Gjest Thessie! Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Jeg fikk to marsvin for noen uker siden, og trenger tips for å temme dem. De går mye rundt i buret, men blir veldig redd når de hører en brå lyd eller når vi går forbi, hvis vi ikke går veldig forsiktig. Men jeg har hørt et sted at siden marsvin er byttedyr, så er det noen som alltid vil løpe inn i huset, selv om de er tamme. Stemmer dette? Jeg setter meg ofte ned med buret og håndmater dem, og det går helt fint. Jeg tar også inn hånden uten mat, og da kommer de bort og snuser, og løper rundt i buret etterpå. Så de er vant med hånden min, men de liker ikke å bli tatt opp. Hva kan jeg gjøre for at det skal bli en positiv opplevelse for dem? De liker det ikke i det hele tatt, og de liker heller ikke å sitte på fanget eller noe. Det virker som om de får helt panikke og det er ikke alltid de tar mat fra fanget, selv om de alltid gjør det i buret. Så hva kan jeg gjøre for å temme dem og få et godt bånd med dem? Og hvor tam er det normalt at marsvin pleier å bli?
Gjest Tirkes Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 Det er ikke alle smådyr som liker å bli håndterte. Har hatt ørkenrotter, dverghamster og dvergkaniner. Det virker som om det er individuelt hvor fort og hvor godt de lar seg temmes og hva de trives med. Men jeg ville fortsatt som du gjør, være nær dem, prate med dem, kanskje ikke dempe så mye for lyder, la dem være vant til tv/radio og prating og håndter dem så mye som du kan, men jeg ville ikke løftet for mye på dem i starten om de viser tegn til å mislike det. Vi hadde en kanin som hatet å bli løftet og en kanin som lå sidelengs på brystkassa mi som et slakt og ble klødd på magen. Men det kan nok være de trenger littegrann mere tid, bare? Litt usikker på akkurat marsvin, kanskje søke litt rundt, evt lese på dyrenett.no om der er noe smådyrsinformasjon? 2
HumHum Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 (endret) Tror du er på god vei med det du gjør nå. En uke er ikke all verdens tid. Bør ha en dose tålmodighet når det gjelder temming. Ha alltid en godbit når du gjør forskjellig med dem, så alt med deg blir noe positivt. Og som nevnt over - la de bli vant med lyder. Endret 19. juni 2011 av HumHum
Gjest Thessie! Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Tror du er på god vei med det du gjør nå. En uke er ikke all verdens tid. Bør ha en dose tålmodighet når det gjelder temming. Ha alltid en godbit når du gjør forskjellig med dem, så alt med deg blir noe positivt. Og som nevnt over - la de bli vant med lyder. Ja, vet at det tar tid. Har forresten hatt de i tre uker. Men ville bare sjekke at jeg gjør det riktig
Gjest Lille-pus Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Om det er "normalt" vet jeg neimen ikke, men min lille venn slappet riktig godt av når han lå på fanget mitt, eller oppå puppen Da lagde han "knirkelyder" når han ble strøket gjennom pelsen. Han var en liten engel i pels Dóg, han brukte lang tid på å komme til det stadiet hvor han følte han kunne stole såpass på meg at han begynte å slappe av (han ble kjøpt i en dyrebutikk, samme dag som disse marsvinungene var kommet inn til butikken). Nå er dette noen år siden (jeg var 25, og det er 23 år siden), men det tok tiden fra september til november før han "knirket" til meg. Hver eneste dag etter jobb så tok jeg ham ut av det store buret (og buret var stort altså !), opp på fanget, gav ham agurk-bit, salat, eplebit eller andre godsaker for marsvin. Det tok som sagt tid.... det tok lang tid... men gleden da han "knirket" til meg første gang .... den gleden var ubeskrivelig Da han følte seg trygg på meg følte han seg også trygg på andre kvinner, og ble den lille fyren alle besøkende kvinner bad pent om å få lov til å ha på fanget 2
Gjest Thessie! Skrevet 21. juni 2011 #6 Skrevet 21. juni 2011 Takk for svar Noen andre som har noen erfaring?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #7 Skrevet 21. juni 2011 Kjøpte mitt marsvin da han var 5 uker gammel fra en dyrebutikk. De sa jeg skulle la han være i buret de første dagene helt i fred for å la han bli vant til omgivelsene. Så skulle jeg begynne å mate burdet osv akkurat som du holder på med. Tok ikke lange tiden før han bare ville ut å ligge på fanget eller løpe rundt i leiligheten. Da løp han rundt føttene mine og var ikke redd eller noen ting. Men det er sikkert veldig individuelt fra marsvin til marsvin. Fikk jo også blant annet høre at de er så late og at man omtrent måtte dytte på de for å få de til å gå så de ikke bare skulle ligge og bli fete. Mitt marsvin er ikke sånn i det hele tatt. Skikkelig hyper liten rakker Så tror nok det er veldig individuelt ang temmingen også. Du må bare ha tålmodighet.. Men hvis du ikke gjør sånne ting som å løfte på de og kose med de javnlig (selvom de ikke liker det så godt i starten) så kan det hende de aldri blir vant til det heller.. Lykke til!
baltazar Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Har selv 3 marsvin og jeg har fått lærdom fra bøker og av egen erfaring. Det du absoultt skal unngå i starten -Smelling i dører, skarpe lyder og brå bevegelser. -Total stillhet gjør Marsvin like stresset som skarpe lyder. -Raske bevegelser over buret utløser medfødt angst, for det som nærmer seg ovenfra er en rovfugl som skal ta dem.. -Så lenge dyrene er sky skal de ikke berøres eller taes opp, med unntak av rengjøring (jeg foreslår du bare rengjør de stedene i buret som er mest skitne). -Ikke flytt rundt på matskålene -Ikke løft på dyrenes krypinn. -Ikke la dem lukte på hendene dine hvis du nettopp har vasket deg med såpe da det er din kroppslukt de skal tilvenne seg. Om du klarer å holde deg til disse reglene så vil du merke fremgang på lengre sikt. Overflytting til nye eiere er en dramatisk endring for marsvin, derfor må du nærme deg dyrene med tålmodighet og innlevelse. De kommer til å takke deg ved å kontakte deg. Det viktige er at dyrene først må finne sin trygghet i huset der de bor før de kan finne tryggheten hos deg. Sitt mye ved buret og observer dem, det artige er at alle marsvin har sin egen personlighet du garantert vil elske. Noen marsvin er modige og andre er engstlige, noen lærer fort og andre marsvin trenger lenger tid før det går opp et lys for dem. Det første skrittet mot temming er å følge grunnprinsippet som gjelder alle dyr ved å gjøre dyret nysgjerrig på deg. Det skal nærme seg deg av fri vilje og uten tvang. Vinn fortrolighet: Det står skrevet at veien til marsvinets hjerte går først og fremst gjennom magen Gni hendene dine med strø slik at du blander din lukt med marsvinets, ha noe som frister i hånden din (løvetannblader eller annet godis)si navnet på marsvinet ditt med lav stemme med et langtrukket "sååååååjaaa", det beroliger marsvinet. Øke Tillitten: Fra marsvinets synsvinkel er du en slags lykkebringer. Hittil har det bare hatt gode opplevelser med deg og forbinder deg derfor med noe positivt. Denne tilliten kan du bygge på. Lokk marsvinet ut av buret med grøntfor, For at veien ut i det fri ikke skal virke så vanskelig for den lille, lager du en rampe som går fra buret og ut i det fri. Marsvinet må alltid være sikret vei tilbake til buret for det er det tryggeste stedet de vet om. Når isen er brutt: Marsvinet søker selv kontakt med deg da den lar deg klø forsiktig under haken (mine elsker det).Da er det første slaget vunnet. Neste utfordring er å stryke det over ryggen og her kommer den største utfordringen, nettopp fordi marsvinet har et synsfelt på 340 grader og de er født med det instiktet som gjør oss mennesker plutselig om til rovfugl når vi beveger hånden over hodet og bak på ryggen. Vi skal ikke ta snarveien ved å løfte det opp på fanget og stryke det over ryggen. Hvorfor kan jeg ikke løfte opp marsvinet i fanget og stryke det over ryggen? Det kommer helt an på hvor langt du er kommet med selve temmingen. Om Marsvinet gir deg lov til å stryke det over ryggen i buret, så har du vunnet kampen og da kan du selvfølgelig gjøre det fra fanget. Men om Marsvinet fortsatt viker unna i buret så må du først vinne den tilitten. Marsvinet må overvinne frykten av å bli løftet opp for det er noe den alltid vil huske om det gjentar seg ofte. Når marsvinet ikke lenger viker unna når du stryker det over ryggen fra buret eller når den står på gulvet så har det blitt håndtamt. Gratulerer Nå får du lære marsvinet ditt å kjenne fra en helt annen side. Fra det engstelige lettstressede dyret utvikler det seg en personlighet som selvsikkert går løs på nye problemer for å overvinne dem. Endret 10. juli 2011 av baltazar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå