Gjest *Maja* Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Så da var jeg blitt overtrent...Hvert fiber i kroppen kribler etter å løpe, men kroppen tillater det ikke...skal klatre litt i kveld, så håper det kurerer litt av rastløsheten. Så dere; Gi meg motivasjon til å IKKE trene...
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Fiks det selv, jeg ble overtrent forrige uke og tok litt fri i helga, gleder meg som bare juling til å løfte vekter, ta haaarde lår og rumpeøvelser, kjenne svetten blende meg i øynene, nam! Foreningen for oss treningsfreaks
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 Hvordan merker dere at dere er overtrent? I forhold til vanlig gangsperr og stølhet? Tror aldri jeg kommer til å bli det da, er for lat til å overtrene. Holder det på et medium nivå Beundrer folk som klarer trene så mye at de blir overtrent
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Hvordan merker dere at dere er overtrent? I forhold til vanlig gangsperr og stølhet? Tror aldri jeg kommer til å bli det da, er for lat til å overtrene. Holder det på et medium nivå Beundrer folk som klarer trene så mye at de blir overtrent Off topic, men hva er gangsperr?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #5 Skrevet 20. juni 2011 Off topic, men hva er gangsperr? At musklene er såre dagene etterpå. På fagspråket; delayed onset muscle soreness. Altså stølhet og stive muskler. Trodde gangsperr var et vanlig uttrykk jeg, kanskje det bare er på min dialekt:p
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 At musklene er såre dagene etterpå. På fagspråket; delayed onset muscle soreness. Altså stølhet og stive muskler. Trodde gangsperr var et vanlig uttrykk jeg, kanskje det bare er på min dialekt:p Aldri hørt om Hvorfor ikke bare si støl?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #7 Skrevet 20. juni 2011 Aldri hørt om Hvorfor ikke bare si støl? Her bruker vi bare gangsperr om stølhet. Skal søke opp om ordet egentlig er et ord, eller bare et dialektuttrykk, har aldri tenkt over det:p Beklager avsporingen!
Supraspinatus Skrevet 20. juni 2011 #8 Skrevet 20. juni 2011 Hvordan merker dere at dere er overtrent? I forhold til vanlig gangsperr og stølhet? Tror aldri jeg kommer til å bli det da, er for lat til å overtrene. Holder det på et medium nivå Beundrer folk som klarer trene så mye at de blir overtrent Hvis du har såre muskler i lang tid, f.eks. 2 uker, så er det grunn til bekymring. Stølhet (DOMS) oppstår fordi det oppstår små rifter i musklene under trening. Disse trenger tid til å heles. Det går an å trene når man er støl, ihvertfall når man er ny i treningsverden, eller man implementerer en ny øvelse. Etterhvert som man blir mer erfaren bør man trene litt roligere når man er støl. Hvis du pusher deg for mye uten nok restitusjon så klarer ikke musklene å reparere alle riftene før det kommer nye. Med det sagt er ikke DOMS et typisk tegn, eller nødvendigvis måten man oppdager overtrening. Det er en rekke andre symptomer: Hvilepuls om morgenen er ca 10 slag over normalen, vekttap, stagnasjon i treningen, dårlig søvn, depresjon, tretthet/konsentrasjonsvansker, redusert immunforsvar (øker sjansene for infeksjoner).
Gjest *Maja* Skrevet 20. juni 2011 #9 Skrevet 20. juni 2011 Hvordan merker dere at dere er overtrent? I forhold til vanlig gangsperr og stølhet? Tror aldri jeg kommer til å bli det da, er for lat til å overtrene. Holder det på et medium nivå Beundrer folk som klarer trene så mye at de blir overtrent Når en er overtrent så presterer en dårligere(av alle ting)...en bli ekstremt sliten(jeg sovnet 2 timer i går på ettermiddagen), appetitten min er lik null, kroppen verker(som ved influensa, har ikke noe overskudd... Mange som er overtrent tror de skal trene mer når de føler seg sliten og presterer dårligere; Og glemmer at det er kroppens måte å si ifra på om at den trenger hvile...helst trenger kroppen 3-5 dager, men noen ganger en hel uke... Stølhet er bare kroppens måte å si ifra om at den har jobbet...ikke noe farlig; En kan trene når en er støl...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå