Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste tre årene har jeg fått mørke flekker (bittesmå) på overleppa om sommeren. De er ikke fregner, og jeg synes jo jeg er litt ung til å få “aldersflekker” eller hva det nå kalles! (Jeg er 31.) Jeg synes jeg ser de godt, men er ikke helt sikker på hvordan andre oppfatter dem. De blir lysere om vinteren men ikke helt borte. Jeg er veldig forsiktig i sola, bruker solfaktor hver dag, ofte hatt/cap og en stift med veldig høy solfaktor på overleppa, men får de likevel. (Og ender opp med en ganske brun kropp og et veldig hvitt ansikt!) Jeg har prøvd noen produkter uten noe resultat, og er klar for noe litt mer aggressivt.

Har noen prøvd dermabrasion eller microdermabrasion mot dette? Har det hjulpet? Kommer flekkene/prikkene tilbake? Jeg synes jo det virker veldig dyrt og vil være sikker på at det er noe bra.

Andre råd mot dette tas også i mot med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du p-piller? Slike flekker er ofte hormonelt betinget, og det er lite man kan gjøre, annet enn å bruke så høy faktor som mulig (spf50+), samt at produkter med a-vitaminsyre og hydrokinon kan brukes på vinteren for å få bort flekkene. Microdermabrasion vil sannsynligvis ikke ha noen effekt, for slik hyperpigmentering sitter for dypt nede i hudlagene til at det har noen effekt. Syrepeelinger utført hos hudpleier eller hudlege kan ha en effekt, men dette er også noe man bør vente med til den årstiden man ikke utsettes for sol.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe råd - vil bare si at jeg har også sånne flekker. Fikk dem da jeg var 25. De kom da jeg begynte å vokse overleppa, så har en teori om at kanskje sollyset reagerte med voksen...? I tillegg så svetter jeg en del der, så det er godt mulig flekkene har kommet pga at jeg har tørket vekk solfaktoren som har vært der.

Ser utrolig lite pent ut, ser ut som at jeg har konstant bart (til tross for at jeg altså vokser vekk den ordentlige barten :fnise: ). Bruker foundation og dekkkrem over. Mine flekker vil jeg ikke karakterisere som "bittesmå", de gir i hvert fall inntrykk av å være en stor, sammenhengende flekk :(

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du p-piller? Slike flekker er ofte hormonelt betinget, og det er lite man kan gjøre, annet enn å bruke så høy faktor som mulig (spf50+), samt at produkter med a-vitaminsyre og hydrokinon kan brukes på vinteren for å få bort flekkene. Microdermabrasion vil sannsynligvis ikke ha noen effekt, for slik hyperpigmentering sitter for dypt nede i hudlagene til at det har noen effekt. Syrepeelinger utført hos hudpleier eller hudlege kan ha en effekt, men dette er også noe man bør vente med til den årstiden man ikke utsettes for sol.

Tusen takk for svar! Ja, jeg bruker p-piller. Takk for info om produkter jeg kan bruke. Jeg skulle absolutt ha tatt en tur til hudpleier innen det ble sommer, litt sent nå dessverre...

AnonymBruker
Skrevet

Ser utrolig lite pent ut, ser ut som at jeg har konstant bart (til tross for at jeg altså vokser vekk den ordentlige barten :fnise: ). Bruker foundation og dekkkrem over. Mine flekker vil jeg ikke karakterisere som "bittesmå", de gir i hvert fall inntrykk av å være en stor, sammenhengende flekk :(

Ja, jeg synes også det ser litt ut som en bart, selv om jeg ikke har noen mørke hår på overleppa! Veldig irriterende!! Jeg dekker det også til men synes ikke at det blir helt borte, spesielt etter noen timer.

Sender deg en trøstende klem!

AnonymBruker
Skrevet

Zuperduper, tusen takk for tips! Lurer paa om den gaar dypt nok for aa fjerne denne type flekker eller hyperpigmentering som jeg har laert at det heter?

Skrevet

Bare hyggelig :)

Jeg har brukt denne kremen på området mellom nesa og munnen et par-tre somre. Jeg hadde helt tydelig "bart"-utseende som kom når jeg ble eksponert for sola om sommeren. Det har jeg ikke lengre :). Så den hjalp meg veldig godt i alle fall. I tillegg så prøver jeg å huske å alltid ha solfaktor i ansiktet, og å bruke ekstra høy faktor på det området.

Skrevet

åh jeg har samme problemet, men så de var utsolgt på shopping4net. Kjøpe i byen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt denne kremen på området mellom nesa og munnen et par-tre somre. Jeg hadde helt tydelig "bart"-utseende som kom når jeg ble eksponert for sola om sommeren. Det har jeg ikke lengre :). Så den hjalp meg veldig godt i alle fall. I tillegg så prøver jeg å huske å alltid ha solfaktor i ansiktet, og å bruke ekstra høy faktor på det området.

Takk for tilbakemelding!! Denne maa jeg prove. Saa bra at den hjalp deg!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei, trådstarter her!

Etter litt mer leting fant jeg dette produktet, Obagi Nu-Derm Clear (Obagi Nu-Derm) som jeg har fått litt resultater med. Kremen er veldig sterk så jeg kan bare ha den noen timer av gangen, men den virker effektiv! Rapporterer tilbake om en måned for å si hvordan det går.

Noen andre som har brukt Obagi?

Skrevet

Jeg er 32år og får sånne flekker i pannen på sommeren. Kjøpte meg Exuviance Skin Lightener Gel (på e- bay) og den funka. Lukter stramt, men flekkene forsvant :)

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, trådstarter her!

Etter litt mer leting fant jeg dette produktet, Obagi Nu-Derm Clear (Obagi Nu-Derm) som jeg har fått litt resultater med. Kremen er veldig sterk så jeg kan bare ha den noen timer av gangen, men den virker effektiv! Rapporterer tilbake om en måned for å si hvordan det går.

Noen andre som har brukt Obagi?

TS igjen! Dette produktet var altfor sterkt, jeg måtte slutte for det brant huden. Uff.

Selv om vi bare skriver mai har jeg allerede fått et par nye flekker. Og jeg bruker solfaktor 30 eller 50 hver dag hele året! Veldig irriterende. Har bestilt time hos hudlege, får se hva han sier.

(Jeg testet Clinique-produktet også men det gjorde ingenting.)

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos hudlege og fikk en krem på resept som heller ikke hjalp. :( Nå skal jeg til en annen hudlege og vurderer faktisk laser, siden jeg har fått så mange nye flekker denne sommeren, selv om jeg bruker hatt og masse solfaktor hver dag. (Men det er jo hormonelt så de kommer nok samma hva.) Spesielt stygge de jeg har fått under oynene, hvor jeg allerede har blå ringer!

Anonym poster: f791db595614bd9966a1b3a03b53a9d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har svaret!

For noen år tilbake hadde jeg masse hår på overleppa, og jeg hadde en skjønnhetsflekk på den ene siden av overleppa.

Jeg gikk til en sånn klinikk i Oslo, på smestad, rett ved siden av t-banen, lå den. Der skulle jeg få hjelp med hårene på overleppa. Jeg tok sånn laser. De la på sånn gele på overleppa, også la de den dingsen på overleppa som skulle stråle bort hårene.

IALLFALL - skjønnhetsflekken forsvant også! Og den kom aldri tilbake...

Nå har jeg fått sånne pigmentflekker på hvert kinn, og jeg liker det ikke. Lurer på om det hjelper å ta slik laser på det? Kanskje det ville fungert? For deg også? :)

Jeg er også 31, forresten :)

Anonym poster: f8694d6ba3167e243f838c2150efe329

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja, laser er neste steg jeg tenker på. Så bra at det fungerte for deg!

Anonym poster: f791db595614bd9966a1b3a03b53a9d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...