Gå til innhold

Trene når man er støl og virkelig ikke har lyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut å jogge snart, og er ganske støl i låra noe som ikke akkurat øker den allerede labre treningslysten..

Noen som har noen motiverende ord å komme med? Eventuelt noen stygge "hvis ikke du trener så blir du feit" kommentarer? (For min del hjelper nemlig det også... hahah)

Trenger SÅRT motivasjon til å komme meg ut på joggetur idag..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du føler deg helt fantastisk etterpå! Både pga endorfinene, og fordi du faktisk vant over deg selv! Du klarte det! Du klarer alt! ;)

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hvis du er en pyse så kan du sette deg ned i sofaen å se på Oprah og nyte en svær melkesjokolade å synes synd på deg selv.

Er det kroppen eller hodet som bestemmer hva som skal skje? Kom deg ut å tren, og la de pysete unnskyldningene ligge.

:gjeiper:

Skrevet

Jeg kom meg ut, løp løypa mi, og er skikkelig fornøyd! :) Lurer på hvor støl jeg er imorgen, haha!

Skrevet

Flink du er!! :) ta deg en dag treningsfri i morgen, har du fortjent :)

Skrevet

Syns ofte det er godt å trene når jeg er støl, gjerne mindre støl dagen derpå, virker som det får slaggstoffene ut av muskulaturen.

Skrevet

Idag blir det nok ikke trening, gitt... Utrolig støl, klarer nesten ikke gå, ser litt morsomt ut! Skal forsåvidt vaske hele huset da, så får ta det som trening! Og for ikke å snakke om at jeg skal hive meg på syklen til skole snart.. Hurra :fnise:

• 3 uker senere...
Skrevet

Uff, nå står jeg ovenfor samme problemstilling igjen :fnise:

Begynt med 30 Day Shred som et ekspriment for å se hvor effektivt det faktisk er... Idag er dag 2, og det frister IKKE ettersom legger/rumpe er helt utkjørte fra igår, men som sagt.. Tar det som et body transformation ekspriment: jeg er testkanin og jillian får bli min trener.. Får rett og slett bare overbevise meg selv om at det er for forskningen... :fnise: Heldigvis er det bare tyve minutter trening, men DANG.. Vondt. 29 dager igjen, også får jeg begynne på No More Trouble Zones og Banish Fat Boost Metabolism annenhver dag...

I allefall: Nå har jeg SKIKKELIG vondt i lår/legger, og nå skal jeg sette igang med samme jævelskap som fikk meg hit... Ønsk meg lykke til! (jeg trenger det :sjenert: )

AnonymBruker
Skrevet

Unn deg noe gøy etter treningen. Hvis du bare gjør en dag av 30 Days Shred kan du se en episode av favoritt serien din på nett.

Jeg har gjennomført 30 Days Shred så jeg hvor hard det å trene den DVD-en.

Skrevet

Unn deg noe gøy etter treningen. Hvis du bare gjør en dag av 30 Days Shred kan du se en episode av favoritt serien din på nett.

Jeg har gjennomført 30 Days Shred så jeg hvor hard det å trene den DVD-en.

Unner meg en god dusj jeg :fnise: Svetter jo som FY! Skal gjøre ferdig alle 30 dagene tenker jeg.. Dette var jo bare dag 2, så stølheten går sikkert over etter hvert, men FYTTIKATTA... De styrkeøvelsene (idag prøvde jeg med vekter og) ble bare verre idag! Særlig den der hvor man står med spredde bein og "gynger" fra side til side mens man løfter vekter foran øynene.. Klarte rett og slett ikke gjennomføre de pga jeg var så støl at jeg gjorde cardio istedet mens de holdt på med det!

GRUER meg til jeg skal på level 2 og level 3, men gleder meg til jeg er ferdig med hele.. Tar det som et ekspriment på hvor mye kroppen klarer å forandre seg på 30 dager både på utseende, styrke og utholdenhet jeg... Da blir det liksom en grunn til å gjøre det :fnise: Gruer meg til imorgen jeg..

Skrevet

Jeg må bare si at den virkelig er effektiv den dvden!! Jeg gjennomførte og ble veldig mye strammere i kroppen! Gikk bare ned 1,5kg da, men alle spurte om jeg hadde slanket meg ;)

Skrevet

Jeg må bare si at den virkelig er effektiv den dvden!! Jeg gjennomførte og ble veldig mye strammere i kroppen! Gikk bare ned 1,5kg da, men alle spurte om jeg hadde slanket meg ;)

Gjorde du det HVER dag? Hvis ja: HVORDAN I ALL VERDEN? Jeg har så vondt og går som ei gås :fnise: Går stølheten over?... :klo:

Skrevet

Hmm.. jeg tror ikke på å dra ut på trening når man IKKE har lyst. Selv trener jeg bare når jeg vil, og på den måten blir det for meg noe lystbetont:) Og sikkert noe jeg har oftere lyst til enn om jeg hadde tvingt meg selv til det.

Såå, hva med å droppe den turen hvis det virkelig ikke er noe du ønsker?

Skrevet

Ser over her at dette er noe du gjør som et "ekspriment". Da blir det noe annet, og jeg skjønner at du ønsker å gjennomføre treningsøkta! Da må du bare være sta, frøken!;D

Skrevet

Gjorde du det HVER dag? Hvis ja: HVORDAN I ALL VERDEN? Jeg har så vondt og går som ei gås :fnise: Går stølheten over?... :klo:

Hvorfor i all verden glemmer folk alt de har lært på skolen når de får løfter om en fantastisk kropp på 30 dager?

Alle burde ha lært dette på skolen: Når du er støl, så er det fordi du har drevet med aktivitet som er hardere enn det musklene er vant til. Dette har forårsaket rupturer i muskulaturen, og du kjenner deg støl. Musklene vil bygge seg opp sterkere enn de var som følge av stimulusen du har gitt dem, men bare hvis du gir kroppen din nok hvile.

Om du presser deg til å jogge når du kjenner deg støl så er det det samme som å bedrive overtrening. Du bryter ned kroppen mer enn du bygger den opp, og holder du på med det lenge nok vil du ende opp skikkelig overtrent og måtte ta det med ro i en lang periode, gjerne flere måneder.

Nøkkelordene er "trening" OG "restitusjon", ikke bare "trening". Trening fungerer dårlig hvis du ikke får nok restitusjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men stølhet betyr ikke at du ikke er restituert nok til å ta en økt i seg selv.

Skrevet

Men stølhet betyr ikke at du ikke er restituert nok til å ta en økt i seg selv.

Det er selvsagt grader av stølhet, men om man er skikkelig støl bør man absolutt ikke trene. Er det mer sånn at man kjenner deg godt i muskulaturen at man trente i går kan man ta en rolig økt, men man bør ikke trene hardt. Men hvorfor ikke heller ta en hviledag og heller ta i mer neste dag?

Poenget mitt er: Man får netto best og mest framgang hvis man gir kroppen tid til å restituere seg mellom øktene. Her er det underforstått at man øktene også ikke er lengre enn at man restituerer seg greit på én dag, kanskje to av og til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt grader av stølhet, men om man er skikkelig støl bør man absolutt ikke trene. Er det mer sånn at man kjenner deg godt i muskulaturen at man trente i går kan man ta en rolig økt, men man bør ikke trene hardt. Men hvorfor ikke heller ta en hviledag og heller ta i mer neste dag?

Poenget mitt er: Man får netto best og mest framgang hvis man gir kroppen tid til å restituere seg mellom øktene. Her er det underforstått at man øktene også ikke er lengre enn at man restituerer seg greit på én dag, kanskje to av og til.

Er det greit å jogge 7 km i rolig tempo, la oss si 5 dager i uka, om man ikke er støl eller noe?

Skrevet

Er det greit å jogge 7 km i rolig tempo, la oss si 5 dager i uka, om man ikke er støl eller noe?

Hvis du ikke kjenner deg særlig sliten etter forrige økt så skulle det gå greit. Imidlertid høres ikke dette ut som et opplegg for å få optimal framgang.

Du bør variere lengden på øktene og intensiteten. Da skulle jeg tro det også vil bli artigere. F. eks. kan en av øktene være kort og med høy intensitet, ikke hele veien, men du kan f. eks. gi litt på i små motbakker og få pulsen høy, så kan de andre øktene heller være rolige men variere litt i lengde.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kjenner deg særlig sliten etter forrige økt så skulle det gå greit. Imidlertid høres ikke dette ut som et opplegg for å få optimal framgang.

Du bør variere lengden på øktene og intensiteten. Da skulle jeg tro det også vil bli artigere. F. eks. kan en av øktene være kort og med høy intensitet, ikke hele veien, men du kan f. eks. gi litt på i små motbakker og få pulsen høy, så kan de andre øktene heller være rolige men variere litt i lengde.

Har du et konkret forslag til en "optimal" jogge-uke? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...