. Det skjer rimelig bra mye inne i de små hodene og kroppene hos barna i denne alderen, og at det kan gi utslag i raseri osv.
Orthia Skrevet 15. november 2003 #4 Skrevet 15. november 2003 Navnet spiller da ingen rolle. At man bruker samlebetegnelsen trass går vel mer på at mange barn i den angitte aldresgruppen har tilsvarende adferds-/reaksjonsmønster. Dette betyr ikke at man som foreldre bruker trassbegrepet som en unnskyldning, de fleste forsøker nok å takle barnas ulike faser i utviklingen på den måten de mener er best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå