Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg leser i utleieloven, men finner ikke svar på følgende:

Jeg har leid et rom i en leilighet sammen med en annen (ingen av oss eier, men vi leier av en som ikke bor her). Leiekontrakten min utgikk den 30.05.11, men vi har avtalt at jeg fremdeles skal bo her. Samme gjelder for personen jeg nå bor med.

Ny kontrakt er ikke skrevet under på formelt, kun muntlig fortsettelse. Ergo: I prinsipp bor jeg ikke her nå. Kan jeg da, siden utleier ikke har sendt meg ny kontrakt, kreve å ikke betale leie så lenge jeg "egentlig ikke bor her"?

Det er ikke mitt ansvar å mase om fornyelse av kontrakt så lenge utleier ikke har kontaktet meg personlig, altså med et papir i hånda. Nå har jeg bodd her i snart en måned uten kontrakt, men spurt om når det kan ordnes selvsagt. Samt en god del annet ang. leiligheten og praktiske ting som jeg vet at i følge loven og kontrakten jeg har/hadde vil gå under §18. Særlige bestemmelser: "Utleier stiller komfyr, kjøleskap og vaskemaskin til leietakers disposisjon. Nødvendig reparasjon som skyldes feilaktig eller uvøren bruk skal dekkes av leier, ellers dekkes reparasjon av utleier".

Med andre ord: Kjøleskapet her er i ferd med å gå føyken, men det er ikke vi to som bor her sin feil. Ikke noen uvørent å spore. Hehe. Det er rett og slett ikke i orden. Så det er vel ikke vi som skal betale for reparasjon eller et nytt et da?

Oppsummert: 1. Fordi jeg ikke har kontrakt, kan det kreves at jeg betaler husleie nå i juni eller før ny kontrakt er skrevet under på? 2. Er det vi som bor her som må erstatte eller betale for reparasjon av kjøleskapet?

Håper noen vet! Prøvd å spørre folk, men ingen som kan svare eller har noen lov å referer til.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Du må betale.

2. Står det at huseier skal stå for kjøleskap, er det han som skal betale.

Skrevet

1. Du må betale.

2. Står det at huseier skal stå for kjøleskap, er det han som skal betale.

Takk for svar!

Men finnes det noen paragraf som sier at jeg må betale når jeg ikke har kontrakt?

Hurra for kjøleskapet!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare la være å betale men da blir du hivd ut på hue og ræva. Selvfølgelig skal du betale. Dere har en gyldig avtale.

Dersom du mener at kjøleskapet ikke funker så tar du kontakt med huseier og sier i fra. Da får han reparere eller skaffe nytt. Du kan ikke bare sitte og se at ting ikke funker og dermed mene at huseier ikke gjør sitt.

Ta ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Men finnes det noen paragraf som sier at jeg må betale når jeg ikke har kontrakt?

Hurra for kjøleskapet!

Dere har en gyldig avtale. Ikke skriftlig, men muntlig og den er like gyldig som alt annet. Får en følelse at du bare vil slippe å betale.

Skrevet (endret)

Når en tidsbestemt leieavtale utløper vil den gå over til å bli en tidsubestemt avtale med 1 eller tre mnd oppsigelsestid. (står i loven hva, jeg bare husker ikke nå).Det skal ikke være nødvendig å skrive en ny avtale.

Endret av liv
Skrevet

Ok.

Jeg er en ansvarlig leier og har gitt beskjed hele veien om det har oppstått problemer, brev fra sameiet jeg har videresendt, ringt ang. kjøkkenvasken som begynte å lekke etc. Fått skryt for mitt engasjement og at jeg "ordner så bra opp" (direkte sitat.)

Bare lurte på dette fordi jeg ikke er rik, men likevel vil ha dette formelt og rettslig i orden. Men vil selvsagt ikke forårsake noen problemer for hverken meg selv eller utleier. Jeg trives veldig godt her og tar vare på alt så godt jeg kan!

Har nå gitt beskjed om at jeg så fort som mulig pga. ferie, vil skrive under på ny kontrakt, problemet ang. kjøleskapet og litt annet.

Det største problemet som har vært i dette leieforholdet - eller muligens det eneste når jeg tenker meg om, er at utleier helt plutselig har dukket opp uten å gi beskjed. Pga. praktiske ting som å mure en peis og måle vinduer. I følge loven og kontrakten står det at det ikke er lov med mindre det finnes grunn for å tro at det er noe muffens på gang her. Og det er det jo ikke... han har selv sagt at jeg ordner opp bra. Hvordan si ifra at det er ubehagelig at vedkommende f.eks. dukket opp kl. 12 2. juledag for å måle vinduer...?

Jeg vil bare bli sett på som en person er til å stole på, samtidig som jeg gjerne vil ha oversikt over rettigheter både jeg og utleier har. Jeg er generelt redd for å bli sett på som slem og uansvarlig. Det er vel derfor jeg spør egentlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...