Gå til innhold

Hvor kan man kan man invitere, uten å såre noen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er 10 barn/ungdommer. Hvor mange bør man invitere så ingen føler seg utenfor.

kan man invitere 8 stk? Eller må man unnlate flere?

Hvis det er 15 barn/ungdommer. samme spørsmål som over.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hhv 10 og 15

• Liker 6
Skrevet

Hva er det man inviterer til? Og hvor gamle er de?

Jeg inviterer de som er aller nermest til "barne" bursdager. Forsøker å trekke en linje slik at det blir en natulig gjeng. Går jeg utover og tar med en så må både den og den andre også inviteres. Jeg vil nødig utestenget to av ti barn. Klarer jeg åtte kan jeg ta to til. Da vil jeg heller forsøke å invitere 5-6 stk.

Dette var ikke lett å forklare :gjeiper:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

selvfølgelig er det korrekt etter boka.

Men ikke alle situasjoner er slik.

den ene av de 10 /15 mobber og lager kvalme i gruppen. Men mener bestemt at den er med i gruppen og skal bli invitert om alle de andre kommer. dette mener foreldrene også, og nekter for at mobberen mobber eller lager kvalme. Det er det alle andre som står for.

Flere vil heller ikke ha mobberen inn i sitt hus siden det i tilleg til dårlig stemning forsvinner penger/ting. Dette blir også benektet. Lånte ting blir aldri tilbakelevert, selv om en voksen ber foreldrene om å få det levert tilbake.

Så pga det er uaktulet å ha et slikt mennenske med så må man også sile vekk noen fler. Ellers blir det oppfattet som galt, selv om denne mobberen selv sikket forstår hvorfor den ikke er invitert.

Et spm flere foreldre diskuterer, og er usikkre på hva som er rett.

Kan aldri de andre i gruppen møtes uten denne ene?

Må man da bli utelukket på rundgang?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Solusi jeg skjønner det du skriver, og vi har alltid tenkt slik.

Men som innlegget mitt over viser så er det en situasjon som er vanskelig.

Det er ting som dvd-kveld, spille-kveld, kosekveld, kino.

Ikke snakk om bursdag, men sosialt samvær for å skape bedere samhold/miljø.

Alder er 12-14 år

Gjest Cosette
Skrevet (endret)

Å invitere åtte av ti barn synes jeg er helt på trynet.

Jeg synes at det bør være flere eller like mange som ikke er invitert enn som er invitert for at det skal være "greit". Er det ti jenter i klassen og man ikke har plass/råd til å invitere alle, så kan vel barnet som inviterer invitere de tre-fire nærmeste venninnene, men ikke flere mener jeg.

Edit: Så andreinnlegget til TS først nå. Hvor gammelt er dette barnet? Hvis det er en konkret situasjon hvor barnet stjeler/med viten og vilje ødelegger for de andre, så er det vel bare å gjøre det klart for foreldrene at h*n er velkommen når h*n klarer å oppføre seg (litt avhengig av alder selvsagt, forskjell på en fireåring og en trettenåring). Trenger ikke la være å invitere noen andre da, det holder med personen det gjelder.

Endret av Cosette
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde nektet å invitere en som mobbet mitt barn. Dette hadde vært meg knekkende likegyldig om denne personen ble utestengt i utallige bursdager.

Jeg ville da ha invitert så få og så mange at det ikke ble 100% synlig at en ble utelatt. F. eks. be de beste klassekameratene samt noen venner utenom. Det blir en fin mix.

• Liker 1
Skrevet

Mobbere og unger som lager kvalm kommer ikke over min dørstokk, foreldrene kan si hva de vil men slik oppførsel tolererer jeg ikke. Inviter de som kan ha det greitt sammen. Snakk gjerne med ungene dine om hvorfor du ikke vil invitere de andre. Du skal ikke se bort ifra at de setter pris på at du setter grenser for dem. Lettere å skylde på mamma noen ganger. Datteren min på 14 har flere ganger sendt sms hvor jeg får beskjed om å si nei, så ringer hun og spør om å få lov til noe (venner i bakgrunnen), jeg sier nei og hun kommer fornøyd hjem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS

"problemet" er at de resterende 8/13 har det greit sammen... og skal de aldri kunne finne på noe sammen alle sammen , men deles i grupper på 4/4 (8)og 7/6 (13)

Er det riktig at en mobber skal kunne pga det som er samfunnsmessig riktig, sørge for at de resterende ikke skal kunne finne på noe sammen?

Det er heller ikke samfunnsmessig riktig å mobbe/lage kvalme.

Det virker som mobberen vinner uansett - for mobberen må for all del ikke holdes utenfor..

• Liker 1
Skrevet

Er dette en skoleklasse det er snakk om? Virker jo litt slik. Det gikk ann i min barne/ungdomskoletid å snakke med lærer som innkalte alle foreldre/foresatte til en foreldresamtale i fellesskap uten barn. Var to gutter i min klasse som var slik du beskriver, og mobbet og lagde bråk med foreldre som nektet for det. I samtale inkallelsen stod det spesifisert at samtalen skulle dreie seg om miljø og mobbing i klassen, og oppfordret foreldre til å snakke med sine barn om emnet og notere ned stikkord de kunne ha med til samtalen. Når det viste seg at så godt som alle barna hadde de samme bekymringene var det ikke mye foreldrene til mobberne kunne si imot lengre.

Men her er det jo super viktig at det blir tatt opp på en måte som ikke virker som et angrep mot noen barn eller foreldre. Det kan jo gjøre saken myyyye verre. Men jeg annbefaler virkelig å ta en telefon til læreren som har ansvar for klassen på skolen og snakke med han/henne. Er kanskje ikke mye læreren ser, men kan veldig godt hende han/hun kan hjelpe med å dra igang noe slikt. For jeg syntes ikke at de andre barna skal føle seg tvunget av sosiale normer til å invitere med andre barn som gjør livet surt for de i hverdagen. Det vil jo også sende beskjed til mobberne at det er helt greit å fortsette på samme vis som de har gjort.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men ikke alle situasjoner er slik.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Datteren min på 14 har flere ganger sendt sms hvor jeg får beskjed om å si nei, så ringer hun og spør om å få lov til noe (venner i bakgrunnen), jeg sier nei og hun kommer fornøyd hjem.

Jeg vil bare si at det er flott at dere har det slik. Jeg hadde en lignende avtale med min mor, og satte veldig pris på det!

Til TS, jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon. På generelt grunnlag vil jeg si at skal man be mer enn halvparten, så får man be alle. Men det er klart man ikke skal måtte omgås med mobberen sin i sitt eget hjem.

Når barn kommer i tenårene er det vel vanlig at de ordner med invitasjoner selv? På barneskolen synes jeg det er viktig å inkludere alle, men på ungdomskolen blir venner viktigere enn klassekamerater, og det blir mer naturlig å bare be noen (var ihvertfall slik da jeg gikk på skolen). Snakk uansett med barna dine, og forklar når det er greit å utelate noen, og når det ikke er det.

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Datteren min på 14 har flere ganger sendt sms hvor jeg får beskjed om å si nei, så ringer hun og spør om å få lov til noe (venner i bakgrunnen), jeg sier nei og hun kommer fornøyd hjem.

En slik avtale har vi hatt i mange år også. Veldig greit. :)

Til trådstarter: jeg tenker jeg heller ville invitert færre av gangen, men i flere omganger, slik at det ikke blir så åpenbart at mobberen ikke blir invitert.

Årsaken er ikke at jeg i utgangspunktet ønsker å skåne mobberen, selv om det blir en sidevirkning, men jeg ville gjort dette for å beskytte barnet mitt og vennene mot en eventuell eskalering av mobbingen i etterkant av utelatelsen.

Endret av Trolltausa
AnonymBruker
Skrevet

TS.

Takker for mange innspill. Godt å se ting fra flere sider.

Å samle alle foreldre på møte med skolen er en god ide. Men skolen mener selv de takler problemet bra... Og det er ikke alle foreldrene som vil snakke med foreldrene til mobberen fordi de benekter dette veldig.

Vi har også avtale med å sende en sms så ringer jeg og sier den må hjem. Fungerer bra, og regner med at mange har det slik.

At mobbingen kan ekskalere etter at man ikke inviterer mobberen er jo og en god grunn til å heller ta små grupper av gangen. Selv om det ikke er det de ønsker i utgangspunktet.

Som de sier "mobberen vinner"...

Skrevet

8 av 10 barn blir for dumt!

Skrevet

Man inviterer halvparten eller mindre. Eller alle.

At noen er utpekt som mobber av de andre barna/ungdommene, betyr ikke at problemet er dennes alene. Uansett vet foreldrene ikke hva som skjer i hverdagen til ungene.

Jeg er kompromissløs på dette feltet. Det har medført at vi har hatt "mobbere" og bråkebøtter her - som jeg har fulgt opp ekstra, og sagt fra til både vedkommende og foreldre om uakseptabel oppførsel. Det er slitsomt, men heller det enn å lære ungene at det er greit å utestenge de som ikke oppfører seg akkurat som de vil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med at skal man be over halve får man be alle.

Lille broren min og en venn av han ble ikke innvitert i en bursdag der alle andre i klassen var innvitert. Da var det broren min og vennen hans som ble mobba. Irriterer meg til de grader at foreldrene holder på sånn! At de ikke kan ta et tak i ungene dems eller innse at ungene deres mobber andre. Ettr denne bursdagen ble det flere som ikke innviterte dem og som heller ikke gadd komme i bursdagen deres. Når foreldre holder på sånn er det ikke rart de har unger som mobber!

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Som de sier "mobberen vinner"...

Tja, selv om jeg ser du gjentar dette flere ganger, vil jeg ikke si at det er noen vinnere i en slik situasjon.

Nei, det skal ikke være aksept for mobbing, men det skal heller ikke være aksept for å mobbe mobberen (gjentatt utestengning og utfrysning er også mobbing).

Da tilpasser man seg, og gjør hva situasjonen krever, og på den måten beskytter begge parter.

Endret av Trolltausa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mobbere og unger som lager kvalm kommer ikke over min dørstokk, foreldrene kan si hva de vil men slik oppførsel tolererer jeg ikke. Inviter de som kan ha det greitt sammen. Snakk gjerne med ungene dine om hvorfor du ikke vil invitere de andre. Du skal ikke se bort ifra at de setter pris på at du setter grenser for dem. Lettere å skylde på mamma noen ganger. Datteren min på 14 har flere ganger sendt sms hvor jeg får beskjed om å si nei, så ringer hun og spør om å få lov til noe (venner i bakgrunnen), jeg sier nei og hun kommer fornøyd hjem.

Jeg er helt enig. Mobbere i dag skal alltid VERNES så utrolig om og dilles med. De må for all del ikke utestenges fra noe, de skal ha samme retten som alle andre til å komme på alle bursdager osv.

Jeg blåser en lang i hva skolen mener, ingen kan tvinge meg til å be drittunger i mitt hus. Mitt barn skal heller ikke måtte velge vekk greie unger, for at det ikke skal "se galt ut" at en ikke kommer.

Orker ikke å høre stakkars mobber, eller hva om det var ditt barn... Ja, var det mitt barn som var en mobber, så hadde det vært til pass for både han og meg og sett at andre viste han ryggen...

Vi må ikke dille så fælt med slemme unger i dagens samfunn. De må lære seg konsekvensen av å oppføre seg dårlig, sånn er det bare...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har problemer med å forstå at vi alltid skal vise så mye godhet for mobbere. Jeg er enig i innlegget over om at vi må ha lov til å sette en grense, ellers blir det mobberene som vinner hver gang.

Den som blir mobbet må vist alltid godta å be mobberen i sin bursdag, ellers må mobbeofferet kun be noen få venner... Uansett taper offeret.

Jeg som voksen ville ikke godtatt dette. Hadde jeg vært i en slik situasjon, ville jeg latt barnet mitt få lov til å velge selv. Ønsker barnet mitt å be alle, men å utelate mobberen - skulle hun fått lov til det. Hvorfor skulle skole og foreldre først vært innkalt til møte? Det hadde jo ikke hjulpet på denne bursdagen. Skolen har faktisk ikke noe med hvem som slipper i døra hos oss, selvom det virker slik på enkelte foreldremøter.

Det er noe helt annet om mitt barn og en klassevenn "bare ikke" går så godt overens. Vi skal lære barn å omgås med forskjellige mennesker, og egentlig ikke utelate. MEN er denne personen direkte slem mot barnet, ville jeg ikke vært itvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...