Gå til innhold

Sparing når man har flexilån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten skal spare til en lengre utenlandstur neste sommer. Han har boliglån, og er generelt elendig på å spare/sette av penger utenom det som trekkes automatisk av kontoen hver måned. Dette har vært et flexilån i 3-4 år, og han har siden den gang fått trekt ca 1500,- mer i måneden på lånet enn det han gjorde før det ble et flexilån.

Nå skal han altså spare, men han mener han ikke bør spare på egen høyrentekonto, men heller bare betale ned enda mer på flexilånet sitt, fordi det gir bedre rente. Dette høres jo fornuftig ut, men siden ingen av oss er økonomiske genier (ennå) vil jeg bare dobbeltsjekke om det er fornuftig å gjøre det sånn. Det betyr altså at han, når vi skal betale for ferien, må belaste et stort beløp på flexilånet. Men dette er jo kun penger han har betalt ekstra på lånet, så lånet vil ikke bli større enn det det ville vært hvis han ikke hadde "spart."

Høres det riktig ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gjort det sånn. Du vil som oftest spare mer på å betale ned på lån enn å ha penger på konto. Med mindre dere har en veldig dårlig låneavtale, og en veldig god rente på høyrentekontoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spart på høyrentekonto. Rett og slett fordi det er mer motiverende, og fordi man ikke fristes til å reise før man har spart nok, og dermed i praksis låne på huset for å ta ferie.

Har dere stålkontroll på økonomien, og garantert ikke viker unna, er saken en annen. Det lønner seg nok å spare på lånet. Men så veldig stor rentedifferanse er det ikke nå når rentene er så lave. Selv har jeg funnet kapitalkontoer hvor det ville lønnet seg å ta ut max på lånet og sette inn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For han er det nok mest motiverende å spare via lånet, det virker til tider nesten som om han er allergisk mot å se ubrukte penger stå på konto over lengre tid... :ler: For han er det mest motiverende å ha det enklest mulig, så å se etter kapitalkontoer med god rente vil (for han) bare bli et styr. Det er ikke snakk om å spare så himla mye heller, ca 40-50 000 hver (jeg sparer da på egen konto). Tenkte å foreslå å sette opp et regneark i Excel med hvor mye ekstra som betales inn, så har man full oversikt. Det er jo nettopp det du nevner Sissan jeg er redd for, at han plutselig har endt opp med å låne på huset for å ta en ferie... Da reiser jeg heller alene, enn å ha det på samvittigheten!

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...