AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Jeg er ca. 30 kg overvektig og har mye hjertesykdom i familien. Jeg trenger virkelig å gå ned i vekt og legge om til en sunnere livsstil! Det synes jeg er skikkelig vanskelig! Jeg har gått opp og ned i vekt de siste 10 årene og har til tider vært skikkelig flink. Nå har jeg imidlertid begynt å overspise skikkelig :-/ Det er ikke lenger bare den ekstra sjokoladen hver dag, men mye fet middagsmat, litervis med is, dessert, kaker, smågodt osv. Det er helt villt og jeg føler meg direkte dårlig, men jeg klarer ikke slutte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er skikkelig deprimert. Jeg har så lyst til å være tynn, men det er så langt til målet :-(
Gjest Nanne70 Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Det er mulig du trenger mer profesjonell hjelp enn det du kan få her, men jeg kan gi deg noen tips som du kan prøve og se om det kan være til hjelp. Overspising blir ofte en ond sirkel, og jeg tror det kan være greit å fokusere på noe som tar bort alle tankene på mat i første omgang. Først og fremst, ikke gå og handle når du er sulten. Vær passe mett, så er sjansen noe mindre for at du fyller handlekurven med masse junk. Fyll heller opp med frukt, youghurt, nøtter o.l. og spis det når "trangen" kommer over deg. Ikke gjør noen andre endringer mht kostholdet foreløpig. Begynn å gå en liten tur i raskt tempo så mange ganger i uken som du orker. Gå gjerne om kvelden hvis du har det sånn at du ikke liker å vise deg ute, eller tidlig om morgenen dersom du er en morgenfugl. En 30 minutters tur nok til at du blir lett andpusten og svett er nok til å begynne med. Har du en mp3-spiller så du kan høre på favorittmusikken din samtidig, så er det til god hjelp! Etterhvert som du blir i bedre form, kan du øke tempo og/eller varighet. Kan du eventuelt skaffe deg en hobby som du liker og som du kan sette deg ned med når spisetrangen kommer over deg, så er det også supert! Av egen erfaring vet jeg at det ofte kan bli i tøffeste laget å skulle prøve å endre spisevaner og begynne å trene samtidig, pluss at jeg har opplevd at interessen og lysten til å spise sunt, kommer etterhvert som man trener, derfor tror jeg det kan være en måte å prøve å starte på. Og vær tålmodig! Sett deg delmål, og belønn deg selv (ikke med mat!) hver gang du når et delmål. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 Jeg er ca. 30 kg overvektig og har mye hjertesykdom i familien. Jeg trenger virkelig å gå ned i vekt og legge om til en sunnere livsstil! Det synes jeg er skikkelig vanskelig! Jeg har gått opp og ned i vekt de siste 10 årene og har til tider vært skikkelig flink. Nå har jeg imidlertid begynt å overspise skikkelig :-/ Det er ikke lenger bare den ekstra sjokoladen hver dag, men mye fet middagsmat, litervis med is, dessert, kaker, smågodt osv. Det er helt villt og jeg føler meg direkte dårlig, men jeg klarer ikke slutte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er skikkelig deprimert. Jeg har så lyst til å være tynn, men det er så langt til målet :-( Jeg føler så med deg! Sliter med det samme, etter en alvorlig spiseforstyrrelse med veldig lav vekt har jeg kommet meg opp i vekt igjen. Problemet er bare at når all "nei-maten" ble lovlig igjen tok jeg helt av. Alt mulig rart, i store, sykelige mengder gikk ned på høykant, jeg er bunnløs og det er som man ALDRI får nok og man bare må ha mer mer mer! Når man til slutt BLIR mett så er det som man ikke kan stoppe da heller. Vekten min har rast opp 10 kilo mer enn den burde og jeg er deprimert fordi jeg nå føler meg for stor.. Jeg tenker på det hele tiden og prøver å slanke meg, men det ender bare opp med overspising hver dag istedet som gjør at jeg fortsetter å legge på meg. Hadde jeg visst akkurat hva som ville hjulpet så hadde jeg kommet med det, men det har jeg ikke. Alikevel har jeg noen tips; - Hvis du bor alene så BARE kjøp inn det du trenger. Jeg er nødt til å holde meg unna STORE pakker osv som egentiig varer lenger, men som jeg fint spiser opp på dagen. Handler helst omtrent hver dag fordi jeg spiser opp det jeg har i kjøleskapet hvis jeg får sug etter mat. - Hold deg unna det du overspiser på eller som trigger overspisingen. Jeg kan ikke ha brød eller andre kornprodukter, nøtter, grønnsaker som inneholder mye karbohydrater som mais, erter osv og frukt i huset. Antagelig må du kanskje vurdere å kutte ut ALT av varer som inneholder mye karbohydrater. Det er noe med karbohydrater, spesielt raske, som gjør at du vil ha mer pga blodsukkeret osv. Spis heller dødskjedelig brød enn det du liker best. - Vit at trening kan øke suget fordi du trenger mer mat og øker sultfølelsen. - Prøv å finn andre metoder å takle kjedespising. Endre fokus og finn en hobby. Jeg VET det vanskelig men prøv heller å ta deg en tur når du er på vei inn i kjøleskapet. - Når du først overspiser, PRØV å finn alternativer til godteri og is. Hold deg helt unna de tingene, kjøp heller små mengder i helgen eller aller best kos deg med det SAMMEN med andre. Ikke alene. Jeg spiser mye grønnsaker, gode salater, ERTER og bær (frosne bær). Det er bedre enn masse sukker. - Spis balanserte måltider, med litt ekstra trykk på proteiner og fett. Spiser jeg for lite fett og mye karbohydrater foreksempel blir jeg absolutt ikke tilfredstilt eller mett. Mer fett gjør at jeg blir mett på en helt annen måte. Men viktigst av alt; Søk profesjonell hjelp! Det er en grunn til at du overspiser, ofte er det for å dekke over et annet prolbem. Du er nødt til å kjenne på følelsene istedet for å drukne det i spising. Snakk med noen, uansett om det er noen du stoler på eller en profesjonell.. og LEGG FRA DEG slankingen en stund, tenk heller på å spise bra så du ikke overspiser. Anbefaler også boken "når mat blir en besettelse", den forklarer veldig om at det ofte er slanking som er mislykket som gjør at man fortsetter å legge på seg, istedet for å finne det egentlige problemet og komme i en naturlig rytme. Mange går ned i vekt bare av det, og ikke slanketanker. Det ble litt mye men håper du fikk noe ut av det
Gjest Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 Søk hjelp,snakk med legen! Når man overspiser er det viktig å gjøre noe med GRUNNEN til at man overspiser,og den er jo i 99% av tilfellene psyksisk. Lykke til,ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå