Gå til innhold

Bøker med historier fra virkeligheten

Anbefalte innlegg

Gjest Smørbukk
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lese, og nå som studenttilværelsen er over, kan jeg endelig igjen slå meg til ro på sofaen med en god bok uten å få dårlig samvittighet for å lese noe annet enn pensumbøker.

Jeg er glad i det meste av bøker, men har med tiden blitt veldig interessert i å lese bøker med historier som tar utgangspunkt i virkeligheten. Både triste, glade og morsomme bøker.

Er det noen som har noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solgt, Ikke Uten Min Datter, Prisen På Et Barn....

AnonymBruker
Skrevet

Det er to bøker du bør lese, Solgt og Et løfte til Nadia, begge skrevet av Zana Muhsen og Andrew Crofts.

Veldig gripende bøker, veldig.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har nylig lest Natascha Kampusch: 3096 dager, og synes det var en veldig bra bok :)

Skrevet

Har anbefalt den flere ganger her inne, men er virkelig en bok å få med seg..

Historier om sårbarhet! Det er en bok med historier fra mennesker som er lagt inn på traumeavdelingen på Modum bad..Virkelig gripende og gir virkelig et perspektiv på livet..

Gjest Smørbukk
Skrevet

Kom på at jeg har tips på fire bøker som jeg har lest selv også:

- Da gråter englene

- Det skal bli en sann glede å drepe deg

- Skadet

- Tenker nok du skjønner det sjøl

Litt forskjellige handlinger, men veldig gode og gripende bøker. Tårene satt løst på meg i alle fall. Anbefalt lesing fra min side :)

Takk for alle tips så langt! Fortsett gjerne å komme med flere tips :smilyblomst:

AnonymBruker
Skrevet

Boken Alive, om flystyrten i Andesfjellene, der mennesker måtte spise de døde før de ble funnet etter 72 døgn i snøen.

Skrevet

En bedre dag i morgen av Ismael Beah - om en barnesoldat i Sierra Leone

Idas dans av Gunnhild Corwin - bok skrevet av en mor som opplever at hennes datter får kreft. Den tristeste og grusomste, men allikevel fineste boka jeg har lest.

På vegne av venner av Kristopher Schau - forfatteren går i kommunalt arrangerte begravelser - dvs begravelser til folk som ikke har venner og familie, og skriver om opplevelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte minner av Rannveig Marit Mindresunde. En nydelig bok, nettopp kommet ut. Så trist og så vakker på samme tid...en gripende og sann historie.

Skrevet

A child called it, en trilogi. Barnemishandling fra USA

Skrevet

Jeg har nylig lest Natascha Kampusch: 3096 dager, og synes det var en veldig bra bok :)

Signerer denne! Det var flere ganger i løpet av boka jeg tok meg selv i å tenke "godt at det bare er en bok" (som jeg så ofte gjør når jeg blir veldig påvirket av bøker), men så kom jeg på at dette faktisk har skjedd. Det er helt utrolig. Men absolutt en bok verdt å lese!

Skrevet

En bedre dag i morgen. Ismael Beah

Ikke uten min datter. Betty Mahmoody

Sigøynerkongens datter! Solomia Karoli

Har ikke ord for hvordan den boken oppslukte meg!

Iran våkner. Shirin Ebadi

Tre kopper te. Greg Mortenson

Kabul skjønnhetsskole. Deborah Etellerannet

Soroya M. Husker ikke forfatter.

Barnepiken. Kathryn Stockett.

Ikke direkte fra virkeligheten, men skildrer allikevel hvordan virkeligheten var for mange i sørstatene for noen tiår siden.

Veien til karlsvogna. Jon Magnus.

Forfatteren skrev dagbok fra den dagen hans kone fikk kreft, og publiserte denne. Senere kom boken "etter karlsvogna" med brev hvor leserne hadde delt sin egen historie med Jon Magnus.

Alt hva mødrene har kjempet. Mari Jonassen.

Om norske kvinners innsats under andre verdenskrig. Skiller seg ut fra all annen krigslitteratur jeg har lest.

Skrevet

Finnes bokklubben "virkelighetens verden" lenger?

De hadde jo bare bøker med historier fra virkeligheten :)

Prøvd å finne den uten hell!

Hvis du søker på diverse sykdommer kommer det ofte opp biografier og sånn!

• 7 måneder senere...
Skrevet

Vannliljen, historien om jente som ble utsatt for grov mishandling gjennom hele barndommen. Som resultat av dette utviklet hun opp mot 40 ulike personligheter for å beskytte seg selv.

Skrevet

Ida Halvorsen(pesudonym): Hard Asfalt. Gjorde vanvittig inntrykk på meg da jeg leste den som 15-16 åring og har lest den flere ganger etter det. Ellers kan jeg anbefale Shanataram som i følge forfatteren er ekte.

Skrevet

Tråden er ryddet pga spam.

MissStiles, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...