Pludre Skrevet 14. november 2003 #1 Skrevet 14. november 2003 Hei Var på barseltrening idag, og vi holdt på i over en time. Strakk godt ut gjorde vi også, men nå har jeg vondt i hele meg omtrent Verst er det i beina, og når jeg går NED trapper så kjennes det ut som om beina skal svikte under meg :o Skikkelig ekkelt med andre ord !!! Også jeg da, som skal spille bowlingturnering i morra !! :o :o Syns jeg ser det for meg, går frem for å kaste, og idet jeg bøyer knærne sviker alt under meg !! Er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan få vondtene vekk til i morra, om ikke annet begrense dem ?? Please !!?? Håper noen har gode råd til meg, for det begynner å haste Hilsen Pludre som er lettere invalid
Tusenfryd Skrevet 14. november 2003 #2 Skrevet 14. november 2003 Gå. Gå rolig - hold deg i bevegelse. Musklene dine er stive og støle, da må du myke dem opp igjen - og det gjør du ved å bruke dem. Neste gang du trener, så ta en banan når du er ferdig, da får du magnesium i deg og det er godt for musklene. Uttøying: Vel, det må skje mens musklene er varme - altså at du nå beveger deg så musklene blir varme, eller tar en ekstra tøying etter trening. Men det er altså ikke bevist at uttøying hjelper mot stølhet. Men det er deilig, da - og man kjenner seg smidig etterpå. Men stølhet gir seg etter noen ganger. Jeg var alltid støl før - nå blir jeg det aldri.
Salt Skrevet 15. november 2003 #3 Skrevet 15. november 2003 Dette er nok for sent til at det virker, men når du dusjer etter trening, prøv å dusje i vekselvis varmt og kaldt vann. Det hjelper!
Arketypen Skrevet 16. november 2003 #4 Skrevet 16. november 2003 Man er støl fodi musklene ved trenig blir delvis ødelagt, dvs fibrene blir slitt av. Kroppen reagerer på denne blastingen ved å bygge seg opp til over det nivået du var på... Det er derfor ingen ting som fungerer helt for å bli kvitt det, men fysisk aktivitet, og annet som gjør musklene varme, dvs blod strømmer til musklene, vil gjøre deg bedre når du er varm... Man blir mindre støl etterhvert som man kommer i bedre form. Tusenfryd: At du ikke her noe støl betyr at du ikek blir i BEDRE form , da du har stagnert litt på balstningen du gir kroppen. Men du vedlikeholder det nivået du er på.
Gjest lenej Skrevet 16. november 2003 #5 Skrevet 16. november 2003 hei... Du blir gangsperr når musklene blir utsatt for uvant belstning... både som Arketypen sier, ved at fibrene blir litt ødelagt. og også, hvis det har vært såpass tungt til muskelen at den har arbeidet anaerobt, dvs uten tistrekkelig tilførsel av oksygen. Du vil da få et restprodukt i muskelen i form av melkesyre. For å bli kvitt dette trengs oksygen, dvs at muskelen blir aktivisert slik at blodgjennomstrømmningen tilfører nok oksygen til å bryte ned melkesyren. I tillegg vil det ta litt tid før muskelfibrene er gjenoppbygd. Men gled deg over dette, når alt er på plass igjen, er muskelen sterkere enn den var, og du er på vei mot bedre form!!!Gangsperr vil du oppleve ved all fysisk belastning som er tyngre enn den du er vant med, eller hvor du bruker muskler som ikke har vant til den type aktivitet.Er du f.eks vant til å sykle, og så plutselig jogger en tur ,vil du bli stiv i muskelen på forsiden av leggen... selv om kondisen var bra i utgangspunktet.... Derfor er det bra å bytte mellom ulike aktiviteter jevnlig, slik at alle muskelen i den fantastiske kroppen vår får rørt på seg!!! Det beste rådet jeg kan gi deg mot gangsperr er moderat fysisk aktivitet, gå en tur, bli varm, ta en god dusj og tøy forsiktig.Tøyingen vil ikke gjøre noe direkte med gangsperren, men er med på å oppretholde muskelens lengde....Lykke til videre med treningen!!!
Tusenfryd Skrevet 17. november 2003 #6 Skrevet 17. november 2003 Tusenfryd: At du ikke her noe støl betyr at du ikek blir i BEDRE form , da du har stagnert litt på balstningen du gir kroppen. Men du vedlikeholder det nivået du er på. Eeehhh... jeg sa vel ikke at fordi jeg ikke lenger er støl, så er jeg i bedre form? Det bare gir seg etter noen ganger. Annerledes bruk av musklene fx. Ta spinning. Første gang jeg trente slik, så kunne jeg ikke gå etterpå. Etter noen ganger hadde kroppen vent seg til den måten å trene på, og jeg blir ikke lenger støl. Om jeg er i bedre form - vel... jeg tror vel egentlig ikke det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå