AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Hei. Jeg sliter litt med mareritt, ofte er de så ille at jeg våkner av mine egne skrik. Som regel innebærer det ting jeg ikke ser; spøkelser og ånder som får ting til å bevege seg i tomme rom etc., hunder som løper etter meg, like, død og generell dårlig stemning. Noen som har tips og råd som kan gjøre det hyggeligere å sove? Vet at man ikke skal spise store måltider før man legger seg, og det unngår jeg jo. Føler at drømmene setter stemningen på dagen, så når jeg drømmer dritt føler jeg meg som regel utslitt og deprimert.
HiCog Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Hei. Jeg sliter litt med mareritt, ofte er de så ille at jeg våkner av mine egne skrik. Som regel innebærer det ting jeg ikke ser; spøkelser og ånder som får ting til å bevege seg i tomme rom etc., hunder som løper etter meg, like, død og generell dårlig stemning. Noen som har tips og råd som kan gjøre det hyggeligere å sove? Vet at man ikke skal spise store måltider før man legger seg, og det unngår jeg jo. Føler at drømmene setter stemningen på dagen, så når jeg drømmer dritt føler jeg meg som regel utslitt og deprimert. I en grøsser hvor det er mye action er det ikke lenger skummelt for meg. Når motstander kan bekjempes er den på en måte normalt og fokuset kommer på løsningen ikke på frykten. Jeg overførte prinsippet til drømmer og begynte å sloss mot skumle ting i drømmene. Det ble til spennende actioneventyr istedet hvor jeg denget alt som var. Har ikke vært plaget av mareritt siden den tid. Tenk deg at neste gang du drømmer om spøkelser tar du frem spesialbriller og ditt nye ghostbuster gevær for å lager krem av beistet. Så følger du opp med å lete etter flere. Den innstillingen kan nok ha en effekt på hvordan drømmene dine vil foregå. Hvis marerittene har mer diffuse elementer enn en motstander som et spøkelse eller en hund må du bare tilpasse deg og finne ut hva slags løsningsorientert metode du kan bruke for å påvirke situasjonen til det bedre. En av hovedteoriene på hvorfor vi har drømmer er nettopp at det er øvelse. Det du tenker og opplever vil nok reflekteres i dine drømmer samt hvordan du håndterer eller ønsker å håndtere situasjoner. Ellers ville jeg vel rådet deg til å søke litt på nett eventuelt kontakte psykolog eller noe i den duren. 1
Mann 42 Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 I en grøsser hvor det er mye action er det ikke lenger skummelt for meg. Når motstander kan bekjempes er den på en måte normalt og fokuset kommer på løsningen ikke på frykten. Jeg overførte prinsippet til drømmer og begynte å sloss mot skumle ting i drømmene. Det ble til spennende actioneventyr istedet hvor jeg denget alt som var. Har ikke vært plaget av mareritt siden den tid. Tenk deg at neste gang du drømmer om spøkelser tar du frem spesialbriller og ditt nye ghostbuster gevær for å lager krem av beistet. Så følger du opp med å lete etter flere. Den innstillingen kan nok ha en effekt på hvordan drømmene dine vil foregå. Hvis marerittene har mer diffuse elementer enn en motstander som et spøkelse eller en hund må du bare tilpasse deg og finne ut hva slags løsningsorientert metode du kan bruke for å påvirke situasjonen til det bedre. En av hovedteoriene på hvorfor vi har drømmer er nettopp at det er øvelse. Det du tenker og opplever vil nok reflekteres i dine drømmer samt hvordan du håndterer eller ønsker å håndtere situasjoner. Ellers ville jeg vel rådet deg til å søke litt på nett eventuelt kontakte psykolog eller noe i den duren. Ja, drømmer om monstre behøver ikke være mareritt. Jeg har hatt veldig spennende drømmer om f.eks monsteret fra "Alien", der jeg slett ikke var redd eller et jaget offer. Dvs, jeg var jaget, men ikke på marerittmåten, der man ikke kommer av flekken og våkner, dyvåt av svette like før man blir tatt. Jeg fant alltid en utvei, en åpning som lot meg slippe unna, et våpen som lot meg vinne, eller noe annet, og var alltid et par skritt foran det tåpelige, morderiske monsteret. Spennende, men på en jublende måte, om du skjønner. Noen kulturer, som ikke skiller så skarpt mellom drømmer og virkelighet som vi gjør, anser at man kan lære ganske viktige ting i drømmene sine, og de har, etter det jeg har lest, også bevart evnen til å påvirke sin egen atferd i drømmene. Så i stedet for å flykte fra den skumle heksa, kan man forsøke å snakke med henne, og lære noe av henne. (Jeg tror ikke riktig at skumle hekser i drømmer vet noe som barnet ikke vet, men det ligger et element av kontroll i dette, og det er det viktigste.) Freud sa at drømmer er kongeveien til det underbevisste, og drømmer kan fortelle deg mye om deg selv. Hvis du er villig til å ta dem frem og studere dem. Psykoanalyse er en måte, men en drømmedagbok er ikke galt, det heller. Jeg skrev en slik da jeg var i tenåra, og det var ganske interessant. Jeg hadde den på nattbordet, og når jeg våknet fra en drøm, skrev jeg ned det jeg husket, før jeg glemte det bort igjen.
HiCog Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 Freud sa at drømmer er kongeveien til det underbevisste, og drømmer kan fortelle deg mye om deg selv. Hvis du er villig til å ta dem frem og studere dem. Psykoanalyse er en måte, men en drømmedagbok er ikke galt, det heller. Jeg skrev en slik da jeg var i tenåra, og det var ganske interessant. Jeg hadde den på nattbordet, og når jeg våknet fra en drøm, skrev jeg ned det jeg husket, før jeg glemte det bort igjen. Freud sa mye rart uten å ha belegg for det da. Psykoanalysen er området av psykologien som er mest fylt med overtro uten støtte i data. De nye teoriene på drømmer er at det er simulering for øvelse. Forskere vekket folk i REM søvnen hvor det er størst kjangse for at de drømmer. Personene hadde før de la seg spilt en masse doom (dataspill). Det viste seg at de drømte om spillet på et taktisk passende nivå i forhold til hvor gode de var. I dag drømte jeg to drømmer selv faktisk. Ble vekket av klokka og la meg igjen. :gjeiper: Før jeg la meg tenkte jeg masse på en jente og jeg endte faktisk med å drømme om meg og henne. En drøm om sosial interaksjon hvor jeg forsøkte å fremstå bra når jeg var på besøk hos henne. Neste drømmen var om en båttur sammen med noen bekjente. Også en sosial interaksjon drøm hvor jeg først forsøkte å knytte bånd for å bli med på turen deretter for å få den gode plassen min ombord som hadde blitt lovet til meg. Uten å skape et dårlig sosialt miljø ved tanke på at det var andre som også villa ha plassen. For meg virker altså teorien om virkelighetsimulering god. Du kan teste fremgangmetoder uten risiko. At drømmer lærer deg ting uavhengig om du aktivt prøver å lære av dem passer med evolusjonsteorien også. Ellers er det vel slik at karakterer som du tenker på eller du har opplevd ting sammen gjerne dukker opp. Særlig negative og menn siden 80% av drømmer faktisk har et negativt scenario, (kanskje på grunn av læringsverdien) og menn dukker oftere opp som det negative element.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Mitt tips er å akseptere drømmene som tegn frra underbevistheten. Akseptere at du ikke vet hva de betyr og snakke om de. Det tar ofte vekk mye av det som er ekkelt ved dem. Slipp dem ut i lyset. Når jeg har mareritt, som likner mye på dine, våkner jeg og grøsser litt. Tar meg kanskje en tur rundt i leiligheten før jeg legger meg til å sovve igjenn. Da sier jeg til meg selv at nå skal jeg drømme koselige drømmer. Det pleier å hjelpe. For meg altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå