manji Skrevet 14. november 2003 #2 Skrevet 14. november 2003 Jeg tror jeg ler meg skakk. Var som å lese mine egene erfaringer. LØP BARN, LØP! Store, skumle manji kommer for å dømme dere! Men jeg skjønner strengt talt ikke hvorfor folk blir så usikkre. Først usikker, så ender de fleste opp med å komme med de mest ur-harry'e reaksjonene, spørsmålene og til slutt argumentene. (... det er selvfølgelig noen som klarer å fatte konseptet da ...)
Gjest Lea Skrevet 14. november 2003 #3 Skrevet 14. november 2003 Sånt er utrolig slitsomt. Jeg drikker sjelden og lite. Når det er julebord eller andre festligheter, så er det en evig kamp å takke nei til alkohol. Jeg synes ikke at det er vanskelig å si nei til alkohol og trenger ingen annen grunn enn at jeg ikke har lyst til å drikke. Om det er trendy eller ikke gir jeg F i. Det verste er jo at verten/vertinnen eller servitøren flyr rundt hele kvelden og spør om jeg vil ha ditt og datt. Og spør jeg om jeg kan få vann eller farris, så ser de på meg som jeg skulle vært spedalsk. Drikke vann på julebord går ikke an nemlig!
Gjest Zalomine Skrevet 14. november 2003 #4 Skrevet 14. november 2003 Det er jo faktsik dette som er en delvis grunn til at jeg ikke går på julebord med jobben. Jeg er forbanna drita lei av å forklare at jeg ikke har religiøse grunner til at jeg ikke drikker, jeg har slett ikke noe mot at ANDRE drikker (i moderate former, når folk blir ekle liker jeg det ikke) jeg VET at det ikke er farlig om jeg tar en liten drink, og NEI jeg har ikke lyst til å forklare noe mer om dette. Jeg er lei av at alle later til å tro at de skal få meg til å drikke, dess mer de SELV drikker, dess mer overbevist blir de om at jeg ville bli lykkeligere om jeg også gjorde det. Det er alltid minst en slik person på en fest. (Jeg har enda ikke blitt spurt om jeg er gravid, men nå er jeg vel i en slik situasjon at det spørsmålet kan bli aktuelt også (altså, jeg har en samboer jeg har vært sammen mde i 2,5 år, da "forventes" kanskje slikt også) Jeg er da vel gammel nok til å selv kunne få lov til å velge? Det er det ikke mange som synes nei... Slitsomt det der. Spørs nå da, om min svigerfar har skjønt til denne nyttårsaften at jeg ikke vil skåle i boblevann... for to år siden hadde de ikke skjønt det. Men da var forholdet veldig ferskt. I løpet av de siste to årene har de lært meg beder å kjenne....
Gjest Madam Felle Skrevet 15. november 2003 #5 Skrevet 15. november 2003 Kunne like godt vært meg de skrev om Har de samme problemene siden jeg ikke drikker, men jeg har sluttet å bry meg.
Gjest Emera Skrevet 15. november 2003 #6 Skrevet 15. november 2003 Det verste er jo at verten/vertinnen eller servitøren flyr rundt hele kvelden og spør om jeg vil ha ditt og datt. Og spør jeg om jeg kan få vann eller farris, så ser de på meg som jeg skulle vært spedalsk. Drikke vann på julebord går ikke an nemlig! Nei, det gjør visst ikke det. I noen selskaper har jeg spurt om de har alkoholfri vin, hvis jeg ikke har hatt lyst på alkohol. Og veldig ofte får jeg da dette "spedalsk"-blikket, og et "eh, nei, det må bli cola, da...", som om de ikke har hørt om alkoholfri vin før. Jeg syns det finnes gode alkoholfrie viner, og i et fint selskap bør en kunne forlange at godt alternativ i tillegg til farris og cola!
Gjest Poirot Skrevet 15. november 2003 #7 Skrevet 15. november 2003 Hender jeg ikke drikker på fest hvis jeg ikke har lyst, har dårlig råd osv. Da sier jeg bare at jeg ikke har lyst eller at jeg ikke har råd, og det pleier ikke å være noe problem i min gjeng (som kan være ganske fuktig i ny og ne). I denne gjengen er også en jente som mer totalavholds, men ingen synes det er noe problem.
Gjest Zalomine Skrevet 15. november 2003 #8 Skrevet 15. november 2003 Så flott for dere. Generelt i samfunnet er det ikke aksept for slikt. I julebordtider går man dessuten ut med andre enn sin "faste gjeng". Det er også noe av problemet for min del. Mine venner (som jeg dessverre ikke treffer spesielt ofte lengre, grunnet at de bor så langt unna, de flyttet etter endt studie) vet at jeg ikke drikker, og aksepterer det stort sett (bortsett fra hun som alltid må påpeke det, og presse meg da) men når det er "fremmede" så FORVENTES det jo at alle drikker. Skulle jeg gått på julebord ville det vært forventa at jeg drakk. Jeg skal på noe med jobb etter et avdelingsmøte, med middag, og vinsmaking. Det FORVENTES jo at vi skal smake på viner da, noe jeg altså ikke vil. Det er en fest om et par uker, der det naturlig nok forventes at man drikker, så jeg vet ikke om jeg vil gå. På nyttårsaften forventes det at vi skåler i boblevann etter midtnatt. (vel, jeg har et håp om at svigerfar som har hatt to år på seg der han nok har skjønt at jeg rett og slett IKKE drikker kan tilby meg noe annet da i år) Det er rart... når vi er unge skal det passes på at ungene ikke drikker. Men for all del, når vi blir voksne da SKAL vi drikke, det MÅ vi. Hvorfor det?
Gjest Madley Skrevet 16. november 2003 #9 Skrevet 16. november 2003 Jeg tror jeg ler meg skakk. Var som å lese mine egene erfaringer. LØP BARN, LØP! Store, skumle manji kommer for å dømme dere! Men jeg skjønner strengt talt ikke hvorfor folk blir så usikkre. Først usikker, så ender de fleste opp med å komme med de mest ur-harry'e reaksjonene, spørsmålene og til slutt argumentene. (... det er selvfølgelig noen som klarer å fatte konseptet da ...) Vet du...jeg klarer ikke, selv ikke når jeg prøver hardt, å skjønne hva du mener???
manji Skrevet 16. november 2003 #10 Skrevet 16. november 2003 Uttalte meg vel utifra det som sto i repotasjen, og hva jeg har opplevd selv. At mange reagerer på at noen ikke drikker er helt klart. Og at mange blir direkte usikre er det heller ingen tvil om. Slår nesten aldri feil. Og det er som regel menn som håndterer dette dårligst. Det starter gjerne med "Umh, drikker du ikke?! - Hvorfor ikke?!!?!" og på svaret "Nei" og "Det frister ikke", så utvikler det seg ofte til at den som har stilt spørsmålet (og de som deler hans/hennes usikkerhet) på død og liv skal redde seg selv. (redde seg fra hva er derimot et bra spm, i.o.m. at det er et fett for meg om andre drikker elller ei). - Folk tar det for gitt at alle drikker, og går ofte rett i forsvar når de skjønner at jeg ikke gjør det, sier Eva -De føler seg straks angrepet, og lurer på hvorfor jeg tror jeg er bedre enn dem Trist men sant. Heldigvis gjelder ikke dette alle. Men jeg har ingen tvil på at dette har en direkte tilknytning til hverenkelts selvtillit, om hvordan de kommer til å reagere.
Achmed Skrevet 16. november 2003 #11 Skrevet 16. november 2003 Den norske drikk- og julebordskulturen er egentlig ganske bånn i bøtta. Personlig tar jeg gjerne en pils eller to, og rakfisk og akevitt ser jeg på som parhester, men i motsetning til svært mange andre prøver jeg å begrense meg såpass at jeg har noen lunde kontroll. Iallefall har jeg blitt svært oppmerksom på at jeg skal more meg med andre, ikke være til sjenanse for dem. Problemet med julebordskulturen er at mange på død og liv skal ta igjen for hele årets kjedsomhet på jobb med en eneste heidundranes fest som går over alle støvelskaft og som ender med personaldiskusjoner, voldtekt på do, oppvåkning i feil seng og en vanvittig skallebank dagn derpå. Julebord er rett og slett forventet å være bortimot det samme som en fjortissfest med HB-kanne i bygdeungdomslagsregi. Jeg leste for et par år tilbake en artikkel i dagbladet om en ansatt på et utested i Oslo som gruet seg til julebordssesongen, og begrunnet det blant annet med at det hvert eneste år ble smurt bæsj utover veggene på damedoen i denne perioden. Koselig. Julebord er i utgangspunktet hyggelig, og det går ann å ha det artig uansett om du tar deg et par drammer eller om du satser på farris, også hvis du har en blanding av drikkende og ikke-drikkende mennesker i lokalet. Hvis folk hadde insett at de kunne danse fugledans også edru (noe som forsåvidt kan være minst like artig som om du er påvirket) og skjønt at man heller ikke høres ut som Frank Sinatra selv etter 10 oppstivere, hadde man kanskje kommet et steg nærmere en forståelse mellom drikkende og ikke-drikkende. Den drikkekulturen vi har, sier at man må drikke mye (gjerne for mye) og fort for å ha de artig, og man må gjærne være vulgære og ha en jakke med litt spy på for å ha det gøy. De fleste innser jo dagen derpå at det kanskje ikke var noe lurt å gjøre det som kveldens oppdrag å klype den fineste dama på kontoret i rumpa flest ganger, og at det var litt dumt at jakka ble flerret opp da den ble kastet opp i takvifta. For å få en annen julebordkultur, hadde det smarteste kanskje vært å ha en god dialog på forhånd, ikke tilby gratis drinker, og sørge for at arrangørene av et selskap gikk foran med et godt eksempel og modererte seg. Dersom man fra arrangørene og lederene (både formelle og uformelle) sin side hadde moderert alkoholbruken, ville det sannsynligvis blitt mer akseptert å drikke farris også.
Kelsey Skrevet 16. november 2003 #12 Skrevet 16. november 2003 Kunne like godt vært meg de skrev om Har de samme problemene siden jeg ikke drikker' date=' men jeg har sluttet å bry meg.[/quote'] Lurer på når folk skal begynne å godta at den eneste grunnen til at jeg ikke drikker er at jeg faktisk ikke liker smaken av alkohol.
Gjest Emera Skrevet 16. november 2003 #13 Skrevet 16. november 2003 :o Vea, det var et steike godt innlegg!
Jen Skrevet 17. november 2003 #14 Skrevet 17. november 2003 Huff, ja nå er det snart min tur. Jeg tar gjerne et glass vin eller to, men liker ikke å drikke meg full. Hvert år er det samme kryssforhøret om hvorfor jeg ikke drikker. Jeg svarer alltid at jeg ikke liker følelsen av å være full, og da ser alle på meg som om jeg er helt gær'n. :o Kan være moro å være skikkelig dritings en sjelden gang med gode venner, men synes ikke det passer seg sammen med arbeidskollegaer.
ehu Skrevet 17. november 2003 #15 Skrevet 17. november 2003 Om jeg skal i selskap/ fest e.l. hvor jeg ikke ønsker å drikke alkohol så tar jeg med meg bilen og forklarer at jeg kjører. Har aldri opplevd å bli utspurt etter det. Dessuten unngår jeg vel også den type fester som går litt ut på at "nå skal vi feste"(underforstått bli fulle), føler ikke at jeg har noe der å gjøre. Er ikke totalavholden, men dersom jeg ikke ønsker å nyte alkohol så er bilen en grei forklaring. :D
Ursula Skrevet 17. november 2003 #16 Skrevet 17. november 2003 Ja det er et evig mas og ingen "unnskyldning" ser ut til å godtas uansett, selv om den er aldri så sann. Jeg ville satt stor pris på om andre bare kunne akseptere at alle rett og slett ikke er så glad i alkohol og la meg få sitte med brusen min de gangene jeg føler for det uten å se på meg med "det" blikket.
Linemor Skrevet 17. november 2003 #17 Skrevet 17. november 2003 jeg har ikke opplevd det på julebord, men det hender at noen kammerater av gubben gjør stort nummer ut av det hvis jeg ikke drikker sammen med de. jeg er ikke avholds, men jeg liker ikke å drikke sammen med mange mennesker, og jeg drikker ikke hvis andre forteller meg at jeg må det. da bremser jeg i hvertfall ned. hvorfor jeg ikke vil drikke da er min sak men de fleste menn synes dette er helt umulig og forstå, jeg er bare sær egen, ikke interisert i å være sosial, jeg skal legge meg tidlig og ikke minst ødelegge kvelden for alle andre. jeg skjønner ikke hvorfor jeg ødelegger mer for dem med ikke å drikke, det blir jo mer på de, og jeg stopper de ikke. og jeg tviler på at de tenker på det som fælt for meg og sitte der sammen med de. men er det noe nytt at det som ikke er normalt er skremmende da? synes dette gjelder det meste jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #18 Skrevet 17. november 2003 Jævla irriterende at man må ha en spesiell grunn/unnskyldning for ikke å drikke alkohol. Det er da ikke samme mas på de som ikke røyker!
Gjest Zalomine Skrevet 17. november 2003 #19 Skrevet 17. november 2003 Men, ehu, ikke alle har bil... Ikke kjører jeg til mine sivgerforeldre heller, da vi BOR hos dem når vi er på besøk der. Men det funker utmerket at jeg kjører familien hjem fra familiefester, javisst, men jeg kjører jo "halve slekta" hjem, nettopp FORDI man vet jeg er "kjørbar"...
ehu Skrevet 18. november 2003 #20 Skrevet 18. november 2003 Men, ehu, ikke alle har bil... Ikke kjører jeg til mine sivgerforeldre heller, da vi BOR hos dem når vi er på besøk der. Men det funker utmerket at jeg kjører familien hjem fra familiefester, javisst, men jeg kjører jo "halve slekta" hjem, nettopp FORDI man vet jeg er "kjørbar"... Joda,du har rett der. Det BURDE vært enkelt og greit å si at man tar alkoholfritt eller begrenser seg til 1-2 glass om man ønsker det UTEN at man må komme med forklaringer og forsvarstaler. Men det er jo også derfor jeg ligger unna fester/julebord hvor utgangspunktet er å bli fulle/beruset. :D At du blir utnyttet som "drosje" på familiefester er jo veldig egoistisk av dem,egentlig .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå