Gå til innhold

Redd for å si opp jobben/gå ned i stillingsprosent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort og greit så droppet jeg ut av skolen (universitet) rett før jul i fjor. Etter mye søking var jeg heldig og fikk 100 prosent stilling i en butikk i slutten av april, i tillegg til at jeg ble opplært til å være daglig leder når sjefen ikke er tilstede.

Da jeg var på jobbintervju sa jeg at jeg ikke hadde planer om å studere videre denne høsten, og at jeg mest sannsynlig kom til å vente til høsten 2012. Men nå har jeg ombestemt meg.

Jeg er misstrives ordentlig på jobb, det er dårlig betalt, lange slitsomme dager og absolutt ikke er yrke jeg kunne tenke meg å fortsette med. Som motivasjon til å studere videre har det fungert helt utmerket, og jeg har utrolig lyst til å begynne å studere igjen til høsten. Riktignok har jeg ikke søkt på noe, men i verste fall vil jeg ta opp noen enkeltfag, og bare krysse fingrene for at det blir noen restplasser ledig.

Men jeg er så redd for å ta opp dette med sjefen min. Da jeg var på intervju snakket hun veldig nedsettende om ansatte som sluttet etter ganske kort tid. Det virker som om hun tar det som en personlig fornærmelse, og hun var tydelig på at de som sluttet brått (slik som jeg eventuelt kommer til å gjøre) kom til å få dårlige referanser og hun kom ikke til å betale opplæringen. Altså hun kommer til å trekke lønnen jeg fikk under opplæringen fra siste lønningen.

Akkurat det siste er ikke et problem, siden jeg bare hadde tre dager opplæring, så det kan jeg leve med. Selv om jeg er litt bekymret for at hun vil trekke for hele den første måneden jeg jobbet.

Aller helst vil jeg bare gå ned i stillingsprosent, slik at jeg kan studere og fortsatt beholde jobben. For jeg vil gjerne ha en deltidsjobb. Men opplæringen min har gått hovedsaklig på oppgavene som gjøres på dagtid, bestilling av varer, retur, klargjøring av mat osv, og om jeg så får gå ned i stillingsprosent så er jeg redd for at det blir sur stemning.

Det høres kanskje feigt ut av meg, men jeg er oppriktig redd for reaksjonen, og hvordan oppsigelsestiden vil bli om jeg sier opp nå, eller å arbeide videre der med mindre stillingsprosent. Jeg er redd for at hun kommer til å mene at jeg har lurt henne til å ansette meg til en så "bra" stilling, selv om jeg ikke hadde noen intensjoner om å studere videre til høsten da jeg var på intervju.

Uff, det ble litt lengre enn jeg tenkte. Er det utrolig dårlig gjort av meg å studere til høsten, fremfor å bli i jobben? Noen som har noen innspill? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er overhode ikke dårlig gjort av deg å satse på studier fra høsten av. Tror du hun vil takke deg dersom du utsatte det et år?

Hun har heller ikke lov til å trekke deg i lønn for opplæring. Du har faktisk vært til stede og gjort det du skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hun ikke lov, selv om dette kom klart frem på intervjuet?

_ TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og greit så droppet jeg ut av skolen (universitet) rett før jul i fjor. Etter mye søking var jeg heldig og fikk 100 prosent stilling i en butikk i slutten av april, i tillegg til at jeg ble opplært til å være daglig leder når sjefen ikke er tilstede.

Da jeg var på jobbintervju sa jeg at jeg ikke hadde planer om å studere videre denne høsten, og at jeg mest sannsynlig kom til å vente til høsten 2012. Men nå har jeg ombestemt meg.

Jeg er misstrives ordentlig på jobb, det er dårlig betalt, lange slitsomme dager og absolutt ikke er yrke jeg kunne tenke meg å fortsette med. Som motivasjon til å studere videre har det fungert helt utmerket, og jeg har utrolig lyst til å begynne å studere igjen til høsten. Riktignok har jeg ikke søkt på noe, men i verste fall vil jeg ta opp noen enkeltfag, og bare krysse fingrene for at det blir noen restplasser ledig.

Men jeg er så redd for å ta opp dette med sjefen min. Da jeg var på intervju snakket hun veldig nedsettende om ansatte som sluttet etter ganske kort tid. Det virker som om hun tar det som en personlig fornærmelse, og hun var tydelig på at de som sluttet brått (slik som jeg eventuelt kommer til å gjøre) kom til å få dårlige referanser og hun kom ikke til å betale opplæringen. Altså hun kommer til å trekke lønnen jeg fikk under opplæringen fra siste lønningen.

Akkurat det siste er ikke et problem, siden jeg bare hadde tre dager opplæring, så det kan jeg leve med. Selv om jeg er litt bekymret for at hun vil trekke for hele den første måneden jeg jobbet.

Aller helst vil jeg bare gå ned i stillingsprosent, slik at jeg kan studere og fortsatt beholde jobben. For jeg vil gjerne ha en deltidsjobb. Men opplæringen min har gått hovedsaklig på oppgavene som gjøres på dagtid, bestilling av varer, retur, klargjøring av mat osv, og om jeg så får gå ned i stillingsprosent så er jeg redd for at det blir sur stemning.

Det høres kanskje feigt ut av meg, men jeg er oppriktig redd for reaksjonen, og hvordan oppsigelsestiden vil bli om jeg sier opp nå, eller å arbeide videre der med mindre stillingsprosent. Jeg er redd for at hun kommer til å mene at jeg har lurt henne til å ansette meg til en så "bra" stilling, selv om jeg ikke hadde noen intensjoner om å studere videre til høsten da jeg var på intervju.

Uff, det ble litt lengre enn jeg tenkte. Er det utrolig dårlig gjort av meg å studere til høsten, fremfor å bli i jobben? Noen som har noen innspill? :tristbla:

Med mindre du har skrevet under på en avtale om at du vil få trukket lønn hvis du "slutter brått" så har ikke arbeidsgiver lov til det. Se gjennom arbeidskontrakten din. Står det noe om trekk i lønn så kontakt en fagforening og hør om dette er lovlig.

Enhver arbeidstaker er i sin fulle rett til å si opp sin stilling når som helst, og plikter kun å arbeide ut avtalt tid. At en arbeidsgiver er så tomhjernet at de gir dårligere referanser pga at noen sier opp er det ikke så mye å gjøre med, dessverre.

Du kan ikke ødelegge livet ditt på grunn av dårlig samvittighet og engstelse på grunn av arbeidsgivers reaksjoner på oppsigelse. Arbeidsgiver skal være profesjonell nok til å takle slikt, selv om hun ikke liker det.

Forklar hvordan det har seg, møt reaksjonen med hevet hode og ta lærdom av dette til neste gang du søker jobb. Den beste måten å sikre seg gode arbeidsforhold er å ha kontakt med fagforening.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

For guds skyld ikke utsett skole pga en grinebiter av en sjef.

Jobb kan du alltids få et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg gjør oppmerksom på at det er avtalefrihet her i landet. Dersom det står i kontrakt som begge har signert at trådstarter aksepterer trekk i lønn for opplæringstiden hvis hun "slutter brått" så er det ikke mye annet å gjøre enn å akseptere dette.

Hjemmel for ovennevnte, arbeidsmiljøloven § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger:

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

Det er imidlertid totalt uakseptabelt av en sjef å true med sånt og dersom hun forsøker seg på dette uten at hun kan vise til en skriftlig avtale (ansettelsesavtalen) er det på sin plass å melde bedriften til arbeidstilsynet for brudd på arbeidsmiljøloven.

Det kan jo være lurt å merke seg til senere at en sjef som uttaler slike ting som at de som slutter brått får dårlige referanser og også snakker nedsettende om tidligere ansatte mest sannsynlig ikke er en god arbeidsgiver.

Vi alle kan komme til å endre mening og selv om det er surt at folk både blir gravid eller ikke ønsker å arbeide en plass lenger når de knapt har rukket å bli lært opp så kan ikke arbeidsgiver gjøre annet enn å låse døren til kontoret sitt og stange hodet i veggen. Vi ER fri til å si oss opp når vi ønsker i dette landet, og det hører ingen steder hjemme å bli truet med dårlige referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her.

Jeg har ikke skrevet under på at hun kan trekke meg i lønn. Når det er sagt så har jeg heller ingen fullverdig arbeidskontrakt. Noe som kom godt frem da arbeidstilsynet var på besøk for noen uker siden, mens sjefen var på ferie.

Når jeg tok jobben var jeg klar over at dette ikke var en god arbeidsgiver, men etter å ha feilet på uiversitetet, flyttet hjem til min mor og fått penger av NAV i tre måneder var jeg rett og slett desperat etter å få en jobb med høy nok stillingsprosent til at jeg kunne klare meg alene og flytte ut.

Jeg føler meg fortsatt veldig råtten som planlegger å si opp, rett og slett litt uærlig, selv om det aldri var meningen. Mange tusen takk for gode svar! Det er så lett å jatte med å ta til takke med hva som helst når man er ung og usikker merker jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen.

Har lest godt igjennom kontrakten nå, og jeg lurer litt på om dere kloke hoder kan hjelpe meg litt med dette også.

Prøvetid

Det gjelder en prøvetid på 6 måneder fra tiltredelsen. I prøvetiden er oppsigelsestiden fjorten dager.

Er dette gjensidig oppsigelsestid? For dette er ikke spesifisert under prøvetid, men det står det under oppsigelse. Og er det fjorten dager fra den dagen jeg sier opp, eller fra den første i måneden etter? Det står ikke noe mer angående dette i kontrakten.

Oppsigelse

Etter utløpet av prøvetiden gjelder en gjensidig oppsigelsestid på 1 måneder regnet fra den første i måneden etter at oppsigelsen har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I prøvetiden er oppsigelsestiden 14 dager fra den dagen du blir/sier opp. Det er gjensidig.

Etter oppsigelsestiden er det gjensidig oppsigelsestid fra den 1. i måneden etter oppsigelsen er levert. Dvs. at dersom du sier opp i dag vil det løpe 1 måned fra 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I prøvetiden er oppsigelsestiden 14 dager fra den dagen du blir/sier opp. Det er gjensidig.

Etter oppsigelsestiden er det gjensidig oppsigelsestid fra den 1. i måneden etter oppsigelsen er levert. Dvs. at dersom du sier opp i dag vil det løpe 1 måned fra 1. juli.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Vil det si at hvis jeg sier opp i morgen (mandag), så begynner oppsigelsestiden å løpe fra og med tirsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vil det si at hvis jeg sier opp i morgen (mandag), så begynner oppsigelsestiden å løpe fra og med tirsdag?

Hvis det er innenfor prøvetiden ja. Hvis det er utenfor prøvetiden vil oppsigelsen gjelde fra 1. august (dvs. at du kan slutte 1. september).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...