AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror jeg er litt rar. Trener øvelser som er beregnet for bl.a rumpa i teorien. Utfall og knebøy bl.a. Tar av og til div. apparater som beinpress og sånnen der du står og "sparker" bak og andre øvelser som skal ta rumpa. Problemet er at jeg bare kjenner det i lårene. Har tung belastning, trener sånn at jeg knapt greier gå dagen derpå og bøyer godt ned i knebøy. Likevel er det lårene som tar støyten. Er veldig sjeldent jeg får gangsperr i rumpa. Har ganske sterk rumpe etter år med ridning, kan det tenkes at den er såpass sterk at kun musklene rundt får høy belastning? Vanskelig å forklare, håper noen skjønner. At rumpa feks behøver 100 kg belastning, mens lårene bare 70 kg og dermed trener jeg hovedsaklig lårene og ikke rumpa når jeg tar 70 kg. Alle øvelsene går jo på både rumpa og lårene, finner ingen gode isolasjonsøvelser for bare rumpa. Noen med samme problemet? Skal jeg bare fortsette med knebøy og utfall selv om det bare er lårene som blir herja med og ikke rumpa? Jeg føler gangsperr gir en god indikasjon på hvor hardt jeg har trent, og det er litt kjedelig å aldri kjenne at rumpa er støl.
Spøkelse Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Har du prøvd knebøy med bred beinstilling? Husk også å bruke hofta for å "sette" deg bakover. Jeg opplever hvertfall selv at jeg føler det mer i rumpa om jeg bruker bred beinstilling, gjerne også om jeg tar knebøy til boks (lar rumpa touche boksen før jeg går opp igjen). http://static.howstuffworks.com/gif/leg-exercises-tb-sumo-squat-2.jpg Strake markløft kan også fungere, tar bra på baksiden om du får til teknikken: http://gfx.dagbladet.no/labrador/167/167409/16740975/jpg/active/729x.jpg Glute bridge, igjen, bred stilling så kjenner du det mer i rumpa. Legg en manual eller medisinball i fanget, du trenger antakeligvis å legge til vekt for at det skal ha noe for seg: http://www.cosmeticsurgeryandbeauty.com/files/images/3a.jpg
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror jeg er litt rar. Trener øvelser som er beregnet for bl.a rumpa i teorien. Utfall og knebøy bl.a. Tar av og til div. apparater som beinpress og sånnen der du står og "sparker" bak og andre øvelser som skal ta rumpa. Problemet er at jeg bare kjenner det i lårene. Har tung belastning, trener sånn at jeg knapt greier gå dagen derpå og bøyer godt ned i knebøy. Likevel er det lårene som tar støyten. Er veldig sjeldent jeg får gangsperr i rumpa. Har ganske sterk rumpe etter år med ridning, kan det tenkes at den er såpass sterk at kun musklene rundt får høy belastning? Vanskelig å forklare, håper noen skjønner. At rumpa feks behøver 100 kg belastning, mens lårene bare 70 kg og dermed trener jeg hovedsaklig lårene og ikke rumpa når jeg tar 70 kg. Alle øvelsene går jo på både rumpa og lårene, finner ingen gode isolasjonsøvelser for bare rumpa. Noen med samme problemet? Skal jeg bare fortsette med knebøy og utfall selv om det bare er lårene som blir herja med og ikke rumpa? Jeg føler gangsperr gir en god indikasjon på hvor hardt jeg har trent, og det er litt kjedelig å aldri kjenne at rumpa er støl. Kan være at du har sterke muskler i baken, men det kan jo hende du utfører øvelsene litt feil. Hvordan er knærne dine plasert i forhold til anklene dine når du tar øvelsene?
Sissan9 Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Når du tar benpress i maskin, så sett føttene så høyt opp du kan på plata. Da belaster du rumpa mer. Ellers kan jeg også anbefale markløft, den tar skikkelig, men pass på ryggen så du ikke får trøbbel. Sliter med noe av det samme på brystøvelser - er såpass svak i armene at jeg må trene opp dem før jeg får full effekt på brystmuskulaturen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå