AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #1 Del Skrevet 18. juni 2011 Vi er en familie på 4, to voksne og to barn(6 mnd og 6 år) og nå kikker vi på hus. Vi bor i en leilighet som har blitt taksert til 2,3 millioner, og på denne har vi igjen 1,5 mill på lånet. Har veldig lyst på en enebolig i nærområdet her vi bor, og den står taksert til 2,8 mill. Jeg er HELT sikker på at den går over 3 mill, for det er et meget populært område å bo i. Vi har tenkt at vi kan være i en budrunde til ca. 2,2 mill(og da kommer omkostninger itillegg). Vi har også oppsparte midler i BSU på 150000,- og jeg kan spytte inn 100000,- i egenkapital. Alt i alt ser det ut som vi har 900000 til 1 mill i egenkapital. Lønnen vår ligger på ca 40000,- netto i mnd tilsammen. Noen som kan komme med noen synspunkter på om vi kan klare dette? Vi har billån på ca 3000,- i mnd og utgifter til barnehage/SFO. Skal selvsagt snakke med banken vår på mandag, men er bare så SPENT!!! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #2 Del Skrevet 18. juni 2011 Skrev feil!! Mente selvsagt at vi kunne være med i budrunden til ca. 3,2 mill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #3 Del Skrevet 18. juni 2011 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 18. juni 2011 #4 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Da vil dere få ca 2,2 mill i lån, om jeg forstår det rett. SIFO anslår ca 21.000 i kortnader pr mnd for en familie som deres, + 3.000 i bilkostnader + ca 10.000 pr mnd i huskostnader gj.snitt. Da er dere på 34.000 i grunnkostnad pr mnd, rest ca 6.000 kan benyttes til huslånet. Det går ikke opp med et lån på 2,2 mill. Men om dere har utsikter til høyere inntekt i framtiden kan banken likevel innvilge dere lån. Pr tiden har dere noe lav inntekt. Endret 18. juni 2011 av Illuminati Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #5 Del Skrevet 18. juni 2011 Da vil dere få ca 2,2 mill i lån, om jeg forstår det rett. SIFO anslår ca 21.000 i kortnader pr mnd for en familie som deres, + 3.000 i bilkostnader + ca 10.000 pr mnd i huskostnader gj.snitt. Da er dere på 34.000 i grunnkostnad pr mnd, rest ca 6.000 kan benyttes til huslånet. Det går ikke opp med et lån på 2,2 mill. Men om dere har utsikter til høyere inntekt i framtiden kan banken likevel innvilge dere lån. Pr tiden har dere noe lav inntekt. 21.000+10.000? det hørtes mye ut! Så mye utgifter har ikke vi i mnd. Hva inkluderer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 18. juni 2011 #6 Del Skrevet 18. juni 2011 Nei, dere kan leve billigere, men SIFO benyttes av banken. Du kan jo selv gå inn på SIFO å beregne, da får du opp nøyaktig beløp. Dere kan argumentere overfor banken at dere har i x antall år levd billigere og vurderer at det er verdt det for å få drømmehuset. Sett opp budsjett på mnd. utgifter, det viser at dere har reflektert over dette og at dere vet hva dere gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 18. juni 2011 #7 Del Skrevet 18. juni 2011 Vi er en familie på 4, to voksne og to barn(6 mnd og 6 år) og nå kikker vi på hus. Vi bor i en leilighet som har blitt taksert til 2,3 millioner, og på denne har vi igjen 1,5 mill på lånet. Har veldig lyst på en enebolig i nærområdet her vi bor, og den står taksert til 2,8 mill. Jeg er HELT sikker på at den går over 3 mill, for det er et meget populært område å bo i. Vi har tenkt at vi kan være i en budrunde til ca. 2,2 mill(og da kommer omkostninger itillegg). Vi har også oppsparte midler i BSU på 150000,- og jeg kan spytte inn 100000,- i egenkapital. Alt i alt ser det ut som vi har 900000 til 1 mill i egenkapital. Lønnen vår ligger på ca 40000,- netto i mnd tilsammen. Noen som kan komme med noen synspunkter på om vi kan klare dette? Vi har billån på ca 3000,- i mnd og utgifter til barnehage/SFO. Skal selvsagt snakke med banken vår på mandag, men er bare så SPENT!!! Takk! Jeg vil nesten garantere at dere får lånet dere trenger for å kjøpe hus til 3,2mill.. Sålenge dere kan stille egenkapitalen er ikke bankene noe særlig mere restriktive idag enn hva de var for 4-5år siden med å låne ut pengene. lykke til med huskjøpet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #8 Del Skrevet 18. juni 2011 Nei, dere kan leve billigere, men SIFO benyttes av banken. Du kan jo selv gå inn på SIFO å beregne, da får du opp nøyaktig beløp. Dere kan argumentere overfor banken at dere har i x antall år levd billigere og vurderer at det er verdt det for å få drømmehuset. Sett opp budsjett på mnd. utgifter, det viser at dere har reflektert over dette og at dere vet hva dere gjør. Jeg har også 400.000 på sparekonto, men disse vil jeg egentlig se "bort fra" siden det er penger jeg ønsker å spare til barna mine er store. Men tipper det teller for banken også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #9 Del Skrevet 18. juni 2011 La meg forstå det rett, regnestykket ditt sier 900 000 i egenkapital, dere vil by opp til 3,2 mill (la oss si 3,3 mill inkl avigtfer, eieskifte og mer møbler for å fylle større hus og mindre småplukk før man er i gang). Dere mestrer et lån på 1,5 mill nå helt fint? Da kan dere jo bruke det lånet som en terskel. Kan dere klare så mye mer? Snakk med banken og spør hvor mye større dere må betale pr mnd på et lån som ligger på 2,1-2,2 mill. 400 000 i samlet inntekt høres ikke så altfor mye ut mtp billån i tillegg, jeg ville vært litt nervøs for å gjøre det, og jeg ville hvertfall forsøkt å bakt billånet inn i det nye huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 18. juni 2011 #10 Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg har også 400.000 på sparekonto, men disse vil jeg egentlig se "bort fra" siden det er penger jeg ønsker å spare til barna mine er store. Men tipper det teller for banken også? Ja, det teller. Det viser at du har kontroll på økonomien og en buffer i bakkant. Du virker til å ha en sunn holdning til økonomi og da kan banken argumentere med at de føler seg komfortabel med å låne til dere tross minuslikviditet. Så har de i tillegg god sikkerhet i huset, som også teller litt om likviditetsutfordringene er på plass. Lykke til, tror dere klarer dette fint. Men husk å framstille disse argumentene til banken i møte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #11 Del Skrevet 18. juni 2011 Wops, 40 000 i mnd høres bedre ut enn 400 000 tusen i året ja. Utbetalt etter skatt høres det jo ut som å håndtere et lån mellom 2 og 2,5 mill skal gå greit, selv med en liten renkeøkning. Stor renkeøkning kan medføre å stramme inn beltet litt, vil jeg tro. Sparekonto og BSU er ting bankene elsker å se. -Mvh en Tirkes som lover å lese litt bedre neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 18. juni 2011 #12 Del Skrevet 18. juni 2011 Det er mye lettere å svare om du oppgir bruttoinntekt og størrelsen på billånet. Husk at dere vil få en barnehageutgift til om 1/2 år. Om dere har ca 670 000 i bruttoinntekt og et billån på et par hundre tusen, tror jeg dere får boliglån på 2-2,5 mill. 21 000 i mnd i generelle kostnader syns jeg ikke høres mye ut. Mat + annet til huset + vedlikehold + forsikringer + off. avgifter på hus og bil+ strøm + barnehage + SFO + drift av bil + telefon(er) + TV og nettverkskostnader + lege/tannlege osv. Heller ikke 10 000 på et lån på 2-2,5 mill. høres mye ut. Såpass må dere nok regne med. Men selv da sitter dere jo igjen med 6 000 til ferie, gaver, kos, trening, abonnementer osv - og det er jo ikke så ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #13 Del Skrevet 19. juni 2011 Tusen takk for alle svar! Skjønner at vi nok klarer et slik lån, men jeg er nok en som liker å ha god kontroll på at jeg har nok penger Lønner det seg forresten å ha avdragsfrihet et par år(altså bare betale renter, MEN spare det resten av beløpet)? Og evt. binde renta? Hvor lavt i forhold til flytende rente kan man få det på boliglån? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #14 Del Skrevet 19. juni 2011 Det er mye lettere å svare om du oppgir bruttoinntekt og størrelsen på billånet. Husk at dere vil få en barnehageutgift til om 1/2 år. Om dere har ca 670 000 i bruttoinntekt og et billån på et par hundre tusen, tror jeg dere får boliglån på 2-2,5 mill. 21 000 i mnd i generelle kostnader syns jeg ikke høres mye ut. Mat + annet til huset + vedlikehold + forsikringer + off. avgifter på hus og bil+ strøm + barnehage + SFO + drift av bil + telefon(er) + TV og nettverkskostnader + lege/tannlege osv. Heller ikke 10 000 på et lån på 2-2,5 mill. høres mye ut. Såpass må dere nok regne med. Men selv da sitter dere jo igjen med 6 000 til ferie, gaver, kos, trening, abonnementer osv - og det er jo ikke så ille. Jeg har regnet med barnehage også =) Jeg missforsto litt hva som inngikk i de 21.000+ de 10.000. Trodde de resterende 6000,- også var lån, men da skjønner jeg hva dere mener når det er det vi sitter igjen med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 19. juni 2011 #15 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg har regnet med barnehage også =) Jeg missforsto litt hva som inngikk i de 21.000+ de 10.000. Trodde de resterende 6000,- også var lån, men da skjønner jeg hva dere mener når det er det vi sitter igjen med Nå missforstår dere litt begge to. Fra bankens synspunkt ser deres sak slik ut: - levekost inkl bilutgifter (ikke lån), SFO barnehage, mat, klær, tlf mm ca 21.000 ( gå inn i modellen selv, det står der). - kostnader til å eie hus som, kommunale avgifter, strøm, forsikring, vedlikehold mm + ferie/gaver ca 10.000. - kostnader knyttet til lån, billån 3.000 + 16.257 til huslån (25 år annuitet, worst case rente 7,5% på lån 2,2 mill). Etter modellen har du 6.000 til å betjene renter, men lånet beregnes hos banken til 16.257 = negativ likviditet ca 10.000 pr mnd! Men dere kan klare dere, statens institutt for forbruksforskning (SIFO) tar høyde for større utgifter enn man kan overleve på, men heller hva som er normalt. Men du må framlegge for banken hvorfor akkurat dere klarer det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemia Skrevet 19. juni 2011 #16 Del Skrevet 19. juni 2011 Tviler på at dere får noe problem med å få lån. 1. Dere har god inntekt 2. Dere har mer enn nok EK 3. Dere har tydeligvis god økonomisk sans og vilje til å spare (godt gjort å ha oppspart penger på BSU + sparekonto når dere har kjøpt bolig allerede!). Lykke til med boligkjøp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 19. juni 2011 #17 Del Skrevet 19. juni 2011 Tviler på at dere får noe problem med å få lån. 1. Dere har god inntekt 2. Dere har mer enn nok EK 3. Dere har tydeligvis god økonomisk sans og vilje til å spare (godt gjort å ha oppspart penger på BSU + sparekonto når dere har kjøpt bolig allerede!). Lykke til med boligkjøp Vel og bra dette, men det er ikke en slik modell som benyttes av banken. Du kommer ikke unna SIFO og worst case rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemia Skrevet 20. juni 2011 #18 Del Skrevet 20. juni 2011 Vel og bra dette, men det er ikke en slik modell som benyttes av banken. Du kommer ikke unna SIFO og worst case rente. Vel, med utgangspunkt i dine beregninger og hva jeg har i inntekt, hadde jeg aldri klart å få det lånet jeg har i dag. Heldigvis ser ikke bankene så svart-hvitt på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #19 Del Skrevet 20. juni 2011 Skal i banken nå klokken 12.30 Gir dere tilbakemelding jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 20. juni 2011 #20 Del Skrevet 20. juni 2011 Lønner det seg forresten å ha avdragsfrihet et par år(altså bare betale renter, MEN spare det resten av beløpet)? Og evt. binde renta? Hvor lavt i forhold til flytende rente kan man få det på boliglån? Hvis dere har råd, lønner det seg ikke å ha avdragsfrihet hvis en regner krone for krone. Sparerenta er jo lavere enn gjeldsrenta, og dere vil bare få lengre nedbetalingstid på lånet på den måten. I noen tilfeller kan det likevel være en fordel, f.eks hvis dere ønsker å pusse opp i løpet av den første tiden dere bor der. Med ekstra penger på sparekonto slipper dere å ta opp ekstra lån (med dertil hørende renter) for å finansiere oppussing. Forholdet mellom fast og flytende rente finner du på bankenes nettsider. Fastrentene er ulike avhengig av hvor lang tid du binder renta for, men over tid skal flytende rente lønne seg. Jo lengre bindingstid, jo høyere fastrente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå