Gå til innhold

Arbeidsgiver har trukket ordinær skatt av feriepengene mine - er det riktig?


Zoë Castillo

Anbefalte innlegg

Jeg har et vikariat fra august 2010 t.o.m. juli 2011, med kommunal arbeidsgiver. Da jeg fikk lønn denne måneden (feriepenger), ser jeg at jeg er trukket 29% i skatt, som er samme sats som jeg trekker ellers. Men jeg trodde da at feriepengene er skattefrie i utbetalingsåret?

Er det kommunen som har blingsa, eller har jeg oversett noe?

(Jeg er innom lønningskontoret titt og ofte pga skiftende stillingsprosent og derfor konstant feil lønn, og jeg vil derfor være sikker før jeg buser inn hos dem ENDA en gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du har da ikke full opptjening for dette året i feriepenger. Før du kontakter dem bør du sjekke om det er trukket skatt av feriepengene eller om du har fått feriepenger og lønn og at det er trukket skatt bare av lønnen. Når noen ikke har tjent opp fulle feriepenger (ferieåret går fra jan. til des. året før utbetaling) hender det at bedriften ikke trekker ferie samtidig som de betaler ut feriepenger.

Jeg ville spurt dem om hva de har betalt ut og hvordan de er kommet frem til summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da ikke full opptjening for dette året i feriepenger. Før du kontakter dem bør du sjekke om det er trukket skatt av feriepengene eller om du har fått feriepenger og lønn og at det er trukket skatt bare av lønnen. Når noen ikke har tjent opp fulle feriepenger (ferieåret går fra jan. til des. året før utbetaling) hender det at bedriften ikke trekker ferie samtidig som de betaler ut feriepenger.

Jeg ville spurt dem om hva de har betalt ut og hvordan de er kommet frem til summen.

Bruttosummen stemmer nøyaktig overens med det jeg hadde regnet ut at jeg kom til å få i feriepenger, så jeg går ut fra at dette bare er feriepengene. Jeg er lærer, og derfor er jo ferie-situasjonen litt annerledes enn i andre yrker. Juni-lønnen min går jeg ut fra at jeg vil få utbetalt i juli, som er den siste måneden i vikariatet mitt.

Jeg må nok bare ta kontakt med dem, men jeg forstår det altså riktig med at det i utgangspunktet ikke skal trekkes skatt av feriepengene året etter at de er opptjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene utbetales skattefritt (de er ikke skattefrie, men det er beregnet en høyere skatt gjennom året slik at vi skal få denne måneden med litt ekstra kroner. Staten sparer for oss med andre ord:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får utbetalt feriepengene for i år, skal du betale skatt på de. Men ikke det du tjente opp i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bruttosummen stemmer nøyaktig overens med det jeg hadde regnet ut at jeg kom til å få i feriepenger, så jeg går ut fra at dette bare er feriepengene. Jeg er lærer, og derfor er jo ferie-situasjonen litt annerledes enn i andre yrker. Juni-lønnen min går jeg ut fra at jeg vil få utbetalt i juli, som er den siste måneden i vikariatet mitt.

Jeg må nok bare ta kontakt med dem, men jeg forstår det altså riktig med at det i utgangspunktet ikke skal trekkes skatt av feriepengene året etter at de er opptjent?

Det året de er opptjent trekkes det skatt (er en del av det totale skatteoppgjøret). Men det året de blir utbetalt er de skattefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feriepengene er aldri skattefrie, men det er riktig at det normalt sett ikke foretas forskuddstrekk i dem. Grunnen til at det er gjort hos deg kan være fordi du skal slutte. Utgangspunktet er jo at skatteprosent/tabell skal være slik at du trekkes for 10,5 mnd i året. Dette vil jo i utgangspunktet ikke skje hos deg hvis du ikke har ny jobb etter at vikariatet går ut.

Har du blitt trukket for mye i skatt får du dette tilbake på neste års skatteoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det året de er opptjent trekkes det skatt (er en del av det totale skatteoppgjøret). Men det året de blir utbetalt er de skattefrie.

Dette er helt feil. Du blir skattet det året de blir utbetalt.

For eksempel blir du ikke skattet for 11,3% MER enn du får utbetalt det første året du er i jobb. Det er først om du får utbetalt feriepengene SAMME ÅR SOM DE ER OPPTJENT at du skatter av de direkte, og det er fordi skattetrekket ikke er beregnet til å dekke skatten på denne summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vikariat fra august 2010 t.o.m. juli 2011, med kommunal arbeidsgiver. Da jeg fikk lønn denne måneden (feriepenger), ser jeg at jeg er trukket 29% i skatt, som er samme sats som jeg trekker ellers. Men jeg trodde da at feriepengene er skattefrie i utbetalingsåret?

Er det kommunen som har blingsa, eller har jeg oversett noe?

(Jeg er innom lønningskontoret titt og ofte pga skiftende stillingsprosent og derfor konstant feil lønn, og jeg vil derfor være sikker før jeg buser inn hos dem ENDA en gang.)

Feriepengene beskattes det året de utbetales, men du trekkes ikke i forskuddstrekk, så selve utbetalingen er brutto (noe mange opplever som skattefritt).

Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal trekkes på dem, og skattesatsen høres merkelig ut. Hva står det konkret på lønnsslippen din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...