Gå til innhold

Hvordan utsette mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg utsette mensen noen dager/en uke om mensen ikke er helt regelmessig? Vet det finnes noen piller man kan få resept på, men da må man vite akkurat når mensen kommer. Jeg vet aldri om den kommer etter 28 dager eller 35 dager. Kan jeg ta disse pillene da? Eller finnes det noe annet jeg kan bruke? Vet p-piller kan utsette mensen, men begynner ikke på p-piller kun for å utsette mensen når jeg skal til syden f eks,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De pillene du nevner er for kvinner med regelmessig mens (de skal tas noen dager før mens) så de passer ikke for deg.

Vet ikke av annet enn de og p-piller som utsetter mensen slik. Du får nok bare satse på å få like før eller like etter, og bare akseptere at din mens kommer når den selv ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er absolutt ingen andre ting en p-piller som kan utsette mensen for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å ha dette som eneste årsak til å begynne på p-piller?

Det er mange fordeler ved å gjøre det. Og du slipper å være usikker på når du får mensen, det kommer bestandig regelmessig. Du trenger ikke å bruke p-piller bare for å utsette vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å ha dette som eneste årsak til å begynne på p-piller?

Det er mange fordeler ved å gjøre det. Og du slipper å være usikker på når du får mensen, det kommer bestandig regelmessig. Du trenger ikke å bruke p-piller bare for å utsette vet du.

Er det bra for kroppen å gå på p-piller da? Aldri brukt det før. Men er redd for bivirkninger og. Men det vet man jo ikke før man har prøvd. Men er det ikke litt "egoistisk" å begynne på p-piller kun for å utsette mensen, så man "ødelegger" og tuller med kroppens normale gang? Nå har jeg ikke kjæreste, og ikke har jeg tenkt å fått det med det første heller, så bruke p-pillene for prevensjonens skyld er ikke for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Andrea

Det skader ikke kroppen ved å bruke det en periode! Det skader hvis det er flere perioder, når du bare tuller med pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bra for kroppen å gå på p-piller da? Aldri brukt det før. Men er redd for bivirkninger og. Men det vet man jo ikke før man har prøvd. Men er det ikke litt "egoistisk" å begynne på p-piller kun for å utsette mensen, så man "ødelegger" og tuller med kroppens normale gang? Nå har jeg ikke kjæreste, og ikke har jeg tenkt å fått det med det første heller, så bruke p-pillene for prevensjonens skyld er ikke for meg nå.

Dette må du nok komme fram til en egen mening om. Noen vil alltid mene motsatt av det du og/eller andre mener.

Personlig synes jeg det er god nok grunn, når du i tillegg sliter med uregelmessig mens.

Du vil også få regelmessig mens, så du vil få et litt "enklere liv" på en måte. Selv gikk jeg på p-piller i over 3 år før jeg hadde sex første gang. For meg var det store menssmerter som gjorde at jeg startet (og gikk på) pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bra for kroppen å gå på p-piller da? Aldri brukt det før. Men er redd for bivirkninger og. Men det vet man jo ikke før man har prøvd. Men er det ikke litt "egoistisk" å begynne på p-piller kun for å utsette mensen, så man "ødelegger" og tuller med kroppens normale gang? Nå har jeg ikke kjæreste, og ikke har jeg tenkt å fått det med det første heller, så bruke p-pillene for prevensjonens skyld er ikke for meg nå.

Hæ, egoistisk å ta medisiner for å få en enklere hverdag? Det er jo hennes egen kropp hun evt "tuller" med, ikke noen annens. Forøvrig trenger man ikke være regelmessig for å kunne utsette. Jeg har selv tatt Primolut flere ganger, man tar dem noen dager før man tror mensen kommer. Det har ikke noe å si om den egentlig ikke hadde kommet akkurat når du trodde. Et par dager etter man slutter med pillene får man en blødning. Det er ikke slik at de med uregelmessig mens ikke får utsatt den når man tar pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket Felleskatalogen, og ser at Primolut kan brukes mot regelmessig mens også.

Alt jeg har lest ellers om Primolut (div. artikler) har sagt at man må ha regelmessig mens for å utsette, men dette vil din lege ha bedre peiling på om vil fungere på deg eller ikke.

Snakk med legen din, for du må vel uansett ha resept om du skal ha Primolut. Kanskje dere får rettet litt opp på syklusen din i samme slengen... :)

Endret av spinnwild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det samme, siden jeg var for sent ute til å bestille ferien hadde de bare en ledig plass på en av turene og det er akuratt i perioden min.

Går det å bare ta p-piller i en måned og så legge dem vekk?

Jeg liker ikke å ta unødvendige medisiner jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det samme, siden jeg var for sent ute til å bestille ferien hadde de bare en ledig plass på en av turene og det er akuratt i perioden min.

Går det å bare ta p-piller i en måned og så legge dem vekk?

Jeg liker ikke å ta unødvendige medisiner jeg heller.

Nå er det ikke alle som får stabil syklus med en gang de starter på p-piller. Noen merker ingen forskjell, noen har mellomblødninger i et år. Man vet ikke før man prøver selv.

Det er nok best å høre om du kan få Primolut (som ikke er prevansjon, kun for utsetting eller stabilisering av mens) istedet, da denne bare skal tas i den tiden du ikke vil ha mensen (pluss 3 dager før ventet mens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som får stabil syklus med en gang de starter på p-piller. Noen merker ingen forskjell, noen har mellomblødninger i et år. Man vet ikke før man prøver selv.

Det er nok best å høre om du kan få Primolut (som ikke er prevansjon, kun for utsetting eller stabilisering av mens) istedet, da denne bare skal tas i den tiden du ikke vil ha mensen (pluss 3 dager før ventet mens).

Det skal jeg skrive ned, er det kun tilgjendelig på resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kun på resept. Du bare kalkulerer med korteste syklus, og tar så første pille tre dager før den tidligste dagen du kan få mensen. Pillen skal taes tre ganger daglig, og kan taes i inntil 10-14 dager. Når du slutter å ta pillen, vil du få mensen i løpet av ca. tre dager. Dermed bør det være mulig for deg å ha kontroll på mens vs. sydentur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at noen kvinner (kanskje særlig de med uregelmessig mens fra før) kan få ekstra blødninger når de tar mensutsettende tabletter, i tillegg til at det ikke virker. Da kan man i verste fall få menslignende blødninger under kuren, og så selve mensen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skader ikke kroppen ved å bruke det en periode! Det skader hvis det er flere perioder, når du bare tuller med pillene!

Hvis jeg bruker pilla fra jeg er 20 til 30 i strekk, vil det si en periode så det skader ikke? Hvis jeg f eks bruker pilla i et år, så et år pause, så to år, så et år pause, så et år igjen, dette er flere perioder og skader?

Er det bra for kroppen å gå på pilla i flere år i strekk? Skal begynne på den når jeg får fast kjæreste, og da skal jeg bruke pilla til jeg eventuelt skal bli gravid, som er 10 år til. Er det bra å bruke pilla så lenge i strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...