AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Jeg har blitt en kronisk jojo-slanker og har de siste fire årene vært slank om sommeren og feit om vinteren. Jeg trener 5 ganger i uken fra ca. april til oktober, og da er jeg kjempemotivert og kutter ut godteri og usunn mat. Fra oktober til april derimot, er jeg umotivert, trener ingenting, spiser usunt, og legger på meg maaange kilo (rundt 10). Jeg tror jeg har en slags "vinterdepresjon" som ikke gir meg motivasjon eller glede til å trene. Noen andre som har opplevd at motivasjonen svinger med årstidene? Jeg har hørt at jojo-slanking er farlig, og ønsker å bryte sirkelen. Derfor håper jeg inderlig at jeg klarer å holde motivasjonen opp når vinteren kommer i år, og holde en jevn og slank kropp hele året!
Gjest Nanne70 Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Jeg kjenner meg godt igjen, har hatt det på samme måten i mange år! Har lagt på meg 3-7 kg i løpet av vinteren som jeg jobber beinhardt for å bli kvitt i løpet av våren og sommeren! Denne vinteren har jeg heldigvis bare gått opp ca 3,5 kg, men til gjengjeld sitter de som bein også, da. Forklaringen er visstnok mangel på serotonin. Serotonin er en såkalt nevrotransmitter, et spesialisert molekyl som hjelper impulsene å gå fra en nervecelle til den neste. Produksjonen av serotonin kan bli for liten om vinteren når det er mørkt. For lite fritt serotonin i hjernen kan føre til depresjoner, energiløshet, hyperaktivitet hos barn, søvnproblemer, humørsvingninger og dårligere impulskontroll. Serotonin beskytter bl.a. mot stress, er godt for hjertet, bra ved migrene, styrker kontrollen over matinntaket og stimulerer utskillelsen av veksthormon. For å produsere serotonin, trenger hjernen tryptofan, som er en essensiell aminosyre. Kroppen kan ikke produsere essensielle aminosyrer selv, og trenger derfor tilførsel av tryptofan gjennom kosten. De beste kildene til tryptofan er bl.a. animalsk protein, som kjøtt, meieriprodukter, egg og fisk, men også i vegetabilske produkter som brun ris, cottage cheese, peanøtter, soyaprotein og de fleste typer grønnsaker. For at tryptofan skal bli best mulig transportert til og opptatt i hjernen er organismen avhengig av karbohydrater. Derfor får mange mennesker trang til sjokolade og annen "nei-mat" om høsten og vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå