Admiralen Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Har to barn med min eksmann hvor vi har hatt en gradvis nedtrapping på daglig omsorg, hvor planen har vært at jeg skal overta den fullt i løpet av sommeren. Da åpner det seg en mulighet for meg til å flytte med min kjærste til en annen by. Riktignok ikke langt unna, men nok til at min eks ser på det som upraktisk i forhold til samvær. Vi ser mot en mulig rettsak for å avgøre dette. Har noen her vært gjennom noe liknende? Isåfall, hva legges vekt på i rettsalen, hvilke spm blir stilt og hva er vanlig utfall når begge foreldrene vil ha daglig omsorg og er like resurssterke? Tips og erfaringer taes imot med stor takk!
Admiralen Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2011 Begge skal flytte ut av byen med hver sin kjærste og begge ønsker daglig omsorg for barna. Trenger å orientere meg om hva en rettsal legger vekt på. Har du erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Hei, jeg har ikke vært borti samme situasjon som deg, men noe liknende og lest det som finnes å lese om erfaringer omkring slike situasjoner. Hadde det kun vært du som skulle flytte til en annen by hadde nok saken vært klar dersom barnefar hadde gått til sak og ville ha fast bosted,- du hadde kommet tapende ut av en slik sak dersom det ikke er noe riv ruskende galt med barnefar. Stabilitet og slippe miljøskifte for barna er det viktigste i retten. Siden dere begge skal flytte vekk fra barnas nåværende miljø og begge krever fast bosted vil jeg råde dere til å forsøke å komme til enighet utenfor rettssalen. Hvis dere begge i utgangspunktet stiller likt er dette ren bingo. Mor har absolutt ingen fortrinn i dag. Jeg vil tro at den som evner å skape størst grad av stabilitet og ro for barna "vinner". Det vil bli oppnevnt en sakkyndig som gir sin vurdering til dommeren, og dommen gjenspeiler nesten alltid det den sakkyndige har anbefalt. Det har jo også noe å si hvor gamle barna er. Jeg vil uansett fraråde på det sterkeste å involvere barna i prosessen, i hvertfall hvis de ikke er så store enda. Det setter dem i en meget vanskelig situasjon og de stilles ovenfor et valg mellom foreldrene som de må slippe å ta stilling til. Min eks holdt på slik ift vårt barn og pga det trakk jeg saken som jeg vet med rimelig sikkerhet at jeg hadde vunnet. Jeg kunne bare ikke gjennomføre det når jeg så hvor preget barnet mitt ble. Jeg har også fått ny kjæreste etter bruddet med barnefar, og jeg informerte han ganske tidlig om at hvis det noen gang ble snakk om at vi skulle flytte sammen så måtte han innfinne seg med å flytte dit jeg bodde, pga barnet mitt. Jeg hadde ikke trengt å si dette til han, det tok han faktisk som en selvfølge. Jeg må si at jeg blir litt betenkt av alle som involverer seg med kjærester som ikke har den samme innstillingen... 1
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Begge skal flytte ut av byen med hver sin kjærste og begge ønsker daglig omsorg for barna. Trenger å orientere meg om hva en rettsal legger vekt på. Har du erfaring? Denne forstod jeg ikke. Du nevnte gradvis nedtrapping av samvær, men samtidig synes det som om far ønsker daglig omsorg. Er dette riktig oppfattet ?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 Hvor gamle er barna? Hvorfor gradvis nedtrapping av samvær hvis far ønsker full omsorg? Har denne nedtrappingen foregått mot hans vilje da? Og hvorfor i all verden vil dere begge flytte ut av byen? Er det pga nye kjærester?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå