Godterirusk Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 Samboer liker ikke fisk så jeg får i meg veldig sjeldent fisk, så jeg tar tran. Jeg tar også mulitivitaminer og b-vitaminer. Jeg har et godt kosthold og får i meg masse grønsaker, er dette egentlig penger ut av vinduet? Føler jeg burde ta tran fordi jeg får i meg så lite omega3.
Kamikatze Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 Ikke bare penger ut vinduet, men også potensielt skadelig. Særlig fettløselige vitaminer som A og E kan magasineres opp i kroppen til overdosenivå, samt enkelte mineraler. Du bør begrense det til å kun ta tran eller multivitaminsupplement, for å unngå dobbeltdosering. Tar du multivitaminer trenger du garantert ikke tran om du er litt ute i sola. Selv om din samboer ikke er begeistret for fisk, utelukker vel ikke dette at du bruker tomatmakrell, røkelaks eller kald stekt/trukket fisk til pålegg? (Er litt snadder med stekt fisk istedenfor reker, på "rekesmørbrød") Spiser du variert sunn kost får du i deg det kroppen trenger. Har du perioder der kostholdet blir litt mer hanglete, er det greit å sikre seg med en multivitamin daglig, som dekker alt av vitaminer og mineraler du trenger. Ellers ville jeg ikke tatt dem daglig. Det som har vært grunnlaget for engstelse, er at kroppen skal bli dårligere til å ta opp næringsstoffer, når den tilføres slike kunstige høye doser. Dessuten inneholder tablettene kjemiske hjelpestoffer som ikke behøver å være så kjernesunne. I likhet med kles- og kosmetikkbransjen, er "helsekost" big business. De (tablettpusherne) lever av at du skal engste deg for ikke å få i deg nok næring. Det gjør du, om du spiser variert levende kost. Ikke engst deg for det. Dersom dietten din er fiskefattig, kan du bruke annen mat beriket med omega-3 - brød, margarin, ja en og annen trankapsel. I perioder når jeg lever på hotellmat og i verste fall er prisgitt bensinstasjonens burgere for i det hele tatt få i meg føde, tar jeg vitamineral daglig. Og kjøper så ofte jeg kan salatblandingsposer, og lager "nødsalat" med tunfisk etc. 1
chikako Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 Spiser du mye av f.eks linfrø, kiwi, egg og kalkun er det ganske sannsynlig at du får i det dosen din av omega3. Det er også omega3 i rødt kjøtt. Fisk er gunstig fordi det inneholder så mye pr. porsjon, men man trenger ikke nødvendigvis en fiskemiddag i uka hvis man spiser mye av dette andre.
kanelsnurr Skrevet 19. juni 2011 #4 Skrevet 19. juni 2011 Ikke bare penger ut vinduet, men også potensielt skadelig. Særlig fettløselige vitaminer som A og E kan magasineres opp i kroppen til overdosenivå, samt enkelte mineraler. Du bør begrense det til å kun ta tran eller multivitaminsupplement, for å unngå dobbeltdosering. Tar du multivitaminer trenger du garantert ikke tran om du er litt ute i sola. Kamikatze sier det veldig bra! Jeg ville bare si at om du føler du trenger vitamintilskudd i tillegg til tranen, så finnes det eget uten A og D vitamin, laget for tran-drikkere. De har det på apoteket. Men om du spiser variert, så trenger du det helt sikkert ikke.
Godterirusk Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2011 Jeg spiser fisk på brødskiva av og til. Kosten min er som regel grønsaker, kjøtt (kylling og svin mest) og fullkornprodukter. Tusen takk for svar, da skal jeg slutte å la vitaminselgere lure meg
Gjest Consensio Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Så lenge man spiser variert, så skal det ikke være nødvendig å betale dyrt for å tisse Vi spiser også sjeldent fisk, da min mann ikke er glad i det, men jeg spiser da andre ting som veier opp. Ikke bare er det dyrt og unødvendig for de aller fleste, men kjøper man omega-tabletter som er laget av fisk, så støtter man rovfiske utenfor Afrikas kyst som igjen fører til at ganske flere hundre tusener av folk sulter da de rett og slett stjeler matfisken deres. ( link og dette gjelder også for Norge )
Kamikatze Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 Bare for å nevne det i en bisetning. Selv om et par har ulik smak, så er det ganske kjapt å steike et stykke fisk, om en likevel steiker kjøtt/kjøttdeig i steikepanna. Ofte er det det samme tilbehøret som brukes - grønnsaker, salat, potet/ris etc. Det behøver ikke koste noe ekstra tid eller arbeid.
Gjest Consensio Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 Nei, det er sant Kami, det bare "føles" som et ork Jeg løser det ved at jeg spiser fiskemiddager når mannen er borte, eller spiser flykræsj på brødskiva.
Supraspinatus Skrevet 20. juni 2011 #9 Skrevet 20. juni 2011 Spiser du mye av f.eks linfrø, kiwi, egg og kalkun er det ganske sannsynlig at du får i det dosen din av omega3. Det er også omega3 i rødt kjøtt. Fisk er gunstig fordi det inneholder så mye pr. porsjon, men man trenger ikke nødvendigvis en fiskemiddag i uka hvis man spiser mye av dette andre. Det er ikke det samme. De produktene du nevner inneholder også mye omega 6 fettsyrer. De er forsåvidt essensielle de og, men det som har vist seg å være mye viktigere enn å øke begge deler er forholdstallet mellom omega 3 og omega 6. For mye omega 6 er ikke bra. Derfor anbefaler Helsedirektoratet å ta trantilskudd eller spise mer fet fisk, siden den inneholder lite omega 6. Det finnes også multivitamin for dem som tar tran. Driver du med mye fysisk aktivitet så kan det være lurt å ta enkelte kosttilskudd for å lette tilgang til energi og antioksidanter. Mange toppidrettsutøvere i kondisjonsidretter tar vitamin e og c som kosttilskudd. Mange benytter også restitusjonsdrikker underveis i treningen (gjelder spesielt i sykkelsporten der varigheten på aktiviteten er veldig lang, og der det å spise tørre, eller svette brødskiver blir et ork). Men ikke la deg lokke av alle de gateselgerne på karl johan. Du trenger ikke kaste pengene ut vinduet heller.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #10 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tar mye tilskudd, og syns det funker utmerket! Tar multivitaminer, c- og b-vit, omega 3, hvitløkpiller, betakaroten, jerntilskudd, aktiv pluss, forkjølelsesurter og rosenrot. Er veggis og spiser lite variert, derfor sikrer jeg meg på denne måten. Er aldri syk, selv om jeg får lite næring i meg gjennom mat. Hadde garantert hatt div. mangelsykdommer og blitt lett syk dersom jeg ikke spiste alle tilskuddpillene. Spes. når jeg merker jeg har vondt i halsen (fører til forkjølelse) tar jeg c-vit, hvitløs og forkjølelsesurter. 90% av gangene går den begynnende forkjølelsen over. Tror ikke alt funker, og det beste er å spise variert, men jeg er fan av kosttilskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå