Gå til innhold

Hjemmelagde fiskekaker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har en kjempegod oppskrift på hjemmelagde fiskekaker? Går det fint å lage dette med stavmikser..?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også interessert i oppskrift :)

Skrevet

Fiskekaker.

700 g hyse

1 ss salt

2-3 ss potetmel

ca. 5 dl melk/fløte

1 egg

Revet muskatnøtt

1/2 løk

Skjær fisken i biter og ha i foodprocessor med saltet. Bruk pulsknappen og kjør til en litt seig masse. Ha i potetmelet, puls igjen. Spe så med litt melk (evt. blanding av melk og fløte) av gangen, mens du bruker pulsknappen. Viktig å spe sakte til og begynne med, du kan spe litt fortere etter hvert.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye væske du trenger, det avhenger litt av hvor fersk fisken er osv. Deigen skal få en fin, nesten litt geléaktig konsistens. (Selv om det er viktig å spe gradvis, må du heller ikke arbeide deigen for mye.) Til slutt har du i egg, muskat og hakket løk og blander det raskt inn. Nå kan du steke fiskekakene, evt. lage fiskeboller og la dem trekke i lettsaltet vann.

Jeg har aldri prøvd å lage fiskekaker med stavmikser, men jeg ser for meg at det kan være litt vanskelig fordi det blir for "tørt" og vanskelig for mikseren å få ordentlig tak. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha i for mye muskat fordi den har kraftig smak.

Jeg har heller ikke prøvd stavmikser. Men hvis du har frossen/halvtint fisk kan du prøve med litt av gangen og blande de andre indegriensene etterpå. Men lag en liten porsjon og prøv deg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...