Gå til innhold

Katolske kirker i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor strengt er det i de katolske kirkene i Norge? I feks Spania så må jo mann dekke til skuldrer og ben når man skal besøke de, men er dette like strengt her i Norge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er like strengt. Kjoler opp forbi knærne er ikke tillatt, singleter eller tanktops er ikke tillat, man skal dekke seg til. Skuldre og ben :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det ikke er tillat? At man ikke kommer inn hvis man har kjole rett oppenfor knærna feks?

Noen flere med erfaringer ang dette? Det jeg hadde tenkt å ha på meg er en kjole som slutter rett over knærna med cardigan/bolero til, så ser anstendig kledd ut. Så har da de få cm over knærna noe å si?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du gå i.

Her er bilder fra en polsk kirkes hjemmeside:

ubranie1.jpg

ubranie2.jpg

ubranie3.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Om sommeren og i bryllup og slik har jeg sett bare skuldre og kjoler kortere enn knærene flere ganger. Så sant det ikke er snakk om dype utrigninger og veldig kort/trangt så kan jeg aldri forestille meg at det skal være noe problem. Har ikke vært ute for at det skal være noe spesielt annet i en norsk katolsk kirke i forhold til en protestantisk en med tanke på antrekk.

Skrevet

Det er ikke særlig strengt i Norge. Du skal helst dekke skuldrene og ha kjole som dekker til over knærne, men du kan vise litt bein. Mange som går med sandaler om sommeren. Jeg vil tro at det er slikt i de aller fleste kirker i Norge, ikke bare katolske.

Dette vet jeg fordi jeg er katolikk og gikk i messe hver søndag i 16 år ;)

Skrevet

Noen flere med erfaringer ang dette? Det jeg hadde tenkt å ha på meg er en kjole som slutter rett over knærna med cardigan/bolero til, så ser anstendig kledd ut. Så har da de få cm over knærna noe å si?

Det var det jeg hadde på meg i min katolske konfirmasjon. Det vil absolutt ikke være "støtende".

AnonymBruker
Skrevet

Takk for bra svar! Da kan jeg ha på meg dette uten å være nervøs for å få stygge blikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...