AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Jeg tror at Gud er en, men treenig. Gud, Jesus og den hellige ånd. Men jeg er usikker om jeg er protestatisk eller katolsk eller en mellomting. Jeg tror Maria er Guds mor, for hun fødte Gud Jesus og Marias opptakelse i himmelen, men dette mener ikke den norske kirke som jeg er medlem i. Jeg tror man kan be om forbønn til Maria og andre helgener. Jeg tror ikke man kan be om forbønn til helgene via et ikon, jeg ser heller på ikoner som vakre bilder som man kan se på og bli glad. Jeg mener skriftemål er feil for man ber bare Jesus om tilgivelse. Men jeg mener sykesalving er riktig for det står i bibelen: Jakobs brev 5,14-16: «Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.» Den katolske lære sier at under nattverden blir brødet og vinen forandret til Kristi legeme og blod. Dette tror jeg ikke på. Jeg tror likt som de protestantiskek kirkene at brød og vin ikke forvandles men at Jesus alikevel er tilstede. Homofili er jeg likegyldig til, men syns ikke de skal få gifte seg i kirken siden det er mot Guds ord. Jeg mener abort er feil, men ikke hvis det er en god grunn til å ta det. Beskyttelse under sex syns jeg er viktig hvis man ikke vil få sykdommer eller bli gravid. Og jeg er sterkt imot med pavens utalelser om homofile, abort og beskyttelse, og at han er en person som ikke kan gjøre feil. Han er et menneske som alle andre, og kan derfor gjøre feil. Men jeg tror han er etterkommeren til Peter. For Jesus sa til Peter: Og det sier jeg deg: Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen. Jeg blir så forvirra. Jeg hører jo ikke til i noen av kirkene?? Noen som tror det samme som meg?? Jeg føler meg så alene..
Tullepia Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 Jeg tror at Gud er en, men treenig. Gud, Jesus og den hellige ånd. Men jeg er usikker om jeg er protestatisk eller katolsk eller en mellomting. Jeg tror Maria er Guds mor, for hun fødte Gud Jesus og Marias opptakelse i himmelen, men dette mener ikke den norske kirke som jeg er medlem i. Jeg tror man kan be om forbønn til Maria og andre helgener. Jeg tror ikke man kan be om forbønn til helgene via et ikon, jeg ser heller på ikoner som vakre bilder som man kan se på og bli glad. Jeg mener skriftemål er feil for man ber bare Jesus om tilgivelse. Men jeg mener sykesalving er riktig for det står i bibelen: Jakobs brev 5,14-16: «Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.» Den katolske lære sier at under nattverden blir brødet og vinen forandret til Kristi legeme og blod. Dette tror jeg ikke på. Jeg tror likt som de protestantiskek kirkene at brød og vin ikke forvandles men at Jesus alikevel er tilstede. Homofili er jeg likegyldig til, men syns ikke de skal få gifte seg i kirken siden det er mot Guds ord. Jeg mener abort er feil, men ikke hvis det er en god grunn til å ta det. Beskyttelse under sex syns jeg er viktig hvis man ikke vil få sykdommer eller bli gravid. Og jeg er sterkt imot med pavens utalelser om homofile, abort og beskyttelse, og at han er en person som ikke kan gjøre feil. Han er et menneske som alle andre, og kan derfor gjøre feil. Men jeg tror han er etterkommeren til Peter. For Jesus sa til Peter: Og det sier jeg deg: Du er Peter; på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen. Jeg blir så forvirra. Jeg hører jo ikke til i noen av kirkene?? Noen som tror det samme som meg?? Jeg føler meg så alene.. Kan du ikke ta en prat med en prest i Den norske kirke og Den katolske kirke og finne ut mer om din egen tro? Jeg tror også du må bruke tid på å bli kjent med de respektive retningene. Det virker om som om du har overfladisk og skjematisk oversikt over hva de står for, men ikke noen teologiske refleksjoner omkring hva læren innebærer. Å finne noen du kan reflektere og tenke sammen med er det viktigste, så får kirketilhørighet komme etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor du stoler blindt på bibelen. Den er jo full av selvmotsigelser! Her er en liste. Du kan sjekke dem opp selv. http://www.infidels.org/library/modern/jim_meritt/bible-contradictions.html#good_to_all Om jeg skal stole på noe blir det hvertfall ikke en bok skrevet i middelalderen som er full av selvmotsigelser...
Tullepia Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor du stoler blindt på bibelen. Den er jo full av selvmotsigelser! Her er en liste. Du kan sjekke dem opp selv. http://www.infidels.org/library/modern/jim_meritt/bible-contradictions.html#good_to_all Om jeg skal stole på noe blir det hvertfall ikke en bok skrevet i middelalderen som er full av selvmotsigelser... Og kunnskapsløsheten florerer... Hvis du hadde giddet sette deg inn i temaet, ville du visst at Bibelen ikke ble skrevet i middelalderen. Med en smule kunnskap ville du faktisk kunne klare å argumentere mot Bibelen og de som tror på den, i stedet for å drite deg ut. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Og kunnskapsløsheten florerer... Hvis du hadde giddet sette deg inn i temaet, ville du visst at Bibelen ikke ble skrevet i middelalderen. Med en smule kunnskap ville du faktisk kunne klare å argumentere mot Bibelen og de som tror på den, i stedet for å drite deg ut. Og logikken florerer... Spiller det virkelig noen rolle når det er full av selvmotsigelser???
Gjest løv Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 Maria er guds mor? den var ny. Veldig veldig veldig ny må jeg si. Maria er ikke guds mor.
Tullepia Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 Og logikken florerer... Spiller det virkelig noen rolle når det er full av selvmotsigelser??? Hvis du er rede til å tro at Bibelen er skrevet i middelalderen bare fordi noen påstår det, er det vel ikke måte på hva du "vet". Den beste måten å kritisere noe på er selvfølgelig å ha kunnskap om det, slik at kritikken treffer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #9 Skrevet 19. juni 2011 Hvis du er rede til å tro at Bibelen er skrevet i middelalderen bare fordi noen påstår det, er det vel ikke måte på hva du "vet". Den beste måten å kritisere noe på er selvfølgelig å ha kunnskap om det, slik at kritikken treffer. Påstanden min om at bibelen inneholder mange selvmotsigelser er det relevante her. Ikke når den er skrevet! Og som jeg skrev kan man fint sjekke opp i disse selvmotsigelsene selv. Hva tror du poenget mitt var? At den var skrevet i middelalderen eller at den ikke kan taes 100% som Guds ord pga de mange selvmotsigelsene?
Gjest Jay Skrevet 19. juni 2011 #10 Skrevet 19. juni 2011 Jeg synes at du heller mest mot det katolske, men hva med å besøke et par forskjellige menigheter for å se hvor du føler deg mest hjemme?
Tullepia Skrevet 19. juni 2011 #11 Skrevet 19. juni 2011 Påstanden min om at bibelen inneholder mange selvmotsigelser er det relevante her. Ikke når den er skrevet! Og som jeg skrev kan man fint sjekke opp i disse selvmotsigelsene selv. Hva tror du poenget mitt var? At den var skrevet i middelalderen eller at den ikke kan taes 100% som Guds ord pga de mange selvmotsigelsene? Du vet jo ikke engang når Bibelen er skrevet - hvordan kan man da ta dine andre påstander om denne boken alvorlig? Ser du hvordan du stiller deg lagelig for hogg? Studér motstandernes påstander nøyere, så vil du få mer slagkraft. Til saken: Det hjelper ikke å slynge ut enkle påstander i hytt og vær. En liberal kristen vil for eksempel overhode ikke finne henvisningen din til infidels relevant, da de beskjeftiger seg med argumentasjon mot biblistiske kristne. Du må kjenne dine meningsmotstandere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #12 Skrevet 19. juni 2011 Du vet jo ikke engang når Bibelen er skrevet - hvordan kan man da ta dine andre påstander om denne boken alvorlig? Ser du hvordan du stiller deg lagelig for hogg? Studér motstandernes påstander nøyere, så vil du få mer slagkraft. Til saken: Det hjelper ikke å slynge ut enkle påstander i hytt og vær. En liberal kristen vil for eksempel overhode ikke finne henvisningen din til infidels relevant, da de beskjeftiger seg med argumentasjon mot biblistiske kristne. Du må kjenne dine meningsmotstandere. Nei jeg ser ikke hvordan jeg stiller meg lagelig for hogg ved en detalj (som faktisk kan diskuteres om stemmer eller ikke) som er helt irrelevant for poenget. Selvmotsigelsene er der svart på hvitt. De som ikke tror det kan jo sjekke selv i sin egen bibel. Om enkelte kristne ikke ser på dette som et problem er de det man kaller hjernevasket og er totalt blottet for basic logisk tenkning. Det at du hekter deg opp i små irrelevante detaljer er et forsøk på å ro deg unna det som faktisk var poenget mitt. Det jeg har skrevet hittil er at siden bibelen inneholder selvmotsigelser er det ingen grunn til å tro at den er Guds ord. At enkelte kristne mener den kan taes seriøst selv om den ikke er Guds ord er en annen sak. Men hvorfor det også er tåpelig gidder jeg ikke å gå inn på her.
Tullepia Skrevet 21. juni 2011 #13 Skrevet 21. juni 2011 Nei jeg ser ikke hvordan jeg stiller meg lagelig for hogg ved en detalj Du ødelegger troverdigheten din. Hvis du tar feil på et punkt - ikke er villig til å innrømme det når det blir påpekt - så finnes det ingen grunn til å ta noe av det du skriver alvorlig. (som faktisk kan diskuteres om stemmer eller ikke) Det kan ikke diskuteres hvorvidt Bibelen ble skrevet i middelalderen eller ei, da eksemplarer fra 300-tallet og lenger tilbake foreligger. Selvmotsigelsene er der svart på hvitt. De som ikke tror det kan jo sjekke selv i sin egen bibel. Om enkelte kristne ikke ser på dette som et problem er de det man kaller hjernevasket og er totalt blottet for basic logisk tenkning. Du skjønner like lite som infidels (som du åpenbart kun kopierer, jeg tviler på at du har giddet åpne en bibel selv): Bare biblistiske kristne vil ta det tungt at det finnes selvmotsigelser i Bibelen. De utgjør en marginal gruppe. Resten av kristenheten er enten ignorante om dette faktum, de har utdannelse nok til å kunne forklare hvorfor selvmotsigelser finnes, eller de ser ikke på det som et problem. Det at du hekter deg opp i små irrelevante detaljer er et forsøk på å ro deg unna det som faktisk var poenget mitt. Det jeg har skrevet hittil er at siden bibelen inneholder selvmotsigelser er det ingen grunn til å tro at den er Guds ord. At enkelte kristne mener den kan taes seriøst selv om den ikke er Guds ord er en annen sak. Men hvorfor det også er tåpelig gidder jeg ikke å gå inn på her. Detaljene er viktige, de avslører at biblistiske kristne ikke er de eneste som tror på myter - det gjør du også. Du har også ødelagt din egen troverdighet, og prøver nå å redde skinnet ditt på en mislykket måte. Jeg har ikke motsagt deg når det gjelder poenget ditt, men jeg har bedt deg være etterrettelig og påpekt feil. Har du som mål å overbevise noen om dine meninger må du jobbe med faktakunnskapene dine. Det er bare ved å kjenne sine meningsmotstanderes sak at du kan ha håp om å vinne en diskusjon. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #14 Skrevet 21. juni 2011 Hør med den gresk-ortodokse kirken eller kvekerne. Problematisk at du ikke tror på nattverden, da dette anses som det mest hellige sakramentet i hele den ortodokse kirken.
helenaa Skrevet 25. juni 2011 #15 Skrevet 25. juni 2011 Det virker som du er en selvstendig troende, som er oppdratt innen katolisismen og har tatt avstand fra en del av dens synspunkt. Jeg kjenner ikke til noe kirkesamfunn som går for den "pakken" du beskriver, men det er vel ikke så viktig. Det er mange som ikke er enige i alt det kirkesamfunnet offisielt står for.
Gjest Jay Skrevet 25. juni 2011 #16 Skrevet 25. juni 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor du stoler blindt på bibelen. Den er jo full av selvmotsigelser! Her er en liste. Du kan sjekke dem opp selv. http://www.infidels.org/library/modern/jim_meritt/bible-contradictions.html#good_to_all Om jeg skal stole på noe blir det hvertfall ikke en bok skrevet i middelalderen som er full av selvmotsigelser... Bare for å ta noe helt grunnleggende: Et par av eksemplene viser gamle mot nye testamentet. Vi som tror på Jesus tror jo at han kom med den nye pakt, slik at mye av det gamle (øye for øye, tann for tann) nettopp IKKE skulle fortsette slik det har vært gjort, men feks som i dette eksempelet bli erstattet med feks å vnde det andre kinnet til (la deg bli slått på høyre side om du har blitt slått på venstre side allerede). Så ja, det er mange motsigelser, men det spørs om A) det har noe med Jesu på den tiden´s provoserende lære, eller B) om det egentlig er snakk om irrelevant flisespikkeri (4 eller 40 thousand chaiots.. ikke så viktig for min personlige tro..) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå