AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Når er det greit å kalle andres barn for drittunger? Jeg har sett rundt om kring at folk som skriver i et forum at h*n ikke kan fordra naboens drittunge f.eks får en del sure svar og diverse. Det er tydeligvis ikke greit det blant de fleste. Men hvorfor er det ingen som reagerer når voksne folk kaller barn som er på tv eller i andre former for media for drittunger? Da er det plutselig greit da, virker det som. Det samme virker som ellers mobbing egentlig bare de er kjent, eller som sånn halvtkjent i gjennom media.
Carrot Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 (endret) skiller man i så fall også mellom det å mene at noen oppfører seg som en drittunge og det at de er drittunger? Endret 20. juni 2011 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 Er de drittunger så er de det. Synd det er så mange av dem. 2
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Er det akseptert å kalle barn på TV eller i media for drittunger?
Tonka Skrevet 20. juni 2011 #5 Skrevet 20. juni 2011 Har aldri opplevd sure miner på at jeg kaller naboens barn for drittunger - de er jo det. Men så er vel "Barn og familie" det stedet jeg tilbringer minst tid her på KG også, det kan jo være noe av grunnen. En drittunge er jo en drittunge, uansett om den tilhører naboen eller David Beckham.
Gjest Tirkes Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 Jeg kan i irritasjon kalle noen spesifikke barn drittunger. Til og med de jeg er tante for. Jeg har også kalt andre bilister for idioter og folk som sniker i køen for hensynsløse svin. Jeg har vel også sagt at "Vedkommede burde kastreres og ikke få lov til å formere seg videre". Men ingenting av dette ville jeg sagt til fremmede, folk jeg kjente dårlig eller de det gjaldt. Er heller språklige utmalinger når jeg blåser ut frustrasjon til noen nær meg. "Og tror du ikke drittungen sparket meg i skinnleggen?" -> Kan si til samboer. "Stian oppførte seg ikke noe pent på butikken i dag, han sparket meg i skinnleggen". -> Sagt til "Stians" mor. Å kalle noens barn drittunger direkte til enten drittungene det gjelder eller drittungenes foreldre synes jeg alltid er en uting, det går an å forklare situasjonen på en mye mer folkelig måte. Det er også ikke noe å vinne på å kalle barne drittunger, er de i rette alderen blir de bare sinte på deg, og foreldrene vil ikke lytte like godt til deg som dersom du er saklig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #7 Skrevet 20. juni 2011 Er det akseptert å kalle barn på TV eller i media for drittunger? Kanskje mer "akseptert". Virker sånn i hvertfall. Men uansett, jeg har bare lagt merke til på diverse forum at folk kaller barn som er på tv for drittunge® og omtrent aldri fått noen tilbakemeldinger, men er det barn man ikke har noe kjenskap til, som f.eks en kg brukes nabounge, da har jeg sett flere komentere det. En drittunge er jo en drittunge, uansett om den tilhører naboen eller David Beckham. Enig. Men en er ikke en drittunge bare fordi en er ungen til David Beckham. Og det er vel det jeg reagerer på. Og det synes egentlig er noe verre å kalle, spesielt når det er norske barn som er på tv. Om jeg kalte naboens unger for drittunger her på kg så er det lite sansynlig at de skulle få greie på det med mindre jeg ikke navngir dem da og ellers kommer med svært røpende detaljer. Men den type innlegg har jeg ikke akkurat sett noen steder jeg kan huske.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #8 Skrevet 20. juni 2011 Dette minte meg om en episode på 17. mai. Skolen til datteren min hadde vunnet vandrepokalen for beste innslag i barnetoget, noe som fikk en gjeng av dem til å hoppe og juble i glede. Jeg stod bak en mor og overhørte henne si til datteren sin, som er litt i uvennskap med denne gjengen: Fy flate, for noen ufordragelige drittunger du har i klassen din! Ikke greit. 1
Caramba Skrevet 20. juni 2011 #9 Skrevet 20. juni 2011 Voksne mennesker burde vite bedre en å kalle andres barn for drittunger.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #10 Skrevet 20. juni 2011 Man kaller en spade for en spade. Jeg hadde ikke hatt problemer med å kalle en dritunge for akkurat det, men kun om det faktisk er en dritunge da.
Sugerøret Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 jeg har kalt unger for drittunger,men aldri slik at barnet eller foreldre har hørt meg.Det blir mest en slik bisetning eller kommentar til Mannnen eller hvem jeg er sammen med. Å si slikt til et barn synes jeg er horribelt og helt feil.De fleste drittunger har drittforeldre som en kan skylde på.
Caramba Skrevet 20. juni 2011 #12 Skrevet 20. juni 2011 Man kaller en spade for en spade. Jeg hadde ikke hatt problemer med å kalle en dritunge for akkurat det, men kun om det faktisk er en dritunge da. Og hvem bestemmer at det er en drittunge? Folk uten erfaring med unger kan synes at helt vanlig barne- oppførsel er slitsom, men folk som selv har barn skjønner at ofte så er barn litt høyrøstede og urolige. Hvis noen har veldig dårlig oppførsel, så ligger det ofte mer bak. Da burde man ha empati nok til å forstå at barnet kansje ikke har det særlig bra. Ja, jeg har selv møtt barn som jeg kanskje ikke synes er super-sjarmerende, men jeg ville vært ekstremt forsiktig med å si det høyt.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #13 Skrevet 20. juni 2011 Har aldri sagt det til barna selvfølgelig, men tenkt det og sagt det til mannen eller venner etterpå. Har heller aldri sagt det til foreldrene, men kanskje noen av dem skulle hørt det siden de faktisk kunne engasjert seg litt mer i oppdragalse av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå