Gå til innhold

har vondt..føles ut som det er i eggstokkområdet...hva er d?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lolita..

jeg er ikke gravid...går på p pilller..men har vondt i halve magen og nedover mot vaginaområdet....eggstokkene....hva kan det være?(har hatt vondt i ei uke).....klerer heller ikke holde magen "inn".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderjenta

Hvis du har hatt smerter på samme sted over såpass lang tid, synes jeg du skulle tatt en tur til legen. Hvis noe er galt i med eggstokker/eggledere kan det få store konsekvenser - viktig å sjekke opp i så noe kan gjøres. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som cyster for meg, har hatt det flere ganger og det er helt ufarlig, men vanvittig vondt - min tro er også at p-piller kan føre til det. Så ta deg en tur til legen.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som en clamydia-infeksjon du har gått litt lenge med, kanskje noen måneder.

Du får da resept på pencillin, og partneren din må også behandles.

Det kan også være en urinveisinfeksjon som har spredd seg til nyrene, altså nyrebekkenbetennelse - men da føler du deg slapp, får feber osv. i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som cyster for meg, har hatt det flere ganger og det er helt ufarlig, men vanvittig vondt - min tro er også at p-piller kan føre til det. Så ta deg en tur til legen.

Atmi

Etter hva legen sa til meg - så kunne p-piller "stagnere" cyster....

Men jeg vet ikke - det kommer vel an på merke, osv vil jeg tro.

Følg rådet til Huldre-Lise - gå til legen og få sjekket det.

Bedre med en gang for mye, enn en gang for lite. (Kan jo i verste tilfeller få alvorlige konsekvenser)

La oss høre hvordan det går da!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva legen sa til meg - så kunne p-piller "stagnere" cyster....

Men jeg vet ikke - det kommer vel an på merke, osv vil jeg tro.

Følg rådet til Huldre-Lise - gå til legen og få sjekket det.

Bedre med en gang for mye, enn en gang for lite. (Kan jo i verste tilfeller få alvorlige konsekvenser)

La oss høre hvordan det går da!

*klem*

Ja, legen sier det - derfor jeg sa MIN tro er..... for jeg tror ikke på legen når jeg opplever noe som motbeviser det :) Men - for all del, ikke sikkert det er cyster dette her, bare min erfaring at det svært ofte er cyster når kvinner har vondt i underlivet, med mindre der er betennelse, clamydia eller liknende. Ikke noe mer. Derfor jeg sa hun burde gå til legen å undersøke det.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville oppsøkt legevakta dersom det ikke gir seg.

Fulgte ei venninne med sterke smerter til legevakta for noen år siden, hun ble lagt inn på sykehus med det samme - da var det en infeksjon som hadde satt seg i livmoren.

En clamydia kan også bli veldig betent om du har gått med det en tid - har du smerter som vedvarer, så kom deg til legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita..

hva er egentlig cyster?...kan clamydia infeksjon komme av seg seg uten at jeg har hatt samleie......dessuten..jeg er bare fjorten år.

lolita..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - da har du definitivt ikke clahmydia, det smitter seksuelt, ved samleie.

Det kan kanskje være ømhet ved eggløsningen midt mellom to menstruasjoner, men her er jeg ikke sikker. Det spørs hvor vondt du har...

Må du ofte på toalettet, er det mest sannsynlig en urinveisinfeksjon, som holder på å utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Da må du på pencillin.

Jeg hadde skikkelig vondt da jeg var tretten, fjorten når jeg hadde menstrasjon - nesten som mini-rier - men det gikk over av seg selv etter ett år cirka - men du har kanskje ikke menstruasjon nå...

Gå inn på www.kvinnelegen.no - der kan du stille spørsmål til legen, det er (var i alle fall) gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolota..

det føles ut som jeg har vondt en plass....som en kul nesten...minikul....veldig liten kul...samma d...men det vondt når jeg går...noen ganger føles det ut som at jeg må på do rett etter jeg har gått på do....rart....men det føles ubehagelig over hele eggstokkområdet/magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner mine mens-smerter da jeg var fjorten - uten at jeg skal si noe sikkert. Jeg måtte legge meg rett ut, på rygg, og legge press på magen med (den gang) kassettspilleren - altså noe tungt og hardt, for å holde ut... Men det verste gikk over i løpet av en halv dag, cirka...

Hvis det varer mer enn et døgn, synes jeg du skal komme deg til lege. Som sagt, det kan være urinveisinfeksjon.

Hva sier moren din, eller andre voksne? Du må fortelle om smertene, så får du sikkert hjelp til å komme deg til legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig cyster?...kan clamydia infeksjon komme av seg seg uten at jeg har hatt samleie......dessuten..jeg er bare fjorten år.

lolita..

En cycte er somregel at folikkelen - det som egget ligger inne - det blir ikke løst opp som det skal og det fylles med vann og lager en slags godartet svulst som kalles cyste. Det er ikke farlig i det hele tatt, det er bare vann. Men ved bruk av p-piller skal man ikke egentlig ha eggløsning, derfor sier legene at p-piller hjelper mot cyster. Har man ikke eggløsning vil man jo heller ikke ha noen folikkel som kan bli ødelagt, fordi at dette skjer under eggløsning.

Det som derimot er - er at noen kan noen ganger få eggløsning selv om de bruker p-piller., Det kan være de tar de litt uregelmessig eller kanskje de ikke virker helt som det skal. P-piller inneholder veldig mye hormoner - og min tro er at disse hormonene ødelegger hormonbalansen i kroppen og derfor har en medvirkende årsak til at mange unge jenter får cyster. Når hormonene ikke virker helt som de skal klarer ikke kroppen skille ut restene etter eggløsning slik det er meningen. Dette er grunnen til at jeg sier at jeg ikke alltid tror på legen - men det er fra et alternativt ståsted, mange leger vil si at jeg prater sprøyt.

Uansett syns jeg du skal ta en tur til legen og se om det er en cyste du har fått. For hvis du går med den blir den kanskje bare vondere, og det er alltid greit å få det bort.

For å presse deg litt til å ta den turen til legen kan jeg fortelle deg at jeg en gang hadde slik - jeg gikk i lang lang tid - og da jeg til slutt fant ut hva det var, da hadde det faktisk blitt farlig. Få deg en ultralyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være en betennelse/infeksjon i livmoren, jeg hadde antagelig det for halvannen måned siden. Jeg bruker spiral, noe som øker sjansen for en slik endiometritt. En penicilinkur løste problemet. Som regel er det noe relativt uskyldig, men få det sjekket ut, du!

Ingenting er verre enn å gå rundt og engste seg. Det vet jeg alt om... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...