Azalea Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Hei. Jeg har ei katt på 3 år som alltid har vært innekatt , dette fordi jeg har bodd ved e6.. Nå skal jeg flytte til en ny by og ei ny leilighet som ligger litt bedre til. Kattepusen har alltid vært veldig nysgjerrig på hva som er ute og prøver alltid å snike seg ut døra om den er åpen, altså veldig nysgjerrig av natur. Hun er veldig skeptisk til andre dyr da hun har blitt skremt tidligere, hvordan kan hun da reagere om hun plutselig skal få bli utekatt? Jeg vil jo kun det beste for kattepusen min og tror hun ville ha elsket å være ute. Men igjen så er jeg jo redd for at det skal skje henne noe, hun er jo ikke vant til trafikk eller andre dyr. Hva synes dere om dette?
^KinderMaxi^ Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 Vi prøvde med bånd først på vår innekatt - det funket ikke. Hun ble rett og slett livredd. Hun forble innekatt:) Hun kan kanskje komme seg vekk? Bli redd og ikke finne veien hjem igjen.
Gjest Raindrops Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Jeg tror nok det kommer til å gå bra. I begynnelsen ville jeg nok hatt døren åpen når hun er ute, slik at hun lett kan løpe inn hvis hun blir redd. Biler er hun mest sannsynlig livredd for hvis hun ikke har noen erfaring med dem, og det er igrunn like greit for de skal hun jo holde seg unna. Katter er tilpasningsdyktige dyr, så hvis du bare tar det pent og rolig i begynnelsen går det nok helt fint. Kanskje bli med henne ut i begynnelsen, sitt på trappen mens hun lusker litt rundt og slikt 1
Azalea Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2011 Hun kan kanskje komme seg vekk? Bli redd og ikke finne veien hjem igjen. Det er jo dette jeg er redd for.. :/ Jeg tror nok det kommer til å gå bra. I begynnelsen ville jeg nok hatt døren åpen når hun er ute, slik at hun lett kan løpe inn hvis hun blir redd. Biler er hun mest sannsynlig livredd for hvis hun ikke har noen erfaring med dem, og det er igrunn like greit for de skal hun jo holde seg unna. Katter er tilpasningsdyktige dyr, så hvis du bare tar det pent og rolig i begynnelsen går det nok helt fint. Kanskje bli med henne ut i begynnelsen, sitt på trappen mens hun lusker litt rundt og slikt Sant, kan kanskje ha henne sammen med meg på verandaen i bånd? Eller blir det litt feil? Hun er veldig nysgjerrig så jeg er veldig redd for at hun skal bli for ivrig og ikke finne veien hjem om hun løper av gårde. Hun trives godt hjemme, men som sagt har hun alltid vært nysgjerrig. Vil så gjerne at hun skal få oppleve dette da det virker som om hun ville ha trivdes bedre som utekatt enn innekatt. Noen anbefalte meg å få tak i en katt til så hun ikke kjedet seg, men tror ikke det er det riktige valget ettersom hun er småredd andre dyr. Tror rett og slett at det beste for henne hadde vært å få lov til å prøve å være ute. Det er togbane ikke så langt unna her, det skremmer meg også..
Gjest Raindrops Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Katter er ganske flinke til på finne veien hjem. Første gangen jeg slapp ut mine to, som hadde vært innekatter, så jeg ikke snurten av dem hele dagen. Må tro jeg var bekymret, jeg var helt sikker på at de hadde gått seg bort. Men de kom tilbake litt uttpå kvelden, storfornøyde, kosete og trøtte Jeg har hørt at det kan være lurt å rett og slett bære katten noen runder rundt huset, slik at den ser hva som er hjemme. Men jeg vet ikke helt om det ligger noe bak det, jeg bare satte opp døren og lot de gjøre som de ville. Hvis du er veldig bekymret å skader det sikkert ikke å ha henne i bånd de første gangene, men jeg ville nok ikke satset på det som en permanent løsning 1
Knitcat Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Hvis du lærer henne at det er godbiter å få hvis du f.eks klirrer med matskålen, så har du en måte å kalle henne hjem på, når du synes at hun har vært ute lenge nok, eller hvis du er bekymret for om hun ikke finner hjem. Det fungerer helt fint her. Alle våre katter har vært godt voksne innen de slapp ut, og alle kommer springende i full fart, når vi åpner vinduet og klirrer med skålen.
Gjest Annaires Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 Er vedig spent på dette selv jeg. Har to innekatter(bare vært ute på terassen), som nå etter 6år har mulighet til å bli utekatter (flytter i hus). Er veldig spent på hvordan dette skal gå. Er det slik at vi må ha de inne en stund i nytt hus før vi kan slippe de ut? Mins jeg har hørt det en gang, slik at de kan bli kjent med nytt sted gjennom vinduene først. Er også ganske sikker på at det skal bli veldig bra for dem å kunne løpe litt ute, men hu ene er så liten og redd, så jeg håper ikke hun blir et lett bytte.
Knitcat Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 La dem være inne i noen uker først, så de venner seg til nytt hus og nye lukter. 2
Sunnshine Skrevet 19. juni 2011 #9 Skrevet 19. juni 2011 La dem være inne i noen uker først, så de venner seg til nytt hus og nye lukter. Enig! la de være inne ett par uker. Deretter så kan du slippe den ut, og da bør du være med katten ut de første gangene. Utforsk området sammen med den, det skaper trygghet. En annen lur ting å gjøre er å slippe den ut når det er lenge siden den har fått mat. Da vil den gjerne søke hjem Du bør også, om du ikke allerede har gjort det, dra til dyrlegen å få satt inn en chip i tilfelle den skulle gå seg bort
Azalea Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2011 Er vedig spent på dette selv jeg. Har to innekatter(bare vært ute på terassen), som nå etter 6år har mulighet til å bli utekatter (flytter i hus). Er veldig spent på hvordan dette skal gå. Er det slik at vi må ha de inne en stund i nytt hus før vi kan slippe de ut? Mins jeg har hørt det en gang, slik at de kan bli kjent med nytt sted gjennom vinduene først. Er også ganske sikker på at det skal bli veldig bra for dem å kunne løpe litt ute, men hu ene er så liten og redd, så jeg håper ikke hun blir et lett bytte. Når skal dere flytte? Gjerne del dine erfaringer med meg etterpå! Jeg får kattepusen hjem til meg enten i august eller september håper jeg på. Og gleder meg som en unge! Enig! la de være inne ett par uker. Deretter så kan du slippe den ut, og da bør du være med katten ut de første gangene. Utforsk området sammen med den, det skaper trygghet. En annen lur ting å gjøre er å slippe den ut når det er lenge siden den har fått mat. Da vil den gjerne søke hjem Du bør også, om du ikke allerede har gjort det, dra til dyrlegen å få satt inn en chip i tilfelle den skulle gå seg bort Tenker jeg har hun inne i noen uker først ja, for å bli kjent med både leilighet og min nye samboer. Hvor mye koster en chip?
Gjest Annaires Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 Når skal dere flytte? Gjerne del dine erfaringer med meg etterpå! Jeg får kattepusen hjem til meg enten i august eller september håper jeg på. Og gleder meg som en unge! Tenker jeg har hun inne i noen uker først ja, for å bli kjent med både leilighet og min nye samboer. Hvor mye koster en chip? Vi tar over huset om fire uker, men flytter nok ikke før midten av august. Veldig spent! Greit å prøve å ha de inne litt først ja. Begge kattene her er merket. Gjorde det samtidig som de ble sterilisert. Husker ikke helt pris.
Azalea Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 20. juni 2011 Vi tar over huset om fire uker, men flytter nok ikke før midten av august. Veldig spent! Greit å prøve å ha de inne litt først ja. Begge kattene her er merket. Gjorde det samtidig som de ble sterilisert. Husker ikke helt pris. Gratulerer med hus! Jeg fikk tilbudet om å gjøre det da jeg steriliserte min katt, men sa nei ettersom at jeg så for meg at hun skulle være innekatt resten av livet. Tenkte rett og slett ikke lengre. Hvordan er det å ha to katter forresten? Fikk et tips om å ha to katter så ikke katten ikke kjeder seg når jeg ikke er hjemme.
Gjest Annaires Skrevet 20. juni 2011 #13 Skrevet 20. juni 2011 Gratulerer med hus! Jeg fikk tilbudet om å gjøre det da jeg steriliserte min katt, men sa nei ettersom at jeg så for meg at hun skulle være innekatt resten av livet. Tenkte rett og slett ikke lengre. Hvordan er det å ha to katter forresten? Fikk et tips om å ha to katter så ikke katten ikke kjeder seg når jeg ikke er hjemme. Den ene katten vår falt ned fra terassen en gang, så da fant vi ut at vi måtte merke dem selv om de bare skulle være inne Våre katter går veldig fint sammen. De slåss litt, spiser sammen, leker sammen, er litt uvenner, og sover sammen Men det er jo ingen garatnti for at kattene vil være venner.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #14 Skrevet 23. juni 2011 jeg fikk en 3 år gammel hellig birma for to år siden som aldri hadde vært ute, bortsett fra i kattegård. vi bor landlig til og tenkte at vi ville la henne bestemme selv om hun ville være ute eller ikke. vi holdt henne helt inne i vel 2 - 3 mnd, men merket hun var veldig nysgjerrig på verden der ute. vi begynte med å bære henne litt rundt i hagen, og strødde litt sand fra kassen hennes ved ved huset slik at hun hadde sin lukt på huset. så tok vi henne litt i bånd, og bare satt i gresset med henne. vi hadde langt tau på hennne og døren åpen. dette gjorde vi et par ukers tid før vi slapp henne ut uten bånd, men med døren inn i huset åpen. vi har også lært henne å komme når vi plystrer, det lærte vi henne ved å belønne henne med en liten godbit når hun kom. Nå, vel to år senere, har vi en lykkelig liten frøken som går inn og ut som hun vil, men kommer alltid når vi plystrer. hun er aldri ute alene, vi er alltid hjemme når hun er ute, og døren er alltid på gløtt for kjapp retrett når det skjer noe "skummelt". hun går sjelden langt da, holder seg rundt huset. Kun en gang har hun vært lenge borte og da tror vi hun sovnet i et flått-bol, for det var sikkert 100 små flåttbebiser i pelsen..
Azalea Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #15 Skrevet 23. juni 2011 (endret) jeg fikk en 3 år gammel hellig birma for to år siden som aldri hadde vært ute, bortsett fra i kattegård. vi bor landlig til og tenkte at vi ville la henne bestemme selv om hun ville være ute eller ikke. vi holdt henne helt inne i vel 2 - 3 mnd, men merket hun var veldig nysgjerrig på verden der ute. vi begynte med å bære henne litt rundt i hagen, og strødde litt sand fra kassen hennes ved ved huset slik at hun hadde sin lukt på huset. så tok vi henne litt i bånd, og bare satt i gresset med henne. vi hadde langt tau på hennne og døren åpen. dette gjorde vi et par ukers tid før vi slapp henne ut uten bånd, men med døren inn i huset åpen. vi har også lært henne å komme når vi plystrer, det lærte vi henne ved å belønne henne med en liten godbit når hun kom. Nå, vel to år senere, har vi en lykkelig liten frøken som går inn og ut som hun vil, men kommer alltid når vi plystrer. hun er aldri ute alene, vi er alltid hjemme når hun er ute, og døren er alltid på gløtt for kjapp retrett når det skjer noe "skummelt". hun går sjelden langt da, holder seg rundt huset. Kun en gang har hun vært lenge borte og da tror vi hun sovnet i et flått-bol, for det var sikkert 100 små flåttbebiser i pelsen.. Det med sanden var ikke så dumt, det skal jeg huske. Vet ikke om katten min kommer ved plustring, men skal selvfølgelig prøve. Hun er veldig begeistret for tørket fisk som en får kjøpt på dyrebutikken, kommer løpende i høy fart bare jeg rører posen. Så det blir nok det som blir brukt for å lokke henne inn igjen. Men hvis jeg skal ha henne inn i 2-3 mnd. så blir det fort kaldt og vinter ute, tror jeg henter henne i aug/sept. Noen som har erfaringer med det? Ser for meg det kanskje er enklere å slippe de ut om sommeren? Endret 23. juni 2011 av Amk
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #16 Skrevet 23. juni 2011 Det med sanden var ikke så dumt, det skal jeg huske. Vet ikke om katten min kommer ved plustring, men skal selvfølgelig prøve. Hun er veldig begeistret for tørket fisk som en får kjøpt på dyrebutikken, kommer løpende i høy fart bare jeg rører posen. Så det blir nok det som blir brukt for å lokke henne inn igjen. Men hvis jeg skal ha henne inn i 2-3 mnd. så blir det fort kaldt og vinter ute, tror jeg henter henne i aug/sept. Noen som har erfaringer med det? Ser for meg det kanskje er enklere å slippe de ut om sommeren? Veldig lett å lære dem det, men du må være konsekvent Vi begynte med å rasle med godbitposen mens vi plystret. Nå kommer hun alltid når vi plystrer, men hun får også alltid belønning Vi begynte å ha henne ute i februar, det gikk helt fint,men hun var ikke lenge ute om gangen.
Inger88 Skrevet 24. juni 2011 #17 Skrevet 24. juni 2011 Har ikke noe erfaring med å gjøre innekatt om til utekatt, men katter er ofte ute mindre om vinteren enn sommeren så tror ikke det gjør noe om du begynner å slippe henne ut da. Da vill hun kanskje være ute bare litt i begynnelsen også når våren kommer kan hun være ute lengre og da er hun kanskje tryggere på omgivelsene. Bare noen tanker fra meg.
Gjest Tirkes Skrevet 24. juni 2011 #18 Skrevet 24. juni 2011 Hun er ikke så gammel. Alle katter vi hadde i min barndom fikk vi på høsten og hadde dem inne de to første mnd. Vinteren var de inne av eget valg så at kattene var 9-10 mnd gamle når de først forsvant ut av syne utendørs var ikke sjelden. Min nåværende var innekatt i to år og deretter fikk valget om å gå ut. Jeg passet på å holde ham inne de første 4-5 ukene på nytt sted, nye huset var spennende nok en tid. Deretter gikk vi noen runder ut med sele. Dette var ikke populært. Har ikke hatt problemer med at han stikker av, lengte han har vært borte uten å titte innom hjemme er 6-7 timer. 1
Azalea Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #19 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Hun er ikke så gammel. Alle katter vi hadde i min barndom fikk vi på høsten og hadde dem inne de to første mnd. Vinteren var de inne av eget valg så at kattene var 9-10 mnd gamle når de først forsvant ut av syne utendørs var ikke sjelden. Min nåværende var innekatt i to år og deretter fikk valget om å gå ut. Jeg passet på å holde ham inne de første 4-5 ukene på nytt sted, nye huset var spennende nok en tid. Deretter gikk vi noen runder ut med sele. Dette var ikke populært. Har ikke hatt problemer med at han stikker av, lengte han har vært borte uten å titte innom hjemme er 6-7 timer. Katten min hater virkelig å ha på seg halsbånd, har prøvd på dette opp til flere ganger men har ikke gått så bra. Hun blir så sinna! Har også prøvd med halsbånd som faller lett av i tilfellet hun hekter seg fast i noe, men det får hun av seg fortere enn jeg får det på.. En venninne av meg har halsbånd på sin katt, men refleks, dette er noe jeg kunne ha tenkt meg å ha på min også om hun skal få lov til å være ute. Kanskje jeg får kjøpe en stor pose meg kattegodis og smiske skikkelig med henne, kan jo hende hun glemmer at hun har det på seg? Huff. Tror dette kan bli en spennende oppgave, å få kattepusen til å gå med halsbånd virker helt uvirkelig. Hvilket halsbånd bruker dere på deres? Med eller uten bjelle? Endret 24. juni 2011 av Amk
Gjest Tirkes Skrevet 24. juni 2011 #20 Skrevet 24. juni 2011 Jeg har ikke halsbånd på min. Katter vrikker og vrir seg inn alle steder så jeg er for redd de skal kveles. Har du halsbånd, velg ett som er inntilsittende, men som har en god elastisk lås eller elastisk område som gjør at katten lett kan vri seg ut av det. Tror det også finnes halsbånd som gir etter. Min katt er chippet. Folk argumenterer for at ingen kan se en chip, men det begynner å bli såpass vanlig nå at om noen finner katten min og gjør et ordentlig forsøk på å finne eieren og ringer dyrebeskyttelse, vetrinær eller spør noen dyrekjente mennesker om råd, vil første råd være å sjekke etter øretatovering og microchip. Husk å endre adresse og tlfnr om du får ny kontaktinfo på www.dyreidentitet.no eller spør om vetrinæren din kan hjelpe deg å oppdatere informasjonen. Jeg brukte en sånn rundt forbeina-sele når vi forsøkte oss ut for første gang, men selen var ukul. Det ble to runder rundt huset før selen forsvant. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå