Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 100% fast stilling i en jobb jeg trives i,men det er ikke innen utdanningen min. Jeg skulle gjerne jobbet som frilance frisør ved siden av, bare sånn av og til når jeg føler for det. Jeg vil jo ikke jobbe "svart" og vil derfor gjøre dette på riktig måte. Er enmannsforetak veien og gå da?

Hvordan blir det med skatt da, og hva med selvangivelsen? La oss si at jeg tjener så lite som 5000 i året ( siden dette er bare noe jeg vil gjøre nå og da) skal dette bli med i selvangivelsen ( jeg har ikke greie på det i det hele tatt). Må jeg betale skatt av disse 5 000 ? Må jeg ha regnskapsfører?

Er det i det hele tatt verdt å starte opp et enmannsforetak når man ikke har tenkt å jobbe så mye med "bedriften" ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min driver et enkeltmannsforetak ved siden av jobben.

Han betaler 36% skatt, og ja, han fører det opp på selvangivelsen og får dermed ikke skattepengene før i oktober.

Tjener du over 2000 kr netto må det føres opp i selvangivelsen. (Tror jeg.)

Du trenger ikke regnskapsfører, men du bør ha et oversiktig program der du kan føre inn på ulike poster. F.eks Excel.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Nytt nå er at hvis du tjener mindre enn 50 000 i året trenger du ikke fylle ut næringsoppgave, kun føre det opp direkte i næringsoppgaven.

Du blir heller ikke mva-pliktig med inntekt under 50 000.

Spørsmålet er jo om dette i det hele tatt vil være næringsinntekt. Vil du gå med overskudd? vil det bli tilstrekkelig omfang?

Men med en gang det defineres som næring vil du få bokføringsplikt, alle fradrag må dokumenteres med bilag. Frisører har vel plikt til å føre timebestillingsbok osv. Ved en så beskjeden inntekt er det viktigste å kunne sannsynliggjøre at inntekten ikke skulle vært rapportert som høyere (myndighetene har selvsagt fokus på svart omsetning)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt i samme baner som deg, ts. Jeg lager en del produkter på hobbybasis og kunne tenkt meg å selge litt for å få dekket materialbehovene. Det kommer ikke til å være snakk om noen særlig fortjeneste i det hele tatt, til det er rett og slett ikke produktene mine gode nok. Men jeg tenker at jeg nok skulle klart å få dekket kostnadene ved hobbyen.

Men så får jeg litt snev av angst når det kommer til regnskap, skjemaer, skatteregler osv, så jeg lar meg stoppe. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...