Fanta Exotic Skrevet 18. juni 2011 #1 Del Skrevet 18. juni 2011 I de siste dagene har jeg fått en del allergiske reaksjoner; nøset mye, hatt rennende/kløende øye, dotter i ørene, rennende nese (har snytt med så mye at nesa er helt sår). Jeg har egentlig tenkt at jeg er forkjølet.. Men i dag morges var det værre enn noengang. Alle symptomene på en gang! Men da jeg gikk ut og hadde vært ute en stund forsvant alle symptomene (så det er nok ikke pollenallergi som feiler meg) Jeg er litt redd for at det er pus jeg er allergisk mot? Eller kan det være støv? Eller er det sånn at hvis man er allergisk mot støv, så er man også allergisk mot dyrehår? (Hverken jeg eller noen andre i familien er allergiske mot dyr, så jeg vet ikke så mye om det) Vi har også noen fugler. Kan det være de jeg er allergisk mot? I dag har jeg tatt en grundig støvsuging av hele leiligheten fra topp til tå. Tørket støv i alle kriker og kroker, byttet sengetøy osv. Jeg håper virkelig at det vil bedre. Katten pleier å sove i senga vår om natten, kan det ha en sammenheng med symptomene mine? Nå har jeg tenkt at katten må sove i stuen fremover, for å se om det hjelper. Det er forferdelig ubehagelig å ha det sånn som nå, men jeg vil ikke kvitte meg med mine gode venn pus :grine: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 18. juni 2011 #2 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg har også lurt på det samme... Jeg har konstant tett og rennende nese, nyser ofte og klør i nese og øyne. Jeg har tenkt å ta allergitest for å sjekke om det er katt eller husstøvmidd jeg reagerer på. Jeg tror nok det er en av de to siden jeg har like ille symptomer hele året. Det er fullt mulig å reagere på husstøv(midd) uten å reagere på katt, da det er midd (og dens avføring) man er allergisk mot og ikke støvet i seg selv. Men katter og andre dyr kan kanskje øke antall husstøvmidd. Husstøvmidd finnes flest av i senga (madrassen, dyna, puta og sengetøyet), der de lever av våre døde hudceller. De trives best der det er varmt, fuktig og døde hudceller. Gulvtepper kan også inneholde mye husstøvmidd, så det anbefales å ikke ha tepper på soverommet, og å gjerne fryse ned dyne og pute i fryseren i noen timer noen ganger i året. Hyppig skifte av sengetøy er også viktig, og selvsagt støvsuging ofte (da med filter i støvsugeren så man ikke blåser alle allergenene ut i lufta igjen). Jeg håper inderlig jeg ikke reagerer på katt... Det ville vært krise for en katteelsker som meg! Da kan jeg heller tåle hyppig husvask og støvsuging for å minske antall husstøvmidd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 18. juni 2011 #3 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg hadde det på samme måte når jeg bodde hjemme.. Hadde de samme plagene som deg + tungpushet.. Var litt usikker på HVA jeg var allergisk mot, men skjønte det måtte være noe... Så flytta jeg hjemmefra for 1 mnd siden, og ble kvitt plagene umiddelbart.. Så var nok vår kjære voffs jeg er allergisk mot (hunden bor hjemme hos foreldrene mine). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 18. juni 2011 Takk for svar! Jeg er ganske tungpustet når jeg er i stua (der katten holder mest til), og det føles nesten som "det er noe" i lungene mine når jeg trekker inn luft. På soverommet har jeg byttet sengetøy, støvsugd, tørket støv (til og med støvsugd gardinene) og latt vinduene stå åpent i hele dag, så der har eg ikke noen problemer med å være. Jeg leste nå at man kan ta blodprøver for å finne ut hva man er allergisk mot, så jeg kan jo prøve å få til en sånn blodprøve. Hvis jeg må stå opp 1 time tidligere hver morgen for å støvsuge leiligheten og bytte sengetøy hver dag, gjør jeg heller det enn å kvitte meg med pusen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 18. juni 2011 Forresten. En ting jeg glemte å si. Når katten klorer meg, så blir såret veldig hovent, også klør det helt ekstremt! På høyde med et myggstikk (noe jeg aldri har opplevd hos andre katter tidligere). Sånn har det vært helt siden vi fikk henne (1 år siden), men det er jo først nå jeg får alle disse andre reaksjonene. Har det noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 19. juni 2011 Nå har jeg lest litt på nett og funnet ut at man også kan reagere på enzymet i spyttet til katten... Selvfølgelig har jeg en katt som alltid går med munnen halvåpen. Hver gang hun gnir seg inntil noe kommer det spytt på tingen. Hun er også veldig glad i å kose i ansiktet til folk. Hvis jeg sovner på sofaen er hun ikke sen med stappa hele ansiktet sitt med våt munn i ansiktet mitt. I tillegg til at hun røyter utrolig mye. =( Hun elsker også å tygge på plastikk, så utrolig mange ting blir godt tygget her hjemme Føler ikke at det har hjulpet stort med storrengjøringen min. øyene svir/renner og nesa mi er så vond at det er helt uutholdelig å snyte seg. Soverommet går det faktisk an å overleve på, men katten er veldig selskapssyk, så føler ikke at jeg kan sitte inne på rommet uten henne. Huff, hun som er så vant til å sove med oss, og nå må hun sove alene Syns det er merkelig at det plutselig har blitt så ille i dag.. Det har jo vært i noen dager nå, men jeg har prøvd å ignorere det. Men trodde ikke det plutselig smalt på denne måten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 19. juni 2011 #7 Del Skrevet 19. juni 2011 Ta en allergitest, og skaff deg allergimedisiner, så kanskje det ordner seg... Og hold katten unna soverommet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 19. juni 2011 #8 Del Skrevet 19. juni 2011 Ta kontakt med fastlegen for å få tatt en allergitest. Anbefaler prikk-test fremfor blodprøve da den gjerne er mer nøyaktig. Kast ut pus fra soverommet, hold soverommet støvfritt og prøv å tenke gjennom om du har vært borti noen ny stoffer (vaskemidler, mat, parfyme etc) i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 19. juni 2011 #9 Del Skrevet 19. juni 2011 Nå har jeg lest litt på nett og funnet ut at man også kan reagere på enzymet i spyttet til katten... Det er stort sett enzymet i spyttet man reagerer på når man har katteallergi. Når katten vasker seg, legger den igjen spyttenzymene i pelsen, og så spres allergenene med pelshårene og de døde hudcellene rundt i huset... Hvis jeg har katteallergi, kommer jeg til å proppe meg med allergimedisin, for å ikke ha katt er ikke et alternativ her i gården! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 19. juni 2011 #10 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg er allergisk mot katter, selv om jeg fint klarer å være par dager på besøk der det er katt i hjemmet. Jeg får "hvite prikker/flekker" der katten har lekebitt eller klort. Er bare en katt jeg ikke reagerer på, den er langhåret, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Søsteren min tok vare på en hjemløs katt som hadde slått seg ned i bakgården. Det viste seg at pusen var gravid og fikk et kull, og hun ble mer og mer plaget av allergi. Legen konstaterte at hun hadde lunger som en engelsk kullgruvearbeider fra 1800-tallet og nærmest var astmatisk. Hun hadde problemer med å puste. Men allergien forsvant når hun fikk omplassert pus og ungene. Jeg tok vare på en av kattungene, men merket ikke at jeg reagerte da. Det er noen år siden. Men jeg reagerer på katter, ellers ville jeg gjerne hatt en katt i hus. En venninne driver med oppdrett og katter er hennes store lidenskap. Men også hun har utviklet allergi. Men hun tar allergimedisiner siden hun ikke vil være foruten kattene sine. Jeg er oppvokst med katter i heimen, og reagerte ikke - men allergi kan utvikles etter som man utsettes for allergener. Hold noen rom som kattefrie soner og kast ut alt av gulvtepper. Sørg også for en bra støvsuger med filter som ikke sper allergener. Men oppsøk lege. Kan hende du er nødt til å ta allergitabletter. Jeg forstår at du helst vil beholde pus, men gjør hva du kan for å ikke bli mer allergisk enn du er nå. Du kan også ta tilskudd av c-vitaminer, hvitløk og solhatt som styrker immunforsvaret. Allergi kan også bli verre i perioder hvor man er stresset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #11 Del Skrevet 19. juni 2011 Etter beskrivelsene dine virker det som (for meg iaff) at det heller er katten enn husstøv du reagerer på. Og joda, det er fullt mulig å oppleve at kroppen helt plutselig blir allergisk. Jeg har selv vokst opp med katter, og i barndommen fikk jeg høre at jeg var allergisk mot pelsdyr. I mitt hode var det bare foreldrene mine som fant en unnskyldning for at jeg ikke skulle få beholde den nydelige kaninen jeg hadde forelsket meg i, så når jeg flyttet hjemmefra skaffet jeg meg to kattepuser. Etter ca et år slo allergien ut for fullt, og det ble konstatert både katt-, hund-, reinsdyr-, diverse pollen og støvmidd. Jeg beholdt kattene, selv om jeg ikke fant noen allergimedisin som fungerte. Nå bruker jeg noen som fungerer sånn tålelig mot katteallergien, så de beholder jeg. Kan forresten gi deg én god nyhet da: om det viser seg at du har katteallergi, så er det sånn at om du har daglig omgang med én spesifikk katt, kan du reagere mindre på den. Jeg reagerer for eksempel mye mindre på mine egne puser enn på søsteren sine puser. Det er nok at jeg er i samme hus som hennes utekatter bor i, så bryter det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 23. juni 2011 Takk for svar alle sammen! Nå har katten null tilgang til soverommet, og det har hjulpet veldig:) Hun har pleid å sove på hodeputen min om dagen, og det er jo ikke så gunstig. Ellers støvsuger jeg resten av leiligheten hver dag, og jeg reagerer nesten ikke noe lenger:) Jeg begynner på å klø litt i øynene hvis det går mer enn to dager mellom hver støvsuging. Jeg bør ta meg en tur til legen, for så langt har jeg ikke kommet enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #13 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg mener også å huske at det finnes spesielle katteshampoer som man kan bruke ukentlig, som minimerer spredningen av allergenene. Kan jo være verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå