Gå til innhold

Time hos gynekolog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer på om noen kan hjelpe meg med å svare når det er lurt å foreta en gynekologisk undersøkelse for første gang? Har ikke gjort det før, og det er ikke noe jeg har så veldig lyst til å prate med hverken mamma eller venninner om..

Takk på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Jeg hadde min første når jeg var 17 og skulle på pillen første gang. Har du debutert seksuelt, så er det også på tide med gynekologisk undersøkelse.

Det er utrolig ubehagelig før og under undersøkelsen synes jeg, men etterpå tenker jeg "hva grudde jeg meg til"?

De er stort sett veldig profesjonelle og veldig raske med selve undersøkelsen og piner deg ikke et sekund mer enn nødvendig. Det er også litt befriende å få beskjed om at alt er som det skal.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.. Jeg har passert 20 og har vært i et fast forhold en stund, så er derfor jeg også har tenkt at jeg kanskje burde tatt turen. Trengte ikke ta en undersøkelse da jeg begynte på pilla, så med tanke på det - og tanken på hva som faktisk foregår der - har jeg aldri kommet så langt..

Vet du om jeg bare kan ringe fastlegen min? Vet en del leger også foretar gynekologiske undersøkelser, og vil heller ha henne enn en helt fremmed.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Det er bare å ringe det. :-)

De fleste fastleger ordner det og henviser kun til spesialist om det behøves etter min erfaring.

De kommer til å ta en liten undersøkelse av den, en pinneprøve og en celleprøve. De bruker en lang Q-tips og vrir den raskt om for å ta prøver for diverse sykdommer og seksuelt overførbare sykdommer og er du etpar-og-tjue så kan det også hende de tar en celleprøve med tanke på livmorhalskreft.

Celleprøven er et lite nyp i huden på deg og kjennes ut som et lite kjapt klyp. Ubehagelig, men raskt overstått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Her er noen linker med litt mer info:

http://www.lommelegen.no/322829/gu-gynekologisk-undersokelse

http://nhi.no/kvinne/undersokelser/gynekologisk-utredning-8993.html

Det mest pinlige synes jeg er at de første gangene satte legen seg ned og ba meg om å skyve meg lengre ut på kanten av stolen. Litt pinlig å vrikke og vri så nær legen, så jeg har gjort det til en vane å sette meg langt frem på kanten fra starten av, lukke øynene og late som jeg er et annet sted i de minuttene det tar. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, Trikes :) Da skal jeg få ringt så jeg får det overstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker
Celleprøven er et lite nyp i huden på deg og kjennes ut som et lite kjapt klyp. Ubehagelig, men raskt overstått.

Nyp i huden?? Jeg tok det i forigårs og den mascarakosten hun brukte nypet ikke i det hele tatt, de bare koster deg på innsiden. Det eneste jeg syns er litt ekkelt er når legen setter inn spekulumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit å ha på skjørt eller kjole, som jeg kan dra opp, føler meg på en måte litt mindre blottlagt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første undersøkelse da jeg var 25 og andre i fjor.

Første gang var jeg så stressa at da sykepleieren eller hva hun var skulle måle pulsen min, slo det ut såpass kraftig at det ikke var noe vits i å skrive ned resultatet. Skulle lissom måle hvilepuls!:-p

Jeg brukte en privatgyno som kosta 1000 kr, for å slippe å få en tilfeldig lege. Syntes også det var rart å gå til fastlegen. Og det var veldig viktig for meg å ha en kvinne. Og noen som var rolig og forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig å gå til gynekologisk u.s. dersom en kun har hatt en partner - og partneren også kun har hatt en?

Kjenner jeg har utsatt det besøket til det lengste... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Hva er spekulumet?

Det er metalltingen de bruker til å jekke opp musa med :D

De putter den inn og den holder deg åpen sånn at legen kan bruke begge hendene.

Er det viktig å gå til gynekologisk u.s. dersom en kun har hatt en partner - og partneren også kun har hatt en?

Kjenner jeg har utsatt det besøket til det lengste..

Kreft kan du jo få uansett, så er nok lurt å følge rådet om å ta en celleprøve når du er 25 og så hvert tredje år etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er metalltingen de bruker til å jekke opp musa med :D

Haha, aldri hørt noen sagt det på den måten før. :skratte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan var det første gangen dere gikk til gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min anbefaler å ta GU annen hvert år eller annen hvert tredje år. Da kan de undersøke celleforandringene og om det skulle være noe, så har man større sjans til å ta tak i det tidsnok.

Kan si meg enig at celleprøven kjennes mer som litt hard børsting med maskarakost, enn som napping. Bittelitt ubehagelig, men veldig fort gjort og fort overstått.

Jeg veldig forøvrig min fastlege(som er kvinne) når jeg skal ta GU. Hun kjenner meg litt og jeg føler meg trygg på henne. Har også brukt gynekolog, men da til mer kompliserte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest idakaroline

Var til gynekologisk undersøkelse for et par dager siden. Var hos fastlegen min, noe som jeg tror var et lurt valg. Hun kjenner meg og jeg kjenner henne og kan derfor være helt trygg og slappe godt av under undersøkelsen. Jeg vil ikke si at det var så veldig behagelig, men det var ikke direkte vondt heller. Mer irriterende og trått kanskje. Tok en celleprøve, noe jeg syns var litt ekkelt. Fikk nesten litt panikk da jeg så at hun skulle bruke en liten børste, siden jeg hadde forventet meg noe ala en q-tip. Men alt i alt gikk det veldig bra! Fikk skryt av legen etterpå fordi at jeg hadde vært så rolig og avslappet både før og etter. Hun trodde nesten ikke på meg da jeg sa at det var min første undersøkelse! Ingen grunn til å grue seg, TS. Det kommer helt sikkert til å gå veldig greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på. Har aldri vært til GU og jeg er faktisk 25. Har hatt sex noen få ganger, men nå syns jeg det er så pinlig å komme til GU når jeg er såpass gammel, pluss når jeg har hatt så lite sex.

Spør de om sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg slenger meg på. Har aldri vært til GU og jeg er faktisk 25. Har hatt sex noen få ganger, men nå syns jeg det er så pinlig å komme til GU når jeg er såpass gammel, pluss når jeg har hatt så lite sex.

Spør de om sånt?

Da jeg var der, fikk jeg spørsmål om jeg hadde hatt sex tidligere. Grunnen til at hun spurte var fordi at hvis jeg hadde hatt sex, syns hun det var greit å ta en klamydia prøve samtidig med celleprøven.

Om det er standar prosedyre å spørre om det vet jeg ikke, men jeg vil tippe at de aller fleste leger spør om noe lignende.

Endret av idakaroline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...