Gjest care Skrevet 14. november 2003 #1 Skrevet 14. november 2003 Dette er jo bare så patetisk, det har jo ingen betydning alikevel, eller? :-?
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2003 #2 Skrevet 14. november 2003 Kirkemøtet skal snakke om Jesus, ikke om kondomer, sier Sæle. Syns han er litt på jordet med akkurat den kommentaren. Min oppfatning av kirkemøtet, bør være at de skal diskutere kirken fremover, og hvordan de vil gripe ting fatt i tiden fremover og fremtiden. Altså det bør være et faglig møte. Har selvsagt ikk noe i mot at de holder andakt og sånn. Men først og fremt bør de holde seg til fag, og hvordan kirken vil fremstå for omverdenen. Og da er kondombruk et aktuelt tema. Syns det er viktig at de tar et standpunkt. Hva den norske kirke mener er tross alt viktig for mange mennesker i dette landet.
valmue Skrevet 14. november 2003 #3 Skrevet 14. november 2003 Kirkemøtet skal snakke om Jesus, ikke om kondomer, sier Sæle. Syns han er litt på jordet med akkurat den kommentaren. Enig!! Det er på høy tid at kirken tilpasser seg det samfunnet vi nå lever i . Hele denne Sæle fyren og alle hans mer eller mindre gjennomtenkte kommentarer gir meg kuldegysninger så det holder. (kona er ikke hakket bedre, men det er en annen sak..)
Amica Skrevet 14. november 2003 #4 Skrevet 14. november 2003 Jeg ante ikke at noen var i MOT kondomer i Dnk...? Greit nok at det var mange som var det i 30-40årene, men det begynner jo å bli en stund siden da... Trodde ikke det var noe å diskutere en gang. Er det jeg som har gått glipp av noe eller? (...og Sæle kan bare klappe godt igjen, å ta vare på folk ER å forkynne evangeliet, bare se på Frelsesarmeen!)
Atmi Skrevet 14. november 2003 #5 Skrevet 14. november 2003 Patetisk? Tilpasse seg samfunnet? Er det ikke det de prøver å gjøre da? Ellers kan jeg ikke fatte å begripe hvordan noen kan si at noen bør tilpasse sin tro og overbevisning til samfunnet!! Det er virkelig farlig det! Det var det som skjedde da Hitler regjerte, de andre tilpasset seg det samfunnet han skapte. Tror det er best folk får tro det som kjennes rett for dem jeg, så får vi andre tro det vi kjenner er rett. På den måten slipper vi at alle tilpasser seg det samme og alternativer forsvinner. Atmi
manji Skrevet 14. november 2003 #6 Skrevet 14. november 2003 Ellers kan jeg ikke fatte å begripe hvordan noen kan si at noen bør tilpasse sin tro og overbevisning til samfunnet!! Det er virkelig farlig det! Det var det som skjedde da Hitler regjerte, de andre tilpasset seg det samfunnet han skapte. Hææ? Hvem er Hitler i dette, host, eksempelet ditt? Samfunnet eller DNK?
Atmi Skrevet 14. november 2003 #7 Skrevet 14. november 2003 Hææ? Hvem er Hitler i dette, host, eksempelet ditt? Samfunnet eller DNK? Nå tenker jeg vel mest på det med at kirken skal tilpasse seg samfunnet - kristendommen er en tro - og jeg ser ikke at noen skal endre sin tro etter hva andre tror liksom... Derfor sammenligner jeg med Hitler (han fikk faktisk et helt samfunn med seg = de som trodde som han tilpasset seg samfunnet) - for å sette det på spissen - fordi det var nemlig slik at han fikk mange til å tro det han mente var rett å tro på. Atmi
manji Skrevet 14. november 2003 #8 Skrevet 14. november 2003 Hvordan kan dette være farlig? Er jeg, som en ikke troende, en liten hitler? Eller en del av en større, morderne, hitler figur? Skjønner at det bare var et eksempel, men kanskje du kunne forklare nermere.
Gjest lurven Skrevet 14. november 2003 #9 Skrevet 14. november 2003 Hvordan kan dette være farlig? Er jeg, som en ikke troende, en liten hitler? Eller en del av en større, morderne, hitler figur? Skjønner at det bare var et eksempel, men kanskje du kunne forklare nermere. søkt eksempel
manji Skrevet 14. november 2003 #10 Skrevet 14. november 2003 søkt eksempel Atter en gang... 'Hææ?' lurven, prøv å spytt ut litt mer enn to ord. Blir litt tydeligere hva du vil fram til.
mellom Skrevet 14. november 2003 #11 Skrevet 14. november 2003 Atmi skrev: Ellers kan jeg ikke fatte å begripe hvordan noen kan si at noen bør tilpasse sin tro og overbevisning til samfunnet!! Mener du det? Hva med praktiseringen av tro - og alle mulige handlinger vi mennesker - over hele verden, enten forklarer, eller unnskylder, i troens navn?
Atmi Skrevet 14. november 2003 #12 Skrevet 14. november 2003 Må bare le altså, det blir så jeg syns det hele er tåpelig - sorry, men det gjør jeg. NEI alle som ikke er troende er ikke Hitlerfigurer, men å mene at andre skal endre sin tro for å tilpasse seg - det er en handling som kan minne om aksept av massesuggesjon = alle skal gjøre som mesteparten allerede gjør. Ellers - når jeg mener at de kristne ikke skal måtte endre sin tro etter samfunnet har dette ingen sammenheng med hva kristne gjør og ikke gjør - like lite som de kristne kan forvente at samfunnet skal ordne seg etter dem, kan samfunnet forvente at de kristne skal innordne seg. Vi bør ganske enkelt ikke mene at andre skal mene som oss, men akseptere at meninger og tro er individuelt, slik er det enten vi liker det eller ikke. Hvis jeg ikke tror på GUD - skal jeg da begynne tro på Gud om jeg er i et samfunn der resten av sammfunnet tror på gud - så hvis jeg flytter til et sammfunn der de ikke lenger tror på Gud, skal jeg da slutte tro på Gud? Siden dere mener vi skal tilpasse oss samfunnet!!! Her er snakk om tro og meninger de kristne vil ha - det er helt opp til dem hva standpunkt de vil ha - dette her er ikek snakk om å forby kondomsalg i Norge, da hadde det blitt annerledes. Dette er snakk om å sortere ut sine egne meninger og holdninger - et ytterst sunt tegn. Men - ellers gidder jeg ikke svare flere ganger på dette spørsmålet.
manji Skrevet 14. november 2003 #13 Skrevet 14. november 2003 Siden dere mener vi skal tilpasse oss samfunnet!!! Pass på hvor du slenger dette utsagnet. Jeg har bare stilt spørsmål opp imot det du selv har sagt.
Atmi Skrevet 14. november 2003 #14 Skrevet 14. november 2003 Pass på hvor du slenger dette utsagnet. Jeg har bare stilt spørsmål opp imot det du selv har sagt. Mitt innlegg var også bare et svar på utsagnet om at de kristne bør begynne å tilpasse seg samfunnet. Tror ikke jeg trenger passe meg for noe som helst, faktisk står jeg helt inne for hvert eneste ord - ser kun at jeg har skrevet en feil her - det er "Siden dere mener vi skal tilpasse oss samfunnet!!" Det var feil av meg ettersom jeg ikke er en kristen og derfor ikke bør definere det som vi - så det må jeg bare beklage overfor alle kristne, det var en glipp. Ellers ... punktum
manji Skrevet 14. november 2003 #15 Skrevet 14. november 2003 Tror ikke jeg trenger passe meg for noe som helst' date=' faktisk står jeg helt inne for hvert eneste ord[/quote'] Dette er fashion argumentet of the millennium virker det som. (... men nå sporer jeg av ...)
Atmi Skrevet 14. november 2003 #16 Skrevet 14. november 2003 Hvis du ikke liker mitt valg av ord er du velkommen til å erstatte det med andre ord i samme betydning. Ja, du sporer av. Mye og idiotisk faktisk. Hva med å diskutere i stede for å kverulere omkring andres ordbruk - dersom du ikke forsto det kan jeg prøve forklare det med andre ord. Men kanskje du syns det er vanskelig å innrømme når du ikke fostår?
manji Skrevet 14. november 2003 #17 Skrevet 14. november 2003 Forsto deg godt jeg. Påpekte gjorde jeg også. (... nå sporer vi visst enda mer av ...)
Atmi Skrevet 14. november 2003 #18 Skrevet 14. november 2003 Forsto deg godt jeg. Påpekte gjorde jeg også. (... nå sporer vi visst enda mer av ...) Men det er bra. Tenkte at ettersom du mente ordene jeg brukte var utslitt, kanskje det var for at du ikke lenger klarte se hva de betydde. Men hvis du forstår anser jeg dette emnet som avsluttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå