Gå til innhold

Ny kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fått en syv-åtte uker gammel kattunge idag, etter han skulle avlives av eierne til kattemoren. Han er ikke renslig, og jeg er litt rådvill på hvordan jeg skal dotrene han. Lagde først et hjørne i stua med stoler rundt, slik at han ble sperret inne på et 2-3 kvm område men likevel kunne se/høre meg, og jeg kunne klappe han og leke litt med han hver gang jeg passerte (i tillegg til når jeg satt der inne og koste). Men han er jo så "stor" at han hopper bare over sperrene mine. Ideen var altså at når han var der inne kunne jeg lett holde øye med når han viste tegn til å måtte på do, og sette han i doen. Nå lar jeg han gå fritt i stua, som ikke er så altfor stor. Rundt 20 kvm. Men her ser jeg ikke hva han gjør, og jeg får ikke sett tegnene så fort at jeg rekker å sette han i doen. Han gjemmer seg jo under sofaen og andre lure steder.. Skal jeg bare fortsette å sette han i doen når det virker som om han skal på do? Hvor lang tid burde det ta? Han er jo så liten stakkar :(

Bruker vanlig kattesand fra butikken, siden han spiser så mye sand vil jeg ikke begynne med klumpesand enda..

Endret av Marimma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det jeg gjorde med min kattunge på ca 2 måneder, som vi fanget vill:

- stengte ham inne på badet de 2 første døgnene

- sørget for at alt han hadde der inne var ting som lett kunne vaskes eller som var så utslitt at det uansett var på tide å hive det, og lite annet enn kattetoalettet som det var mulig å "grave" i

- første gangen har gjorde fra seg (i en kurv) flyttet vi all avføringen oppi kattetoalettet

- da vi sjekket neste dag hadde han kun gjort fra seg i sanda, og nå et år senere har han fremdeles ikke hatt et eneste uhell

Så tror den metoden fungerte bra ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pardon my french, men: Faen ta folk som "kaster ut" kattunger på den måten, flere uker før de er leveringsklare. Kattunger SKAL være hos mor til de er 12 uker...

Og kattunger begynner jo gjerne å gå på sandkasse så fort de begynner med fast føde, og da er de gjerne ca fire uker gamle. Dvs hos folk som gjør en skikkelig jobb med kattungene sine. Håper de tidligere eiern har vett på å kastrere kattemora, eller har de tenkt til å la henne få kull etter kull, det er jo bare å prakke dem på snille mennesker, eller avlive dem... Blir så utrolig provosert over sånne drittmennesker...

Men flott at du har tatt ham til deg da, et er verdt hvert minutt man bruker på dem, man får jo så mye glede tilbake. Jeg ville ikke vært uten kattene mine, så det er godt jeg har en forståelsesfull samboer :yvonne:

Gjest Blubberella
Skrevet

Nå er det kanskje litt for sent å komme med dette rådet, men jeg pleier å ta litt sand fra sandkassa kattungen har brukt der den kommer fra, i en pose. så strør jeg denne i kattedoen hjemme så kattungen kjenner lukta av seg selv og kattemor/kullsøsken. Da forstår den lettere at dette er stedet for å gjøre fra seg. Ellers må man bare være tålmodig og prøve å oppmuntre pusen til å gjøre fra seg i kassa. Veldig smart som Sunchild sier å legge evt "uhell" andre steder oppi kassa så kattungen kjenner lukta og skjønner at det er riktig sted å gjøre sånt.

Jeg har aldri hatt problemer med å få katter husreine, men så har de vært godt opplært der de kom fra også :)

Skrevet

Med mine 2 så hadde jeg kattedoen på den faste plassen (der den skal stå i all fremtid) slik at de visste at det er der doen er. Om man lærer katten å bruke doen i ett rom og så rett etter flytter doen så man man begynne å vise den doen igjen. Jeg såg ikke etter tegn, men bar de opp i doen flere ganger for dagen i 2 dager. Tar ikke lang tid før de forstår det.

Skrevet

Jeg dotrente mine katter ved å sette dem opp i dokassa og skrape litt i sanda med frampoten deres. Det gjorde susen - de skjønte med en gang hva den kassa var til :fnise:

Gjest halebein
Skrevet

dersom kattungen tisser utenfor kassen, tar jeg tak i nakken på den og dytter nesen dens ned i tisset, sier "fy", holder den der til den begynner å pipe, så legger jeg den opp i kattedoen. Dette har hjulpet på alle kattene vi har hatt. Det kan høres brutalt ut, men gjør det ikke hardt, men den skjønner alvoret.

Skrevet (endret)

dersom kattungen tisser utenfor kassen, tar jeg tak i nakken på den og dytter nesen dens ned i tisset, sier "fy", holder den der til den begynner å pipe, så legger jeg den opp i kattedoen. Dette har hjulpet på alle kattene vi har hatt. Det kan høres brutalt ut, men gjør det ikke hardt, men den skjønner alvoret.

Det kan høres brutalt ut, og du gjør det ikke hardt? :klo:

HVA er det som ikke er brutalt med å holde nakken på en bitteliten kattunge til den HYLER? Hva får deg til å tro at det ikke er hardt, når den piper? Tror du den piper fordi det er koselig? Fordi det er hyggelig for et ekstremt renslig dyr å få trynet full av piss?

En kattunge må LÆRES til å gå på kassen. Å STRAFFE en kattunge for noe den ikke har lært, er rett og slett kvalmt og jævlig urettferdig. Det blir som å røske en valp i nakkeskinnet fordi den ikke sitter første gangen du sier "sitt" til den.

Endret av Pzzt
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg ser på det jeg har skrevet, at det kunne høres brutalt ut, men det er det ikke. Det er et velkjent "triks" vi fikk av en venninne som er veterinær. Man holder i skinnet, der kattemoren også løfter ungene sine, det er ikke ubehagelig for kattungen. Den krøller seg sammen på akkurat samme måten som når kattemoren gjør det, og det skal gi den følelsen av at det er moren som på en måte gir den råd og lærer den opp at dette er galt. Du gjør det varsomt, men holder den ned mot urinen så lenge at den ikke liker det. så setter du den på kassen. Det måtte vi gjøre 2-3 ganger , før den forstod det. Vi var i samme situasjon som TS, der vi ikke hadde kattemammaen til hjelp i "pottetreningen".

Det var bare et tips, siden TS ikke har kattemoren som kan lære den. Ellers så pleier vi å legge moren og kattungen sammen på badet, slik en her ovenfor skriver, og etter et par netter, så har moren lært ungen " å gå på do", men slik det er i TS situasjon, så går jo ikke dette an.

Herlighet, jeg er vel ikke noe dyremishandler! Da VIL du misforstå. Vi har hatt vår hunkatt i 7 år nå, tror hun hadde stukket av forlengst dersom hun ikke ble behandlet godt nok, eller ungene hennes for den saks skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, jeg er vel ikke noe dyremishandler! Da VIL du misforstå. Vi har hatt vår hunkatt i 7 år nå, tror hun hadde stukket av forlengst dersom hun ikke ble behandlet godt nok, eller ungene hennes for den saks skyld.

Jo, det er du, men dyr godtar veldig mye. Håper du vet bedre nå.

• Liker 2
Skrevet

Aldri om jeg ville stukket ansiktet til pusen oppi urinen hans. Katten skal ikke tro det er galt å tisse, men HVOR den tisser. Og ved din "metode" lærer du bare katten at det er skummelt å tisse, og risikerer at den holder seg ekstra lenge og blir utsatt for UVI i lengden. Ville du gjort det med din egen unge som du pottetrente? Nei, du ville på en rolig måte satt ungen på do når du syntes det var på tide å tisse eller bæsje. Jeg har løftet han opp i doen hver gang han har vært litt urolig osv, og da har han gått på do. Jeg har løftet han oppi doen ca hver fjerde time de tre siste døgnene, og idag har han både tisset og bæsjet i doen uten min innblanding :D

• Liker 2
Gjest halebein
Skrevet

ok, litt andre tips, siden mitt forrige ikke falt i smak: sett den på kassen med en gang den har spist, eller når den har sovet lenge, da vil det gjerne komme noe nr 1 eller nr 2, etterhvert skjønner den poenget. Dersom den gjør fra seg andre steder, kan litt av bæsjen legges i kattesanden, og så setter du kattungen oppi, graver litt med labben. så skjønner den det etter hvert. Den vil instiktivt grave over den. Og dersom det ikke går, så går det an å sette den i kassen, fukte en bomullsdott med vann, og forsiktig stryke den over åpningen, da kan de få bæsjetrang. Lykke til! :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Første punkt er ¨å se til at kassen ikke har så høg kant at den lille ikke kommer oppi kassen :)

Ta et uhell fra et sted utenfor kassen, og legg uhellet oppi kassen.

Vis pusungen hvordan dette skal gjøres, grav over med din ene pote, men gjør det på kattevis (hyper-elegant) :fnise:

Virker som bare rakker'n. Småpuser er små smartinger :)

Takk for at du reddet et lite liv ! :dagens-rose:

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

jeg ser på det jeg har skrevet, at det kunne høres brutalt ut, men det er det ikke. Det er et velkjent "triks" vi fikk av en venninne som er veterinær. Man holder i skinnet, der kattemoren også løfter ungene sine, det er ikke ubehagelig for kattungen. Den krøller seg sammen på akkurat samme måten som når kattemoren gjør det, og det skal gi den følelsen av at det er moren som på en måte gir den råd og lærer den opp at dette er galt. Du gjør det varsomt, men holder den ned mot urinen så lenge at den ikke liker det. så setter du den på kassen. Det måtte vi gjøre 2-3 ganger , før den forstod det. Vi var i samme situasjon som TS, der vi ikke hadde kattemammaen til hjelp i "pottetreningen".

Det var bare et tips, siden TS ikke har kattemoren som kan lære den. Ellers så pleier vi å legge moren og kattungen sammen på badet, slik en her ovenfor skriver, og etter et par netter, så har moren lært ungen " å gå på do", men slik det er i TS situasjon, så går jo ikke dette an.

Jeg fatter ikke at noen mener det er riktig dotrening å tvinge kattas snute nedi tiss og bæsj. Kattungen skal jo oppmuntres til å gjøre riktig, ikke få streng straff fordi den ikke skjønner norsk og ikke gjør helt riktig fra første stund. Det verste er at noen (bl.a. ei venninne) gir denne behandlingen når de ser tisseflekken/bæsjen på feil plass selv om det er ei stund siden katten gjorde ifra seg. Hvordan skal en kattunge skjønne at tisset og bæsjen har havnet på feil plass, når den får straff lenge etterpå?

Greit at kattemor bærer ungene i nakkeskinnet, men du er ikke kattemoren og kan risikere å skade kattungen eller gjøre det vondt (f.eks. slik at kattungen hyler). Jeg er enig i at det er tilnærmet dyreplageri å pakke snuten til en kattunge oppi tiss og bæsj. Katter er svært renslige dyr og kan bli nervøse og usikre av denne type røff behandling. De andre tipsene du kom med senere var mye bedre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du velger å plage katten for å lære den gode dovaner. Oppmuntring og ros funker bedre for pusekatter enn straff og kjeft.

Endret av Ylvina
  • Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg fatter ikke at noen mener det er riktig dotrening å tvinge kattas snute nedi tiss og bæsj. Kattungen skal jo oppmuntres til å gjøre riktig, ikke få streng straff fordi den ikke skjønner norsk og ikke gjør helt riktig fra første stund. Det verste er at noen (bl.a. ei venninne) gir denne behandlingen når de ser tisseflekken/bæsjen på feil plass selv om det er ei stund siden katten gjorde ifra seg. Hvordan skal en kattunge skjønne at tisset og bæsjen har havnet på feil plass, når den får straff lenge etterpå?

Greit at kattemor bærer ungene i nakkeskinnet, men du er ikke kattemoren og kan risikere å skade kattungen eller gjøre det vondt (f.eks. slik at kattungen hyler). Jeg er enig i at det er tilnærmet dyreplageri å pakke snuten til en kattunge oppi tiss og bæsj. Katter er svært renslige dyr og kan bli nervøse og usikre av denne type røff behandling. De andre tipsene du kom med senere var mye bedre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du velger å plage katten for å lære den gode dovaner. Oppmuntring og ros funker bedre for pusekatter enn straff og kjeft.

Bare pølsevev det som ble skrevet om å dytte snuten ned i avføringen. Virker ikke til annet enn å ta ut eiers aggresjon (og antageligvis snaut nok det).

Metode fra før den mørkeste middelalder en gang.

Meget enkelt; Det var helt feil svar på spørsmålet, AB får tenke en gang til.

Fandenskapen med å slenge ut slike provokasjoner som svar på et redelig spørsmål er at noen kan tro det faktisk er den riktige måten å gjøre tingene på :(

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis alt annet feiler. Så gjør katter gjerne fra seg på samme stedet hver gang. Hvis du setter doen der kattungen gjør fra seg finner den fort ut at den der tingen han/hun kan grave i er en flott sak. Og etterhvert kan du flytte den dit du skal ha den.

Det at det hjelper å dytte kattungen oppi tisset/bæsjen er bare bullshit. De fleste lærer kattungene sine å gå på do ved å BARE sette de oppi der. De vil grave over avføringen sin instinktivt, og dotrening går derfor i stor grad av seg selv. Jeg NEKTER å tro at en vetrinær har kommet med det idiotiske utsagnet du påstår i løpet av de siste 30 årene. Katter kan på samme måte som oss mennesker bli direkte syke av å få tarmbakterier i seg. Og spesielt kattunger kan ha ganske sensitive mager.

At dere har gjort samme feilen i 7 år eller hva det er betyr ikke at det er riktig.

Det verste er at du til og med skriver det selv i ett av innleggene dine det med at det er instiktivt. Men alikevel ser du ikke hvor idiotisk denne uhygieniske praksisen er.

Endret av Tulling
Skrevet

Det er du som fortjener et fy og ikke katten! Går du inn på f.eks dyrenett.no sitt forum vill du se at mange som har god peiling på dyr sier at dette er galt. Det er skikkelig fælt for katten og får du en katt til å pipe burde du skjønne at det er noe galt. Finnes mye bedre måter å gjøre det på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...