Gjest Maa Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg undres på om noen har en forklaring på når cellene i kroppene ut fra seg selv begynte å utvikle kompliserte organer som øye og hjerne etc..? Hvordan kan celler tenke ut at nå former jeg øyene? I begynneleen da livet var lite utviklet var vi jo bare amøber, det var ikke menneskelignende i det hele tatt. Hvordan kan man forstå utviklingsteorien?? Eller er det høyere makter bak, en intelligens som har programert cellene til å gjøre det de skal? Hva tror du? mvh Maa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 du burde prøve å lese en bok som heter 'det egoistiske genet' av richard dawkins hvis du vil ha en plausibel forklaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg undres på om noen har en forklaring på når cellene i kroppene ut fra seg selv begynte å utvikle kompliserte organer som øye og hjerne etc..? Jeg tror ikke at cellene bare har "bestemt seg" for å gå fra å være amøber til å bli flercellete organismer. Dette er en utvikling som har foregått over lang tid, der organismene hele tiden har tilpasset seg sitt miljø. Dette er noe av hovedpoenget i evolusjonsteorien som vitenskapen er enig med seg selv i idag. Personlig tror jeg også på en slik evolusjonsteori, men samtidig tror jeg på en Skaper. Det er for meg ingen problemer å kombinere disse to tingene, som vanligvis fører til konflikter (tenk bare på konfliktene mellom kristendommen og Darwins lære.....). Verden utvikler seg hele tiden, og har alltid gjort det, men jeg kan ikke tro at noe har oppstått av seg selv - i alle fall ikke selve livet. Jeg tror ikke at verden ble skapt på 1-2-3 for å si det sånn, men at en skaper, Gud, har skapt verden, med liv, naturlover og det hele, og så har alt fått utvikle seg - og det gjør det enda. Jeg har mang en gang undret meg over hvor fantastisk fint mennesket er laget, og hvordan de ulike prosessene i kroppen henger sammen. Jo mer jeg lærer om kroppen, og om verden rundt oss, jo flere bekreftelser får jeg på at noe(n) har skapt det hele. Det er for utrolig at slikt skal oppstå helt villkårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Teori framfor myter any day. Som Huldre-Lise sa; utvikling som har foregått over lang tid, der organismene hele tiden har tilpasset seg sitt miljø. Dette er noe av hovedpoenget i evolusjonsteorien. Og den holder på den dag i dag, og vil alltid holde på. Kreft f.eks, er evolusjon som feiler. Celler som vil tilpasse seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 14. november 2003 #5 Del Skrevet 14. november 2003 Dersom noen hadde tatt et armbåndsur, holdt det fram foran deg og sagt"Dette har blitt til ved en tilfeldig begynnelse og har utviklet seg gjennom tusener av år.", da ville du ganske sikkert ha tenkt at vedkommene hadde "en skrue løs"! Dersom noen hadde vist deg en datamaskin og sagt"Denne ble til under en kjempemessig eksplosjon.", ville du nok ha ledd godt. Hvor mye mer komlisert, gjennomtenkt og fantastisk er ikke jorden, universet og skapningene enn alle disse menneskelagde tingene? Jordens skapninger er ikke blitt slik de er gjennom en evolusjon. Solsystemet og jorden ble ikke til i "The big bang". Gud har skapt alt med en hensikt. Hele skaperverket vitner om det. Ingen forskere har noensinne funnet tilstrekkelig bevis for at evolusjonsteorien holder mål. Vel, det er nå i alle fall sånn jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 14. november 2003 #6 Del Skrevet 14. november 2003 Ack... Jeg vil ha mer logistikk inn i de norske skoler!! (... sukk ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maranna Skrevet 15. november 2003 #7 Del Skrevet 15. november 2003 Ack... Jeg vil ha mer logistikk inn i de norske skoler!! (... sukk ...) LogiSTIkk?!? Regner med at du tuller nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 15. november 2003 #8 Del Skrevet 15. november 2003 Dersom noen hadde tatt et armbåndsur, holdt det fram foran deg og sagt"Dette har blitt til ved en tilfeldig begynnelse og har utviklet seg gjennom tusener av år.", da ville du ganske sikkert ha tenkt at vedkommene hadde "en skrue løs"! Dersom noen hadde vist deg en datamaskin og sagt"Denne ble til under en kjempemessig eksplosjon.", ville du nok ha ledd godt. Hvor mye mer komlisert, gjennomtenkt og fantastisk er ikke jorden, universet og skapningene enn alle disse menneskelagde tingene? Jordens skapninger er ikke blitt slik de er gjennom en evolusjon. Solsystemet og jorden ble ikke til i "The big bang". Gud har skapt alt med en hensikt. Hele skaperverket vitner om det. Ingen forskere har noensinne funnet tilstrekkelig bevis for at evolusjonsteorien holder mål. Vel, det er nå i alle fall sånn jeg ser det.hvor er bevisene for at gud eksisterer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maa Skrevet 16. november 2003 #9 Del Skrevet 16. november 2003 Men jeg synes det fremdeles er et mysterium at menneksekroppen er så perfekt og at alt henger så bra sammen. Kan ikke fatte uansett at celler kan bygge seg opp til å bli et intelligent menneske med bevisshet. Det at vi har tanker og tenker. I begynnelsen var vi bare noe masse antageligvis, eller kanskje det var Gud som skapte alt??? Og tenk på kjønnsorganene. ..følelsene som sitter der, hvor kommer det fra?? Og det at mannens og kvinnens kropp er så passet bra sammen og . På hvilken tidspunkt begynte livet å ta form som hankjønn og hunkjønn?? Nei, jeg får vel lese noen bøker om dette for å forstå Maa - som ikke forstår alt mellom himmel og jord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2003 #10 Del Skrevet 16. november 2003 hvor er bevisene for at gud eksisterer... Tja...naturen, mennesker fjell, blomster. Trenger du becis er det bare å se rundt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 16. november 2003 #11 Del Skrevet 16. november 2003 Tja...naturen, mennesker fjell, blomster. Trenger du becis er det bare å se rundt deg. Hvordan er det bevis? Vil det si at jeg kan påberope meg credit for å ha bygget et hus, bare fordi huset står der? Pfft. Trenger du bevis? Bare se! Huset står der det. Med grunnmur, vegger, kjeller, tak og det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 17. november 2003 #12 Del Skrevet 17. november 2003 Personlig tror jeg også på en slik evolusjonsteori, men samtidig tror jeg på en Skaper. Det er for meg ingen problemer å kombinere disse to tingene, som vanligvis fører til konflikter (tenk bare på konfliktene mellom kristendommen og Darwins lære.....). Verden utvikler seg hele tiden, og har alltid gjort det, men jeg kan ikke tro at noe har oppstått av seg selv Jeg bekymrer meg lite for om verden ble til på 7 dager eller 7 milliarder år. Bibelen sier at "for Herren er en dag som tusen år og tusen år som en dag" 2.Pet.3.8. og "for tusen år er i dine øyne som dagen i går"Salm.90.4. Trolig skal vi ikke ta tidsaspektet i skapelsen helt bokstavelig. Samme hvordan det er tror jeg det sto en høyere makt bak. Tanken på at et tilfeldig "big bang" sendte en "celle" til jorden som har utviklet seg til alt hva vi ser av liv på planeten i dag UTEN at noen sto bak krever minst like mye tro som å tro at noen faktisk står bak det hele. ! Så jeg har også vanskelig for å tro at alt bare har oppstått av seg selv. Ang. Darwins "lære", så fremsatte han det aldri som en LÆRE, men som en teori, en mulighet, i yngre år. Darwin var(ble) en sterkt troende kristen som senere bekymret seg over at hans teorier ble tillagt å være en fasit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 17. november 2003 #13 Del Skrevet 17. november 2003 Hvordan er det bevis? Vil det si at jeg kan påberope meg credit for å ha bygget et hus, bare fordi huset står der? Pfft. Trenger du bevis? Bare se! Huset står der det. Med grunnmur, vegger, kjeller, tak og det hele. Jeg regner med at du tror noen har bygget huset? Eller har det blitt til ved en eksplosjon og utviklet seg videre av seg selv ved tilfeldigheter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 17. november 2003 #14 Del Skrevet 17. november 2003 hvor mange ganger har ikke vitenskapen motbevist det som står i bibelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 18. november 2003 #15 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg regner med at du tror noen har bygget huset? Eller har det blitt til ved en eksplosjon og utviklet seg videre av seg selv ved tilfeldigheter? Ja, du regner med at jeg tror noen har bygget huset. (... manji tar en 'Scott Adams' ...) Men uansett. Jeg synes enkelte undergraver definisjonen av 'tilfeldighet' her. Ikke alt var tilfeldig. Og det som var tilfeldig, kan sees nermere på for å finne ut hvor stor grad tilfeldighet som faktis lå bak det. Å spille på oddsen gir et tilfeldig resultat. Men står oddsen i din favør, så er det tilfeldige resultatet i større grad sannsynelig for å slå/gå din vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 18. november 2003 #16 Del Skrevet 18. november 2003 hvor mange ganger har ikke vitenskapen motbevist det som står i bibelen Hvor mange ganger har ikke vitenskapen bekreftet det som står i bibelen? Jeg er selv innehaver av en meget tykk bok som heter "men Bibelen hadde rett", og det er forbløffende lesning. Bibelen gir nøyaktige beskrivelser av historiske begivenheter som senere er blitt bekreftet av vitenskapen. I Job 26. kapittel beskriver Moses (skribenten) jorden som en sirkel som Gud henger på intet. Jobs bok ble fullført i år 1473 før vår tidsregning. Jesaja sier i kapittel 40 vers 22 at det er En som bor over jordens sirkel. Jesajas bok ble fullført i år 732 før vår tidsregning. Hvordan kunne de vite dette?! På denne tiden hadde de ingen forutsetning for å vite at jorden var rund, og ordet som "sirkel" er oversatt fra i grunnteksten kan også bety kule! Det er ikke så veldig lenge siden vitenskapen trodde jorden var flat. Synes skaperverket er fantastisk, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. november 2003 #17 Del Skrevet 19. november 2003 Det skal ikke så veldig mye til for å forstå at jorden er rund. Moses som vandret i Wadi Mosa (ørken i Jordan) i 40 år har jo hatt god tid til å forstå at den må være rund i og med at han i horisonten kan se at den slutter, men når han går dit så bare fortsetter den og fortsetter den.. ergo, den må være rund. MEN, når det er sagt. Jeg tror ikke på Big Bang alene. Fordi - HVA var det som eksploderte? Det kan ikke ha vært begynnelsen på det hele, det må ha vært noe før det smellet. Noe som kunne smelle og en grunn til at det smalt. Og hva var det? Og hvor lenge har alt vært? Bestandig? Hvis ikke, hva var før? Og universet; er det uendelig? U E N D E L I G ???? Og hvis ikke, - hva er utenfor?? Teorien til Darwin er full av hull, så den har jeg ikke bare tillit til. Han fremla teorien sin for over hundre år siden, og enda har de ikke kommet veldig mye lenger på å bevise at den stemmer. Tror det er en god mix av mye forskjellig her jeg, og vi har bare ikke kapistet til å forstå hva som faktisk er sannheten. Fordi det ligger utenfor våre begreper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 19. november 2003 #18 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg bekymrer meg lite for om verden ble til på 7 dager eller 7 milliarder år. Bibelen sier at "for Herren er en dag som tusen år og tusen år som en dag" 2.Pet.3.8. og "for tusen år er i dine øyne som dagen i går"Salm.90.4. Det er jo enkelte som tek det bokstavleg, og trur alt vart skapt på 6 dagar (den 7. kvilte Gud, må de hugsa.) Men spørsmålet ein må stilla seg då er: Kva tidsreferanse? Altså, ein dag på Pluto, Jupiter, Jorda, Mars osv har ulik lengde. Det er ein ting. Ein annan ting er: Då Gud skapte lyset, så eksisterte ikkje Jorda - det kan altså ikkje ha vore snakk om ein jordisk dag... Men det er nok heller snakk om periodar i skapinga. Skapinga ja, om alt er skapt av Gud eller om det her er snakk om Big Bang eller andre teoriar: Bibelen seier AT Gud skapte alt, ikkje KORLEIS - men gjer det det mindre sant? Eg teiknar ein del, og har slik sett skapt teikningar. Er eg nøydd til å fortelja i minste detalj korleis det er gjort for at det skal bli akseptert at eg er skaparen, og om eg ikkje gjer det, berre akseptere korleis andre kjem med vitskaplege forklaringar på korleis strekar har forma det dei ser som eit ferdig bilete? Ein Big Bang-teori avviser ikkje Gud som skapar, uansett kor mange som forfektar det synet. Big Bang-teorien omtalar kun hendingane og kva som følgjer av kva - men ikkje årsakene til alt. Tilbake til Bibelen: Gud skapte lyset, og lyset var godt. Originalteksten brukar eit ord som beskriv "orden". Seinare i skapingsforteljinga vert ord som tyder "kaos" nytta om skaparverket; resultatet av the Big Bang? Kvifor overgongen frå orden til kaos? Vel - me høyrer òg om Lucifer som sette seg opp mot Gud, samla tilhengarar og gjekk til krig. Krig skaper gjerne litt kaos... Vel, Lucifer og tilhengjarane vart kasta ut av himmelen, og Gud starta det vidare arbeidet med skapinga; vatn, dyre- og planteliv, menneske... Stadig vekk fortel Bibelen AT Gud gjer det, ikkje korleis. Kanskje på same måte som me lagar store program for datamaskiner; Dei utviklar seg gjerne, nokre nye funksjonar kjem til, gamle funksjonar vert forbetra og tilpassa... Og sidan eg er så godt i gong: Dersom Gud skulle gripa inn i liva våre i dag, korleis ville han gjera det? Knipsa med fingrane, og vips så var det brått noko nytt til stades? Eller ville han, som ein programmerar, bruka det han allereie har laga og fikse litt på ting; setje i gong ein kjedereaksjon/dominoeffekt som kan forklarast vitskapleg - men ikkje akkurat kvifor det starta... (Inspirert av forteljingar om helbreding her, der vitskapen kan forklare kva som har skjedd reint fysisk, men ikkje kvifor den vesle tingen som sette alt i gong skjedde; det er berre slikt som kan skje, reint teoretisk...) Byrjar å bli langt dette, men det kan summerast opp: Mykje kan forklarast vitskapleg ut i frå dei kunnskapane me har i dag; meir vil sikkert bli funne ut seinare - men kva er det som set i gong dei endringane som skal til for at utvikling skal skje? Tilfeldighetar? Gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 19. november 2003 #19 Del Skrevet 19. november 2003 HVA var det som eksploderte? Det som eksploderte var en stjerne. The Big Bang var en super-nova på lik linje med alle andre. Astronomer har også filmet andre super-novaer ute i verdensrommet å sett hvordan den kan utarte seg. Det kan ikke ha vært begynnelsen på det hele' date=' det må ha vært noe før det smellet.[/quote'] Jepp, det fantes millioner av galakser, milliarder av stjerner, billiarder av planeter og måner i verdensrommet før The Big Bang. The Big Bang lagde som sagt bare vårt lille hjørne i verdensrommet. Og tatt i betraktning, så er det et veldig lite hjørne. Grunnen til at det smalt var at en stjerne døde. Når en stjerne dør eksploderer den gjerne i en super-nova eller imploderer og danner et svart hull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest optimist! Skrevet 19. november 2003 #20 Del Skrevet 19. november 2003 hvor mange ganger har ikke vitenskapen motbevist det som står i bibelen Mye av det som står i bibelen er vitenskapelig. Jeg tror ikke nødvendigvis at vitenskap og religion trenger å være motsetninger. Det som jeg synes er litt merkelig er at når vi sier at vi tror Gud har skapt jorda ber dere om beviser, men det finnes da ikke bevis for Big bang-teorien heller? Det er noe dere tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå