Gå til innhold

Hva er det som inneholder mye jern?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Rødbeter

Leverpostei

lever

spinat

er de beste kildene til jern. Ta c- vitaminer samtidig med slike måltider for da blir jernet tatt lettere opp i kroppen.

Drikk appelsinjuice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt grønnsaker med sterke farger; paprika, brokkoli o.l.

Brunost

Spiker (jeg fikk beskjed av min kjære å ikke røre spikrene hans når jeg måtte begynne å ta jern... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Trodde jern var fjernet fra brunosten nå, pga at man fikk nok jern i seg fra andre matvarer. Alle grønne grønnsaker er flott, spinat etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jern i brunost lenger, nei. De har sluttet å tilsette jern fordi mange får i seg for mye jern uten å vite det, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Magert kjøtt

Innmat (leverpostei)

Kornprodukter

Brunost (tilsatt jern). Jernet tas best opp i kroppen hvis du bl.a.unngår å drikke melk til jernholdig mat.

Spis frukt og grønt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det jern i jordbær, mon tro??

Litt usikker, men moren min mener det. Og hun har jo tross alt gått husmorskolen :wink:

Hm, mener å ha hørt dette jeg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vert, som fleire seier her, IKKJE tilsett jern i brunost lengre. Dette fordi ein i seinare tid har vorte klar over at for mykje jern heller ikkje er noko bra! (Noko som òg er grunnen til at ein alltid skal sjekke med lege før ein tek jerntilskot - som tablettar. Før vart jo omtrent alle kvinner anbefalte å ete jerntablettar...)

Kva som er lurt for deg for å få meir jern, avheng av kosthaldet ditt i utgangspunktet. Ein grovare brødtype har mykje å seie. Persille har lite å seie. (Det inneheld rett nok mykje jern pr. 100 g. vare, men kor mange gram persille kan ein eigentleg få ned pr. dag? :ler: )

Mange grønsaker er rike på jern, og ein del av det raude kjøtet.

Sats heller på å legge litt om på dei grunnleggande tinga i kosten, enn på 'småting' - som rødbetar på skiva ein gong iblandt, eller den nevnte persillen. Det er faktisk mykje meir effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...