Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Matvarer tenker jeg på.. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Brunost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Er det ikke slutt med brunost med tilsatt jern, da... ?! Evnt. Litagos brunost...?! Fant denne: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1300&a=5309 Ta en test!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Rødbeter Leverpostei lever spinat er de beste kildene til jern. Ta c- vitaminer samtidig med slike måltider for da blir jernet tatt lettere opp i kroppen. Drikk appelsinjuice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 14. november 2003 #5 Del Skrevet 14. november 2003 Rødt kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 14. november 2003 #6 Del Skrevet 14. november 2003 Mener å ha hørt grønnsaker med sterke farger; paprika, brokkoli o.l. Brunost Spiker (jeg fikk beskjed av min kjære å ikke røre spikrene hans når jeg måtte begynne å ta jern... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 14. november 2003 #7 Del Skrevet 14. november 2003 Da jeg ble gravid og hadde lave jernlagre, anbefalte legen leverpostei, broccoli og geitost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 14. november 2003 #8 Del Skrevet 14. november 2003 Er det jern i jordbær, mon tro?? Litt usikker, men moren min mener det. Og hun har jo tross alt gått husmorskolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2003 #9 Del Skrevet 15. november 2003 Trodde jern var fjernet fra brunosten nå, pga at man fikk nok jern i seg fra andre matvarer. Alle grønne grønnsaker er flott, spinat etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 15. november 2003 #10 Del Skrevet 15. november 2003 Det er ikke jern i brunost lenger, nei. De har sluttet å tilsette jern fordi mange får i seg for mye jern uten å vite det, og det er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 15. november 2003 #11 Del Skrevet 15. november 2003 Magert kjøtt Innmat (leverpostei) Kornprodukter Brunost (tilsatt jern). Jernet tas best opp i kroppen hvis du bl.a.unngår å drikke melk til jernholdig mat. Spis frukt og grønt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 15. november 2003 #12 Del Skrevet 15. november 2003 Hva med å lage mat i jerngryte? Det er masse jern i rosiner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 15. november 2003 #13 Del Skrevet 15. november 2003 Blodpudding? *nam* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 15. november 2003 #14 Del Skrevet 15. november 2003 Som sagt er det IKKE tilsatt jern i brunosten lenger, bortsett fra i en av tyoene til Litago. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 15. november 2003 #15 Del Skrevet 15. november 2003 Er det jern i jordbær, mon tro?? Litt usikker, men moren min mener det. Og hun har jo tross alt gått husmorskolen Hm, mener å ha hørt dette jeg og.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 16. november 2003 #16 Del Skrevet 16. november 2003 Det vert, som fleire seier her, IKKJE tilsett jern i brunost lengre. Dette fordi ein i seinare tid har vorte klar over at for mykje jern heller ikkje er noko bra! (Noko som òg er grunnen til at ein alltid skal sjekke med lege før ein tek jerntilskot - som tablettar. Før vart jo omtrent alle kvinner anbefalte å ete jerntablettar...) Kva som er lurt for deg for å få meir jern, avheng av kosthaldet ditt i utgangspunktet. Ein grovare brødtype har mykje å seie. Persille har lite å seie. (Det inneheld rett nok mykje jern pr. 100 g. vare, men kor mange gram persille kan ein eigentleg få ned pr. dag? ) Mange grønsaker er rike på jern, og ein del av det raude kjøtet. Sats heller på å legge litt om på dei grunnleggande tinga i kosten, enn på 'småting' - som rødbetar på skiva ein gong iblandt, eller den nevnte persillen. Det er faktisk mykje meir effektivt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå