Gå til innhold

Hvordan unngå å la seg påvirke av andres kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger ikke et lavkarbokosthold, og har ingen umiddelbare planer om å gjøre det heller. Jeg spiser derimot sunt (slik jeg ser det), unngår stort sett sukker, men spiser noen ganger grove knekkebrød, poteter, byggris og fullkornspasta, og frukt hver dag. Selv ser jeg på mitt kosthold som sunt, og viktigst av alt, det er et kosthold som fungerer for meg.

Nå har det seg slik at jeg skal på ferie en uke med familien, og der er det et par som spiser lavkarbo. Jeg har ikke noe imot det at de gjør det, men de skal hele tiden si ting som "å nei, jeg kan ikke spise frukt" osv. og jeg merker selv at det påvirker meg. Jeg har absolutt ikke lyst til å kutte ut de 2-3 fruktene jeg koser meg med hver dag, men jeg blir rett og slett stresset av å høre på pratet deres. Det ville aldri falt meg inn å fortelle dem at jeg synes det er forferdelig ekkelt å spise fett bacon, men å påpeke overfor meg at karbohydrater er usunt er tydeligvis helt greit.

Så hvordan skal jeg unngå å bli for påvirket av deres begrensninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når folk begynner å se på bacon som sunt og frukt som usunt, så kan du med god samvittighet spise dine 3 daglige frukter. Frukt er ihvertfall dokumentert sunt! :)

• Liker 4
Skrevet

Når folk begynner å se på bacon som sunt og frukt som usunt, så kan du med god samvittighet spise dine 3 daglige frukter. Frukt er ihvertfall dokumentert sunt! :)

Både bacon og frukt er sunt i normale mengder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg følger ikke et lavkarbokosthold, og har ingen umiddelbare planer om å gjøre det heller. Jeg spiser derimot sunt (slik jeg ser det), unngår stort sett sukker, men spiser noen ganger grove knekkebrød, poteter, byggris og fullkornspasta, og frukt hver dag. Selv ser jeg på mitt kosthold som sunt, og viktigst av alt, det er et kosthold som fungerer for meg.

Nå har det seg slik at jeg skal på ferie en uke med familien, og der er det et par som spiser lavkarbo. Jeg har ikke noe imot det at de gjør det, men de skal hele tiden si ting som "å nei, jeg kan ikke spise frukt" osv. og jeg merker selv at det påvirker meg. Jeg har absolutt ikke lyst til å kutte ut de 2-3 fruktene jeg koser meg med hver dag, men jeg blir rett og slett stresset av å høre på pratet deres. Det ville aldri falt meg inn å fortelle dem at jeg synes det er forferdelig ekkelt å spise fett bacon, men å påpeke overfor meg at karbohydrater er usunt er tydeligvis helt greit.

Men du er da ikke sammen med dem hele tiden, bortsett fra den ferien dere var på? Eller?

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med lav-karbo fantastene er jo at de ikke klarer å skille mellom sunt og hva som ikke skal være del av et kosthold.

Bare fordi karbohydrater og da frukt ikke skal være et del av et kosthold, så kaller de det usunt. Det er jo løgner. Det er da ikke usunt bare fordi det ikke er del av deres kosthold.. Men det går det ikke an å diskutere på, fordi de sitter med sannheten! PRaise the lord.

• Liker 1
Skrevet

Problemet med lav-karbo fantastene er jo at de ikke klarer å skille mellom sunt og hva som ikke skal være del av et kosthold.

Bare fordi karbohydrater og da frukt ikke skal være et del av et kosthold, så kaller de det usunt. Det er jo løgner. Det er da ikke usunt bare fordi det ikke er del av deres kosthold.. Men det går det ikke an å diskutere på, fordi de sitter med sannheten! PRaise the lord.

Det finnes ulike grader av lavkarbo, og ulike grader av sunt.

Jeg spiser lavkarbo, men forteller ikke andre at frukt ikke er sunt eller bra for dem.

Alt handler om den totale "summen" av det man spiser. Spiser man fett OG karbohydrater, kan det føre til vektøkning. Kutter man en av dem, ja da kan det føre til vektreduksjon.

- Å kutte fett og dermed telle kalorier, er en typisk WeightWatchers/Grete Roede-måte å gå ned i vekt på.

- Å kutte karbohydrater er i stil med Atkins/South Beach/Fedon/ketogen-måte å gjøre det samme på.

Hvorfor skal ett menneske bestemme for hele menneskeheten at EN av disse måtene er korrekt? :vetikke:

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Hva med å la dem spise det de vil, og selv spise det du vil - uten å måtte ta innover deg deres ytringer om ditt kosthold?

Du må ikke la deg påvirke kun fordi de prater om det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ett menneske bestemme for hele menneskeheten at EN av disse måtene er korrekt? :vetikke:

Nei det skjønner ikke jeg heller =)

Det jeg mente var at si at jeg promoterer suppe-diett og sier at knekkebrød er usunt. Det er jo ikke usunt fordi det ikke hører til min diett. Det er bare ikke del av den. Selv om man går ned i vekt av suppe-diett så betyr jo ikke det at det er sunt =)

Lavkarbofolk: frut er ikke sunt. Jo det er jo sunt, men dere har det ikke som del av deres kosthold, da dere går ned i vekt uten høy karbo.

Ned i vekt er ikke ensbetydende med at man er sunn, sånn sett. Frukt er jo sunt uansett hvordan man vrir og vender å det =)

AnonymBruker
Skrevet

Hvem daua og gjorde deg til Gud?

pass ditt eget kosthold du,så passer jeg mitt. Sjalu fordi enkelte faktisk klarer å leve på lavkarbo og gå ned i vekt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

pass ditt eget kosthold du,så passer jeg mitt. Sjalu fordi enkelte faktisk klarer å leve på lavkarbo og gå ned i vekt?

Problemet i dette tilfellet er jo nettopp at ts sin familie ikke passer sine egne saker, men kommenterer det ts spiser som usunt selv om det ikke er det - for henne!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok noen som ikke klarte å holde seg bort fra personlige angrep her? Jeg vet ikke hvorfor men jeg tar det som et tegn at jeg provoserte deg.

Jeg sier jo bare at frukt er sunt uansett, og at selv om man går ned i vekt på f.eks suppediett, pulverdiett osv, er jo ikke det ensbetydende med at man er sunn.

Hva var det egentlig som gjorde deg så irritert at du fant ut at du ville gå personlig på meg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi er ikke sammen hele tiden (det hadde jeg ikke orket), det er bare denne ferien om noen uker. Likevel merker jeg at jeg gruer meg til alt maset om mat. Selv vet jeg at jeg er lettpåvirkelig, og at jeg også burde la så mye som mulig være "ja-mat" da det bare baller på seg hvis jeg begynner å kutte ut ting.

Selvfølgelig lar jeg dem spise hva de vil, det er jo litt av det som er poenget. Jeg kommenterer ikke deres mat, de kommenterer min på en slik måt at jeg får dårlig samvittighet av å spise (det jeg ser på som) sunne ting.

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk skulle være sjalu på hverandre? Det er fullt mulig å gå ned i vekt uansett om man spiser lavkarbo eller vanlig ("høykarbo" klinger ikke så godt, å ikke spise lavkarbo innebærer ikke nødvendigvis å stappe i seg karbohydrater til enhver tid).

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede gjort det viktigste: Du er oppmerksom på påvirkningen fra dem og reflekterer omkring det. Det er ingen grunn overhodet til å få dårlig samvittighet for å spise en fersken eller et eple til dagen, tvert i mot.

Vi vet fortsatt ikke noe om langtidsvirkningene av ekstreme lavkarbo-dietter, dessverre. Så hvorvidt det de driver med faktisk er sunt er diskutabelt.

Spis maten din med god samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man går sikkert ned i vekt av lavkarbo, men om det er sunt kan diskuteres. Jeg har studert idrett og ernæring, og de aller fleste foreleserne rister på hodet av lavkarbo-hysteriaen. Et balansert kosthold består av karbohydrater, fett og proteiner. Problemet er at folk ikke klarer la være å fråtse, og må ty til ekstremvarianter for å bli slanke. Fysisk aktive mennesker tåler en god del karbohydrater. Selv har jeg vært balansert og slank hele livet, og spiser veldig mye karbohydrater. Jeg tør påstå lavkarbo-folk i mange tilfeller har vrangforestillinger om hva som er sunt eller ikke. For meg er bacon uaktuelt å spise, men frukt spiser jeg flere ganger til dagen. Samme med poteter, ris, pasta osv.

Stå på ditt TS, ditt syn på mat høres mye mer fornuftig ut enn deres:)¨Å gå ned i vekt og å være sunn er ikke det samme.

Gjest Vettel
Skrevet

Synes det er mye verre med de som skal absolutt ha boller, kaker, kjeks, brus, MINST en gang om dagen. Og blir superfornærme når jeg ikke vil ha.

Og jeg er svak i sjela og sier ja til slutt....

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare be de slutte å kommentere hva du spiser? Er det så vanskelig?

AnonymBruker
Skrevet

Haha, hvis noen hadde kommentert frukt som usunt til meg så hadde jeg ledd så høyt og lenge at de tok hintet og holdt kjeft. Alt dette lavkarbo-hysteriet høres rett og slett tåpelig ut. Alt med måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, hvis noen hadde kommentert frukt som usunt til meg så hadde jeg ledd så høyt og lenge at de tok hintet og holdt kjeft. Alt dette lavkarbo-hysteriet høres rett og slett tåpelig ut. Alt med måte.

Enig, i tillegg hadde jeg grafset i meg alt mulig av livsfarlige karbs rett foran trynet deres :skratte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Helt enig med deg Vettel. Ganske kjedelig å bli ""tvunget"" til å spise usunne ting.

Jeg får prøve å få dem til å innse at det ikke er så kult at de snakker om "min mat" som nei-mat. Men jeg har ikke noe behov for å le av utsagnene deres og skape dårlig stemning, det er tross alt familie det er snakk om.

Det er heller ikke slik at jeg eller de har noe behov for å gå ned i vekt, de har bare funnet ut at dette fungerer for dem (så for min del må de gjerne holde på), det er bare det at jeg ikke vil bli negativt påvirket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...