Morgensol Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Hei! Trenger deres hjelp til noe jeg tenker mye på om dagen... Vi fikk vite via faren til en kamerat av sønnen vår at han hadde vært med på å stjele godteri fra en dagligvarebutikk. Vi ble selvfølgelig helt sjokkert og jeg gråt fordi jeg var så skuffet over han. Har snakket om dette med han før, jeg jobber også selv i en annen dagligvarebutikk og trodde han var såpass godt oppdratt at han visste at sånn gjør man bare ikke. Han er 11 år. Synes det et helt forferdelig og vet ærlig talt ikke hva vi bør gjøre. kompisene ble tatt for nasking for et par dager siden, men vi var bortreist da så sønnen vår var ikke med. Men, han har da vært med flere ganger før.Etter av vi hadde snakket lenge om det med sønnen vår så ble vi vel enige om at passelig straff ville være at han må bli med faren sin ned til butikken,innrømme hva han har vært med på,si unnskyld og gjøre opp for seg. Vurderer om det er noe mer vi bør gjøre, men tenker kanskje at dette er straff som stikker dypt nok og at det kanskje ikke har noen hensikt å straffe han mange ganger for en ting. Han er ihvertfall dypt fortvilet og han gruer seg veldig til å gå i butikken, men dette må han igjennom så han har ikke noe valg der og vi håper selvsagt at det er dette som skal til for å forhindre at han stjeler igjen.Dette vil vi ta alvorlig og jeg er opptatt av dette skal gjøres ordentlig.Hva synes dere?
kaprifolen Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Jeg synes det var en god og konstruktiv straff! Har selv vært bak disken da en far dro sønnen med seg for å si unnskyld og levere tilbake et par stjålne sko far hadde funnet under senga. Det gjorde inntrykk på alle parter, tror jeg! 2
Gjest Consensio Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 Syns det passer seg å måtte gå ned å si unnskyld. Det hjalp iallefall for meg når jeg var på samme alder og stjal noe fra en butikk. Mamma dro meg tilbake dit og krevde at jeg skulle si unnskyld og spørre om det var noe jeg kunne gjøre for å "betale". Har aldri vært så flau i hele mitt liv. 2
Gjest ms_kwang Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Jeg husker ett vaaagt minne da jeg var 4-5 år gammel, hvor jeg satt meg ned ved godteri hylla å begynte å spise av det som sto der, ble tatt på fersken, men ynglings bamsen min, moren min tok han ifra meg å fortalte at jeg måtte si unnskyld ellers så måtte jeg betale med bamsen min -.- men jeg var jo da veldig ung, innlegget handler jo om en på 11, så tror jeg unnskyldning funker ganske bra! Husker jeg var på den alderen, hadde vært med å kastet snøballer på biler (ja jeg veit, farlig, og det kan koste bileier veeeeldig mye, men det visste jeg jo ikke da) Det endte med at moren min fikk tlf om at han og hun og de ungene hadde vært med på dette, mamman min tok en prat med alle, og sa at om vi ikke gikk å sa unnskyld, så måte politiet kjøre oss til de istede. Vi nektet, og sa at vi ikke hadde vært med på dette. Det jeg ikke visste da var at min mor, hadde en god venn som var politisjefen i den byen, så han troppet opp på trappa vår, tok oss med, i politibilen, å vi gråt og gråt, og virkelig måtte si unnskyld Synes det er litt morsomt å tenke på det idag, men jeg lærte leksa mi!! Det gjør vondt å si unnskyld, å ett tegn på at man gruer seg så angrer man
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2011 #5 Skrevet 21. juni 2011 Syns det passer seg å måtte gå ned å si unnskyld. Det hjalp iallefall for meg når jeg var på samme alder og stjal noe fra en butikk. Mamma dro meg tilbake dit og krevde at jeg skulle si unnskyld og spørre om det var noe jeg kunne gjøre for å "betale". Har aldri vært så flau i hele mitt liv. Det er selvsagt at tyven må innrømme sin brøde overfor dem i butikken og si unnskyld. I tillegg skal alle tyverier anmeldes til politiet, og poden må få seg en alvorsprat i avhør på politikammeret. Videre må det vurderes om barnevernet skal kobles inn.
Gjest morgensol Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Hei igjen! Takk for svar!Enden på visa var at han måtte ned å be om unnskyldning til butikksjefen. Han grudde seg til dette, noe som betyr at han heldigvis har en samvittighetsfølelse. Takk og lov for det. Det kom fram etter jeg skrev her sist og før han dro til butikken for å si unnskyld(far var med) at det ikke bare var en gang dette hadde skjedd, men en del ganger den siste mnd. Butikksjefen kunne bekrefte at det nok stemte at det hele begynte for ca.1 mnd siden. Kjenner at jeg får helt vondt i magen når jeg tenker på det. Han bedyrer at han hadde sluttet med før kameratene ble tatt på fersken. Dette har han også sagt til den ene kameratene for enliten stund siden. Straffen ble da den at han måtte gå dit å be om unnskyldning og han ble enig med butikksjefen om at han må dit å jobbe for å gjøre opp for seg. En av de andre guttene fikk husarrest i tillegg.Vi valgte å ikke gjøre det da jeg kanskje synes at å gi mange straffer for det ikke har noen hensikt. Skal man gi husarrest for alt det gale man kan finne på? Er det liksom løsningen på alt? Jeg tror ikke det. Syne sdet er litt vanskelig å takle nå etterpå også fordi han prøver selvflgelig å være ekstar blid og hjelpsom og jeg føler liksom at han prøver å glatte over og kjenner at jeg blir irritert og begynner å snakke om det han har gjort igjen. Det er liksom litt vanskelig å gi slipp på det fordi jeg ble så skuffet... men, kan jo ikke la han få høre det resten av livet heller da..
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Det er selvsagt at tyven må innrømme sin brøde overfor dem i butikken og si unnskyld. I tillegg skal alle tyverier anmeldes til politiet, og poden må få seg en alvorsprat i avhør på politikammeret. Videre må det vurderes om barnevernet skal kobles inn. Hva faan snakker u om?? Barnevernet??? Ja guttungen har stjålet litt godis og sann, er ærlig å ber om unnskyldning å du mener at å annmelde er tingen? Tror den guttungen fikk nok straff, kommer sikkert aldri til å gjøre noe sann igjen.... flinke foreldre, syns dere handlet riktig:)
kaprifolen Skrevet 24. juni 2011 #8 Skrevet 24. juni 2011 Hadde ungen stjålet brød, kaffe og melk, ville det kanskje vært grunn til at barnevernet fikk ta en titt på tilstanden i hjemmet. Hadde det vært en tenåring som begikk grove tyverier, kunne det vært grunn til å koble inn barnevernet for å veilede foreldrene og igangsette tiltak for å holde ungdommen utenfor kriminalomsorgen. Men et barn som nasker snop på butikken, er da ikke grunnlag for å mistenke hverken omsorgssvikt eller særs utagerende oppførsel. 3
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2011 #9 Skrevet 24. juni 2011 Hva faan snakker u om?? Barnevernet??? Ja guttungen har stjålet litt godis og sånn, er ærlig å ber om unnskyldning å du mener at å anmelde er tingen? Tror den guttungen fikk nok straff, kommer sikkert aldri til å gjøre noe sånt igjen.... flinke foreldre, syns dere handlet riktig:) Anmeldelsen til politiet burde butikkbetjeningen stå for. Ved et hvert tyveri bør politiet koples inn. Avhør hos politiet vil kunne få barnet til å lære respekt for politi og rettsvesen, og det vil lære barnet konsekvensene av å begå lovbrudd. Dersom butikkbetjeningen ikke anmelder saken til politiet, burde foreldrene gjøre dette, selv om de vel neppe kan straffes om de unnlater å anmelde, etter som den skyldige er deres eget barn. Jeg sier ikke at barnevernet burde koples inn i alle slike saker, dette kommer an på f.eks. tyvens alder og hva som ble stjålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå