Gå til innhold

Overta alaskan husky - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne driver aktivt med hundekjøring og de har mange hunder hjemme på gården. Jeg bor i byen, men nært marka. Jeg har hatt lyst på hund i mange år, men vil ikke ha valp siden det krever mer enn å overta en voksen omplasseringshund (som ikke er "problemhund").

Men jeg har en balansefeil og på glatt vinterføre kan jeg få problemer. En husky som har gått i løp, er opplært til å trekke og ikke gå pent i bånd. Det skal lite til for at jeg mistet balansen når det er glatt så egentlig burde jeg ikke ha hund, kanskje en miniatyr, men det har jeg ikke lyst på selv om de er fine når de har en ordentlig oppdragelse og flinke eiere.

Men ser for meg en hund jeg kan gå lange turer med i marka uten å føle meg redd. Har litt angst også, og en ticker er når jeg går alene i skogen. Er ikke redd skogen men redd for å bli overfalt og skrekken, voldtatt. Har blitt voldtatt før så det sitter i og forsvarsystemet mitt er "overutviklet".

Noe sier meg også at en alaskan husky må ha tilgang til å få sove ute, men har en stor veranda der sola bare står fra totiden til 7 på kvelden.

Men med balansefeil kan jeg vel bare glemme å overta en alaskan husky? Jeg kan velge mellom flere tisper, en på 5, en på 7 og en på 11 år. Har mest lyst på den eldste, men synes det er synd å ta henne ut av flokken siden hun er gammel. Det vil bli sært for henne å bo i byen. Men hun får lov å bli hjemme på gården så lenge hun lever. De tar vare på hundene sine. :)

Men kan alaskan husky gå pent i bånd selv om de er lært til å trekke? Jeg har ikke spurt henne, hun er i utlandet på ferie, men det er mange ting jeg lurer på. Også om jeg tåler et lite napp i båndet før jeg ramler paddeflat.

Huskyer er vel også hunder som ikke bør gå løse, det er ingen sauer her men rådyr og hester et stykke unna.

For å beskrive balansefeilen litt bedre så blir jeg ofte svimmel i trapper eller hvis jeg står på en stol. Når det er glatt ute har jeg store problemer, selv om jeg har ispigger på skoene. Hvis jeg skal ha hund burde jeg fått støttekontakt, satt på spissen...

Men hvordan er gemyttet til alaskan husky? Jeg (familien) har hatt sibirsk husky når jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også skeptisk. En alaska husky har et veldig stort aktivitetsbehov, og husk på at de i tillegg er brukt til hundekjøring.

Aktivitetsbehovet er delvis raseavhengig, selv om AH ikke er noen rase, men også avhengig av hva de er vant med.

Det jeg har hørt fra de som har AH er at du ikke bare kan gå en litt lengre tur og tro at det er nok, de skal helst få løpt et stykke og slite seg ut. De får ikke oppfylt sitt aktivitetsbehov ved å daffe rundt i halvannen time.

Jeg aner ikke hvordan aktivitetsbehovet til AH endrer seg med alderen, men dere kan jo snakke om hvordan det er med den eldste hunden hvis dere finner ut at du skal ta over en av dem.

AH er ikke kjent for å ha noe særlig vaktinstinkt hvis du tenkte at hunden skal forsvare deg, men du vet jo ikke hvordan hunden vil reagere før du evt blir angrepet av noen. Kan være at du bare føler deg tryggere med en hund uansett?

Og en ulempe som det så ut som at du var klar over er jaktinstinktet. Du må regne med å alltid ha hunden i bånd utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke overta en alaskan husky, mest på grunn av balansefeilen jeg har og siden det vil bli merkelig og kanskje leit for en voksen hund å forlate flokken og flytte til byen. Selv om jeg er hjemme og har god tid er jeg hemmet av balansen, særlig på vinterføre. Det er jo også en rase som ikke kan slippes løs. Selv om jeg kan lære den å gå pent i bånd, vil alle hunder kunne dra litt i båndet hvis noe fanger oppmerksomheten.

Jeg var egentlig ikke på utkikk etter en hund som skal passe på meg på tur i skogen, men jeg ville følt meg tryggere på tur med en hund ved min side. Skal jeg ha hund, blir det eneste alternativet en liten miniatyr men jeg synes de fleste små hunder jeg har sett skremmer på seg store hunder fordi de bjeffer og hisser seg opp. Kanskje en tispe som blir sosialisert og deltar på valpekurs vil kunne bli trygg og ikke utsette seg selv for fare ved å hisse seg opp. Jeg har passet en miniatyr og får hjertet i halsen når det kommer løse hunder løpende, selv om det har gått bra.

Jeg visste ikke at alaskan husky hadde stort aktivitetsbehov. Trodde de var fornøyd med lange turer i helga foreksempel og ellers kunne ta det rolig resten av uken. Men det er vanskelig for venninnen min å være helt objektiv siden hun er et hundemenneske og lever og ånder for flokken sin. Og i en flokk får hundene også stilt andre behov enn jeg som enslig kan kunne gi, selv med tre turer daglig. Men takk for svar. Jeg får heller tenke over om jeg kanskje skal få en liten miniatyr. Er vanskelig for meg å vurdere, siden jeg ikke daglig er plaget med svimmelhet og siden jeg ønsker meg en hund. Men ikke en valp. Jeg vet hvor mye det krever og siden det er mange omplasseringshunder vil jeg helst ha en voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere greie småhunder som ikke går under miniatyr-kategorien, som f.eks. dansk-svensk gårdshund.

I utgangspunktet har nok de et greiere gemytt enn de "verste" miniatyrhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flere greie småhunder som ikke går under miniatyr-kategorien, som f.eks. dansk-svensk gårdshund.

I utgangspunktet har nok de et greiere gemytt enn de "verste" miniatyrhundene.

Jeg blir så utrolig provosert av å lese sånne poster. Hva i all verden gir folk inntrykk av at de fleste evt. alle miniatyrer er små-jævler? TS, om du tenker på å skaffe deg en miniatyr kan du trygt gjøre det. Det fins MANGE miniatyrer å velge mellom som har samme kvalitetene, gemytt og bruksområde som en stor hund. Og er du flink med oppdragelsen blir miniatyren akkurat like pålitelig, lydig og snill som en større hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig provosert av å lese sånne poster. Hva i all verden gir folk inntrykk av at de fleste evt. alle miniatyrer er små-jævler? TS, om du tenker på å skaffe deg en miniatyr kan du trygt gjøre det. Det fins MANGE miniatyrer å velge mellom som har samme kvalitetene, gemytt og bruksområde som en stor hund. Og er du flink med oppdragelsen blir miniatyren akkurat like pålitelig, lydig og snill som en større hund.

Skjønner godt at du blir provosert, men du kan ikke si noe på at DSG jevnt over har et greiere gemytt enn "små-jævlene".

Mye kan skyldes at eierne har gjort en dårlig jobb, det er nok hovedgrunnen, men så er det også veldig mye dårlig avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir provosert, men du kan ikke si noe på at DSG jevnt over har et greiere gemytt enn "små-jævlene".

Mye kan skyldes at eierne har gjort en dårlig jobb, det er nok hovedgrunnen, men så er det også veldig mye dårlig avl.

Grunnen til at jeg blir provosert er at jeg er minitayrfrelst etter å ha møtt masse flotte miniatyrer + at jeg har en selv. Det skal sies, min miniatyr har fått en god oppdragelse jeg skal ikke lyve om det, dessuten er dette en rase som ikke er avlet frem av mennesket og det er et stort pluss selvfølgelig.

Enig i at det fins mye dårlig avl som fører til mangler her og der. Men det gjelder like mye for store hunder som for små som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at avl på dårlig mentalitet er langt vanligere på miniatyrer enn på større raser.

Det virker som at det ikke er så nøye, og "de ikke får gjort noen særlig skade med sin aggressivitet uansett".

Hva mener du med at rasen ikke er avlet fram av mennesker? Jeg har aldri hørt om noen slik rase.

Selv primitive raser som f.eks. basenji må vel sies å være avlet fram av mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at avl på dårlig mentalitet er langt vanligere på miniatyrer enn på større raser.

Det virker som at det ikke er så nøye, og "de ikke får gjort noen særlig skade med sin aggressivitet uansett".

Hva mener du med at rasen ikke er avlet fram av mennesker? Jeg har aldri hørt om noen slik rase.

Selv primitive raser som f.eks. basenji må vel sies å være avlet fram av mennesker?

Det kan være. Som regel avles hunder etter etterspørsel og i senere tider har det vært stor etterspørsel på miniatyrer.

Jo alle raser er jo på en måte et resultat av hva mennesker ønsker av hunden. Men noen raser er blitt avlet frem på kryss og tvers av andre raser i alt for lang tid. Av miniatyrer er mopsen et eksempel. Den har i dag så mange sykdommer og "feil" at det er helt forjævlig. Den hunderasen vi har, som jeg anser å ikke være avlet frem av mennesket, er en rase som ikke er parret på kryss og tvers med andre raser. En rase som har samme linjer, gemytt, personlighet, utseende og bruksområde i dag som på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...