Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lett meg ihjel på nettet, og finner egentlig svært lite om hvordan man blir forfatter, det eneste jeg finner på utdanning.no er tekst og skribent-linjen ved Westerdals og kurs på nks (hva er et kurs egentlig, gir det noe?) men finnes det ikke noe ved universitet?

Jeg ser det går ann å studere litteratur og språk, men er det relevant om man vil skrive? :sjenert:

Er det noen som vet noe mer om dette egentlig?

Jeg har lite peiling på kurs, årsstudium og slike ting...

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Å være forfatter er jo i seg selv ingen beskyttet yrkestittel med bachelor- eller mastergrad, men det finnes enkelte forfatterstudier rundt omkring. Høgskolen i Telemark har et årsstudium, se her. Universitetet i Tromsø har i alle fall tidligere hatt både årsenhet og påbygningsstudier, se her. Språk- og/eller litteraturkunnskap er helt sikkert nyttig bakgrunnskunnskap for forfattere, da en skal forholde seg til både språk og litteratur på en profesjonell måte, og forfatterstudiene kan inngå i høgskole- eller universitetsgrader.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig med masser av utdannelse for å bli forfatter. Det viktigste er at du skriver, og det mye! Skriv, skriv, skriv. Det er eneste måten å bli flinkere på!

Men det er aldri negativt å ha kunnskap om det du skriver om, så det er kanskje noe du kan vurdere. Ta et kurs i skriving, og utdann deg innen det du vil skrive om (f.eks. årsstudium i psykologi osv.).

Skrevet

Ville anbefalt deg å studre nordisk, altså norsk på et universitet. Du vil bli mye bedre til å uttrykke deg og bruke språket ditt og i tillegg må du elske å lese bøker og lese i bøttevis.

AnonymBruker
Skrevet

Ville anbefalt deg å studre nordisk, altså norsk på et universitet. Du vil bli mye bedre til å uttrykke deg og bruke språket ditt og i tillegg må du elske å lese bøker og lese i bøttevis.

Huff, det ville ikke jeg anbefalt. Har selv gått det og det var utrolig kjedelig. Er selv glad i å skrive og lese, men det faget der var det kjipeste jeg har vært borti. Lærte hvertfall ikke å uttrykke meg, og pensumbøkene (skjønnlitterære) var ikke noe juble over.

Mye norrønt, unødvendig analyser av setninger og andre virkelig kjedelige ting. Har vært glad i norsk hele livet, men på universitetet ble lysten drept.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Litteraturvitskap er nok den naturlege vegen å gå.

Skrevet

Personlig er jeg av den oppfatning at det ikke finnes et visst studium du kan gå, som gjør deg til forfatter. Å ta ett år på skriveskole (men jeg ville da valgt Skrivekunstakadmiet eller skrivelinja i Bø), kan nok hjelpe noe - med tanke på at du da får tid til å skrive. Annet enn det, handler det om ditt eget pågangsmot. Du må sette av tid til å skrive, og å jobbe systematisk.

Det er bred uenighet om hvorvidt litteraturvitenskapelig bakgrunn er positivt for en forfatter.

Ja, også har jo diverse forlag såkalte forfatterskoler.

Skrevet

I England kan du ta bachelorgrad i Creative Writing (det skal jeg til høsten :)). Ellers er det som andre sier; å skrive og lese masse er en fordel.

Vil også anbefale deg denne bloggen, der får du masse tips om hva forlagene ser på når du sender inn manus og skriving generelt:

http://ikkeslik.wordpress.com

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Lillesøsteren min skal bli det, hun har vært på to forfatterworkshops i utlandet, et år forfatterlinje på folkehøgskole og er i konstant lære hos en "mentor" som er en forfatter som bor i nabobygda, hun skal videre på universitetet nå og studere litteratur. Tror hun har høvlet over det meste av forfatterstudier nå :fnise:

Skrevet

Jeg har valgt å studere litteratur. jeg kunne studert skriving, men jeg vil studere hva andre har gjort før og ta et skrive kurs senere i så fall. Jeg leser mye og jeg skriver mye.

Jeg har endelig funnet ut hva skrivestil jeg vil skrive. Jeg skriver morsomt i førsteperson. Jeg skriver ikke om veldig seriøse ting for det har jeg ikke som oftest peiling på. Jeg går for spenning og humor, ikke dype klisse greier.

Har du funnet din forfatter stil?

AnonymBruker
Skrevet

I Bergen finnes noe som heter Skrivekunstakademiet som visst skal være bra. Tror de har en hjemmeside med informasjon.

Mener det var et korrespondansekurs som het Skriveinstituttet en gang i tiden, men vet ikke om det eksisterer lenger. Noen andre som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt utdannelse innen skriving på noen som helst måte, men jeg ble det likevel :)

Visst du sender inn til et forlag, så vet du aldri, kanskje de nettopp venter på DIN historie. Masse lykke til :) :)

Skrevet

Jeg har også studert nordisk. Kjenner meg litt igjen i den personen som skriver over meg her ang. nordisk. Det er noe av pensum som selv klarer å bli kjedelig for en litteraturnerd som jeg. Det som var det største skåret i min glede var kanskje det at de mest interessante emnene allerede var blitt behandlet på VGS-nivå. Språkfagene som er obligatorisk dersom det skal bli noen grad ut av dette tok meg litt på sengen, men jeg lærte å like de bedre etterhvert. Skal ta et av de opp igjen nå, med mer motivasjon enn sist, og nå gleder jeg meg faktisk til det.

Men alt har jo med hva slags forventninger man har til fagene på forhånd også. De universitetene jeg har gått på er relativt dårlig til å formidle informasjon på en enkel måte via internett, man må nesten ha gått der selv for å finne frem selv om alt egentlig ligger der. Men vil anbefale deg (og egentlig alle som søker høyere utdanning) å sjekke studieoppbyggingen. Hvilke fag må du ta, og hvor mange studiepoeng er valgfrie? Hvilke fag anbefaler skolen på de frivillige poengene også videre. Når du har fagkoden kan du jo google deg frem til pensumlister og tidligere eksamensoppgaver. Sjekk pensumbøkene - hvilke emner behandler de? Også videre. Ofte gir dette et klarere svar på om dette er noe for deg enn de veldig generelle presentasjonene av ulike linjer i en studiekatalog.

Men når det kommer til spørsmålet ditt om hvordan man blir forfatter så er det nok ikke så enkelt som å bare ta en utdannelse. Som andre nevner ovenfor er det to ting du kan gjøre skrive og lese men om du tar en titt på CV-en til forfattere så vil man nok legge merke til at en god del av dem har høyere utdanning og ofte nettopp språk og litteratur.

I tillegg til nordisk har jeg også studert allmenn litteratur og engelsk litteratur, og om jeg skulle velge et område å anbefale for de som ønsker å skrive så er det nok allmenn litteratur. Du lærer deg å lese på en helt annen måte. Riktignok på en akademisk måte, og jeg vil tro det ikke er spesielt lurt å bli helt opphengt i den metoden da den vitenskapelige måten å lese bøker på er annerledes enn en "vanlig" leseropplevelse. Men du lærer deg å legge merke til nye ting når du leser, og det er utrolig viktig å være en observant leser om du ønsker å skrive.

Så ja, jeg ville kanskje anbefalt alit, men det eneste formelle du må gjøre for å bli forfatter er jo å skrive et manuskript og sende til et forlag, og den tricky delen er jo å a) bli utgitt i det hele tatt og b) kunne leve av å skrive (nesten umulig), så vil oppfordre deg til å se litt inn i deg selv først. De fleste må ha en plan b.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt å studere litteratur. jeg kunne studert skriving, men jeg vil studere hva andre har gjort før og ta et skrive kurs senere i så fall. Jeg leser mye og jeg skriver mye.

Jeg har endelig funnet ut hva skrivestil jeg vil skrive. Jeg skriver morsomt i førsteperson. Jeg skriver ikke om veldig seriøse ting for det har jeg ikke som oftest peiling på. Jeg går for spenning og humor, ikke dype klisse greier.

Har du funnet din forfatter stil?

No offence, men du burde også tatt et rettskrivingskurs før du sender inn manuset på det.

Skrevet (endret)

No offence, men du burde også tatt et rettskrivingskurs før du sender inn manuset på det.

Ta det med ro. Jeg sjekker hva jeg skriver mye mer nøye når jeg skriver bok enn jeg gjør her inne. ;)

Endret av Chiyo
Skrevet

Spennende å lese om alle gode "forfatterskoletips" her :) Akademisk språklig-litterær utdannelse, sende manus til forlag etc. Det spørs vel hvilken sjanger du vil skrive innen hva som vil være relevant av forkunnskaper. Agatha Christie for eksempel var utdannet arkeolog, og inkorpererer kunnskap fra dette faget i flere av sine bøker - det synes jeg gjør at de blir elstra interessante. Andre forfattere tar "studiereiser", eller forsker på miljøer som de ønsker å skrive om. Reiser og opplever det stedet som skal gjengis i boken, noterer detaljer, henter inspirasjon. En mental reise .... lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Spennende å lese om alle gode "forfatterskoletips" her :) Akademisk språklig-litterær utdannelse, sende manus til forlag etc. Det spørs vel hvilken sjanger du vil skrive innen hva som vil være relevant av forkunnskaper. Agatha Christie for eksempel var utdannet arkeolog, og inkorpererer kunnskap fra dette faget i flere av sine bøker - det synes jeg gjør at de blir elstra interessante. Andre forfattere tar "studiereiser", eller forsker på miljøer som de ønsker å skrive om. Reiser og opplever det stedet som skal gjengis i boken, noterer detaljer, henter inspirasjon. En mental reise .... lykke til :)

En mental reise ja, en grusom påkjenning faktisk ;) Du må regne med ca 200 avslag og kanskje et lite ja....

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd, så vil jeg anbefale deg et år eller to på Westerdals eller reklamelinja til NKF. Hvorfor?

- Du lærer mye grunnleggende om samfunnet, om å forstå mennesker og om å tenke kreativt.

Det hjelper ikke å skrive en dritbra bok hvis det eneste publikummet den passer for er deg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd, så vil jeg anbefale deg et år eller to på Westerdals eller reklamelinja til NKF. Hvorfor?

- Du lærer mye grunnleggende om samfunnet, om å forstå mennesker og om å tenke kreativt.

Det hjelper ikke å skrive en dritbra bok hvis det eneste publikummet den passer for er deg selv.

Det kan gå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...