AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Vet uikke helt hvor jeg skal legge denne så prøver her. Hva skal til for å kunne si opp lisensen. Jeg har hørt at man må sende navn på personen man selger tv til, men hva hvis den skal kastes`? Og hvor ringer man? Prøvde å google det, men fikk bare opp at man kunne ringe dit hvis man skulle HA lisens, eller endre adr.
meca Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Vet uikke helt hvor jeg skal legge denne så prøver her. Hva skal til for å kunne si opp lisensen. Jeg har hørt at man må sende navn på personen man selger tv til, men hva hvis den skal kastes`? Og hvor ringer man? Prøvde å google det, men fikk bare opp at man kunne ringe dit hvis man skulle HA lisens, eller endre adr. Det ryktes at det er bittelitt vanskelig å si opp lisensen, men jeg vet om folk som har klart det tidligere. Det som uansett er viktig, er at man ringer og sier den opp før 1. juli, hvis ikke må man betale lisens for høsthalvåret også. Og DET gir de seg visst ikke på, uansett om du kvittet deg med tven før denne datoen.
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 (endret) Du kan skrive til lisensavdelingen i NRK hvis du ikke lenger skal ha TV. Forklar at du har kastet tv-en, og be om at du ber om at du ikke får regning før du eventuelt skaffer deg fjernsyn igjen. Her er sitat fra Forskrifter om fjernsynsmottakere: § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. PS: Jeg sa opp lisensen for en periode, og det var ikke noe problem. (Flyttet et sted jeg ikke kunne ta med TV.) Oppsigelsen ble sendt etter at jeg hadde mottatt regning, men før betalingsfristen, og jeg fikk raskt svar fra NRK om at det var i orden, men at jeg måtte gi melding når jeg tok i bruk TV-en igjen. Endret 20. juni 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Takk begge to. Da skal jeg prøve å ringe de, og hvis de er vanskelige så får jeg prøve å skrive brev til de.
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #5 Skrevet 20. juni 2011 (endret) Skriv en mail først som sist, du. Da har du saken skriftlig helt fra starten. Det står dessuten veldig klart i forskriften jeg siterer at de skal ha skriftlig melding. Endret 20. juni 2011 av Spinell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå